Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skody z instalacjami LPG. Sposób na tańszą jazdę

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda
Samochody z instalacjami LPG niezmiennie cieszą się popularnością wśród użytkowników. Nic dziwnego, że takie auta mają w swojej ofercie również producenci nowych pojazdów, m.in. Skoda.

Zainteresowanie nabywców autami wyposażonymi w instalacje LPG wynika z prostego powodu - autogaz jest ponad dwukrotnie tańszy od benzyny i oleju napędowego. Natomiast sprawność instalacji gazowych jest już obecnie tak zaawansowana, iż użytkownik praktycznie nie odczuwa zmiany w dynamice pojazdu podczas jazdy na zasilaniu LPG.

Atutem instalacji gazowych montowanych w Skodach jest ich zaprojektowane dla konkretnych modeli i ich wersji silnikowych. Jak informuje producent, do konkretnego pojazdu i silnika dobierane są wszystkie elementy składowe instalacji i opracowywana jest przez firmę Landi Renzo mapa gazowa, której zadaniem jest sterowanie wielkością dawki paliwa gazowego. Instalacje LPG w Skodach są objęte 24-miesięczną gwarancją. Jest ona ważna na terenie całej Polski i honorują ją wszystkie stacje ASO marki Skoda. Skoda włączyła do swojej oferty instalacje LPG już w 2007 roku, jako jeden z pierwszych producentów samochodów. Obecnie w ofercie czeskiej marki instalacje LPG montowane są w czterech modelach: Citigo, Fabia, Rapid oraz Octavia.

W Citigo w ofercie jest tylko jeden silnik. To benzynowa jednostka 1.0 MPI występująca w dwóch zakresach mocy - 60 KM i 75 KM. W obu tych wariantach jest możliwość wyboru wersji z instalacją gazową. Dopłata wynosi 3700 zł. Zatem cennik modelu Citigo 1.0 60 KM w wersji LPG rozpoczyna się od kwoty 40 600 zł dla wersji 3-drzwiowej (42 100 zł wersja 5-drzwiowa). W przypadku silnika 1.0 75 KM z instalacją LPG jest to 42 050 zł (wersja 3-drzwiowa) i 43 550 zł. (5-drzwiowa).

W modelu Fabia instalacje LPG proponowane są w dwóch wersjach silnikowych: 1.0 MPI 60 KM i 1.0 MPI 75 KM. Skoda Fabia 1.0 MPI 60 KM z instalacją LPG w bazowym wersji Active kosztuje 43 340 zł, a w wersji 75 KM - 45 340. W obu przypadkach jest to o 1750 zł więcej niż wersje bez LPG. W Fabii kombi instalacja LPG proponowana jest tylko do silnika 1.0 MPI 75 KM. Cennik takiego auta rozpoczyna się od kwoty 47 840 zł.

Skoda proponuje również instalacje LPG dla silników TSI czyli z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Koszt takiej instalacji to 2600 zł. Można ją zamówić dla modeli Rapid i Octavia. W przypadku tego pierwszego modelu autogaz może zasilać silnik 1.0 TSI o mocy 95 KM lub 110 KM. W słabszej odmianie z instalacją LPG w najtańszej wersji Rapid kosztuje 60 200 zł, w tej mocniejszej - 63 100 zł. Natomiast w modelu Octavia instalacja LPG jest oferowana dla silnika 1.0 TSI 115 KM (za 5750 zł) oraz 1.4 TSI 150 KM (+5900 zł). Cena Octavii w tej pierwszej konfiguracji rozpoczyna się od kwoty 78 330 zł, zaś w drugiej od 83 210 zł. W wersjach kombi jest to, odpowiednio, 82 330 zł i 87 200 zł.

W przypadku silników TSI warto wspomnieć, że instalacje LPG działają na nieco innej zasadzie, niż w zwykłych silnikach. W jednostkach TSI problemem dla montażu zasilania LPG było umiejscowienie wtryskiwaczy benzyny. Są one zlokalizowane w komorach spalania, gdzie panuje wysoka temperatura. Technologia bezpośredniego wtrysku benzyny pozwala chronić wtryskiwacze przed jej działaniem właśnie dzięki samemu wtryskowi, bowiem wtryskiwana benzyna chłodzi wtryskiwacz.

Jednak w przypadku, kiedy silnik jest zasilany autogazem wtryskiwacze benzyny nie pracują, co może przyczynić się do ich uszkodzenia. Konieczne było zatem opracowanie sposobu, który chroniłby te podzespoły przed działaniem wysokiej temperatury. W przypadku instalacji gazowej Landi Renzo, wtryskiwacze benzynowe cały czas są przemywane krótkim dotryskiem benzyny. Producent wyjaśnia, że kontrola nad silnikiem leży w gestii komputera wtrysku benzyny, a sterownik instalacji gazowej przetwarza polecenia dla wtryskiwaczy benzynowych na odpowiednie polecenia dla wtryskiwaczy gazu. W celu zachowania zgodności z systemem benzynowym, sterownik systemu gazowego uruchamia wtrysk gazu na tym samym cylindrze, z którego został pobrany czas wtrysku benzyny.

Choć oszczędności w eksploatacji samochodów zasilanych autogazem są niezaprzeczalne, to trzeba podkreślić, że opłacalność zakupu takiego auta pojawi się dopiero wtedy, kiedy użytkownik dokonuje dużych przebiegów, przynajmniej 20-30 tys. km rocznie.

- Potencjalny nabywca musi sobie odpowiedzieć na pytania: gdzie takim autem będę jeździć i ile kilometrów rocznie pokonam. Jeśli ma to być przebieg rzędu 10 tysięcy kilometrów, to oszczędności będą iluzoryczne. Trzeba bowiem pamiętać, że w przypadku modeli z LPG przegląd serwisowy jest przewidziany po 15 tysiącach kilometrów - mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto Skoda. Jakie są różnice w spalaniu benzyny i autogazu w silnikach Skody można sprawdzić w internetowym kalkulatorze LPG dostępnym pod adresem: http://br.skoda-auto.pl/microsites/kalkulator_lpg/.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Skody z instalacjami LPG. Sposób na tańszą jazdę - Motofakty

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski