Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skarżymy się na biuro podróży lub reklamujemy wyjazd? To warto wiedzieć

Milena Kochanowska
Marek Radwański
Marek Radwański
Na pytania dotyczące reklamowania zagranicznych wycieczek odpowiada Marek Radwański, powiatowy rzecznik konsumentów. Jesteś niezadowolony z wyjazdu? Przeczytaj!

Nie jestem zadowolona z wycieczki. Co muszę napisać w reklamacji?
Marek Radwański: Proszę szczegółowo opisać zastrzeżenia, można też dołączyć fotografie i powołać się na ewentualnych świadków. Powinna też pani wskazać, jakiej rekompensaty się domaga. Reklamację, o ile nie złożono jej w trakcie wyjazdu, należy złożyć w ciągu 30. dni od daty zakończenia imprezy.


Zapłaciłem 100 proc. ceny za wycieczkę, a na drugi dzień dowiedziałem się, że biuro zbankrutowało. Co zrobić?

Marek Radwański: Jeśli płacił pan gotówką lub przelewem, to szanse na odzyskanie pieniędzy są niewielkie. Roszczenie o zwrot wpłaconej kwoty trafi do syndyka. Jednak jeśli masa upadłościowa nie będzie wystarczająca, by zaspokoić wszystkich wierzycieli, to nie odzyska pan pieniędzy. Jeżeli zaś płacił pan przy pomocy karty płatniczej, może pan po złożeniu reklamacji w biurze, zgłosić się z roszczeniem "chargeback" do swego banku - wystawcy karty. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że pieniądze wtedy zostaną zwrócone przez bank.


Zarezerwowałem apartament na Costa Brava, za pośrednictwem internetu. Czy mogę bez konsekwencji odstąpić od umowy?

Marek Radwański: Zazwyczaj nie. Prawo do odstąpienia od umowy zawartej przez internet bez konsekwencji nie przysługuje m.in. w przypadku zakupu biletów lotniczych, na mecze, koncerty czy dokonywania rezerwacji w hotelu. Jeśli pochopnie klikniemy "rezerwuj", a potem zmienimy zdanie, hotel może zażądać zapłaty odstępnego. W niektórych przypadkach może być ono bardzo wysokie.


Miałem lecieć samolotem. Niestety, dowiedziałem się, że linie lotnicze zawiesiły działalność. Czy mam szanse na zwrot pieniędzy?

Marek Radwański: Jeśli nie płacił pan kartą płatniczą - to małe. Jeżeli spółka ogłosi upadłość, to pana roszczenie, i podobnych klientów, będzie brane pod uwagę, ale dopiero po zaspokojeniu innych roszczeń, takich jak, na przykład: podatkowe, wynagrodzenia pracowników itp. Z uwagi na to, że przewoźnik to spółka z o.o., po zakończeniu postępowania upadłościowego będzie pan mógł domagać się zapłaty od członków zarządu tej spółki - ale to już czysto hipotetyczna odpowiedzialność, bo oni mogą nie mieć z czego zapłacić takich kolosalnych długów.

Z pokoju hotelowego ktoś ukradł mój tablet. Kto pokrywa szkodę - właściciel hotelu, czy organizator wycieczki?

Marek Radwański: Organizator odpowiada za wszystko, co się przydarzyło klientowi. Jednak jeśli hotel udostępnia sejf, to będą trudności w uzyskaniu odszkodowania. Należało tablet trzymać w sejfie.

W hotelu, wbrew umowie, nie mieliśmy klimatyzacji. Jak określić wysokość poniesionej straty?
Marek Radwański: Polskie przepisy nie wskazują wprost w jaki sposób obliczyć wysokość odszkodowania. Przydatna może więc okazać się tzw. Karta Frankfurcka, treść dostępna w internecie, która wymienia sytuacje wpływające na obniżenie jakości usługi i podaje o ile jej cena powinna być obniżona w danym przypadku.


Uważam, że organizator wyjazdu nie dotrzymał warunków umowy. Wiedziałam, że reklamację powinnam zgłosić od razu, więc o swoich zastrzeżeniach powiadomiłam rezydenta, ale on ich nie przyjął. Reklamację na piśmie złożyłam więc w biurze turystycznym 14 sierpnia. Od kiedy liczy się termin na załatwianie skargi przez biuro?

Marek Radwański: Rezydent postąpił niewłaściwie, bo reklamację powinien przyjąć, ale może mieć pani trudności z udowodnieniem, że tego dnia skargę pani złożyła. Doradzam więc w takich przypadkach składać reklamację przy świadkach. Wobec tego, termin 30 dni, w którym biuro turystyczne musi odpowiedzieć na zarzuty trzeba liczyć od dnia złożenia skargi w Polsce.

STRONA GŁÓWNA GŁOSU WIELKOPOLSKIEGO

Chcesz skontaktować się z autorem informacji? [email protected]

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski