Skrzyżowanie Królowej Jadwigi i Półwiejskiej przestanie być niebezpieczne?

Anna Łoś, Marcin Idczak
Skrzyżowanie Królowej Jadwigi i Półwiejskiej przestanie być niebezpieczne? Grzegorz Dembiński
Skrzyżowanie ulic Królowej Jadwigi, Półwiejskiej i Górnej Wildy uznawane jest za jedno z najniebezpieczniejszych w Poznaniu. Czy to się zmieni?

Przed rokiem wprowadzono tam zakaz skrętu w lewo (oprócz wyjazdu z Półwiejskiej), by zmniejszyć liczbę wypadków i kolizji. Jak tłumaczy Zarząd Dróg Miejskich, takie rozwiązanie ma obowiązywać do czasu przebudowy.

Zobacz też: Na Królowej Jadwigi wykoleił się tramwaj. MPK stoi [ZDJĘCIA]

Jednak wciąż nie wiadomo, kiedy się ona rozpocznie. W miejskich planach zapisano, że do 2022 roku powinna zostać zmodernizowana cała ul. Królowej Jadwigi - od mostu nad Wartą (choć prace zaplanowano dalej na ul. Krzywoustego) do Matyi. W tym czasie przebudowane zostaną wszystkie skrzyżowania. Tak się stanie, pod warunkiem otrzymania przez miasto dofinansowania unijnego rozdzielanego na lata 2014-2022.

Jak skrzyżowanie dokładnie będzie wyglądało po przebudowie, wciąż nie wiadomo. Jedną z najczęściej wymienianych propozycji jest stworzenie przejść podziemnych dla pieszych. O tym między innymi chcą rozmawiać mieszkańcy Wildy i Starego Miasta. Przejścia podziemne są dla nich nie do przyjęcia nie tylko ze względu na osoby niepełnosprawne, czy rodziców z wózkami.

Sprawdź również: Strefa 30 w Poznaniu zostanie powiększona. Jak bardzo? [MAPA]

- To jeszcze bardziej przyspieszy ruch samochodowy w tym rejonie, tak że powstanie "autostrada" od mostu Dworcowego, aż na Rataje. My chcielibyśmy spowolnienia ruchu i dogodnego przejścia w kierunku Starego Miasta - mówi Dorota Bonk-Hammermeister ze Stowarzyszenia Wildecka Inicjatywa Lokalna WILDzianie.

Także Rada Osiedla Stare Miasto sprzeciwia się przeobrażeniu ulicy Królowej Jadwigi w "autostradę". Przekonują, że sytuację polepszyłoby poszerzenie przejścia dla pieszych przy Multikinie 51 i powiększenie przystanku tramwajowego, czyli dwóch miejsc, w których kłębi się codziennie najwięcej ludzi.

"Doraźne" wprowadzenie zakazu lewoskrętów funkcjonuje już prawie od roku. Czy się sprawdza? Naczelnik poznańskiej drogówki, Józef Klimczewski, przekonuje, że tak. - Te działanie, chociaż niewielkie w zakresie finansowym, przyczyniło się do znacznej poprawy bezpieczeństwa - mówi.

Potwierdzają to policyjne statystyki. W 2012 r. było tam 6 wypadków i 14 kolizji, w których rannych zostało 9 osób, a jedna zginęła. W tym roku, do tej pory na tym samym skrzyżowaniu był tylko jeden wypadek i jedna kolizja.

Radni z Wildy zapowiadają, że udogodnienia dla pieszych i rowerzystów będą próbowali wprowadzać w ramach budżetu obywatelskiego.

Wypadek dorożki
Prawie dwa lata temu na skrzyżowaniu ulic Królowej Jadwigi, Półwiejskiej i Górnej Wildy doszło do wypadku, w którym ucierpiały trzy osoby i dwa konie.

Dorożkarka na czerwonym świetle, wjechała na skrzyżowanie z ulicy Górna Wilda i zderzyła się z citroenem. W wypadku ucierpieli woźnica oraz kierowca i pasażer samochodu. Także jeden koń był ranny, a drugi martwy. Postępowanie w tej sprawie prowadziła prokuratura . Kamery miejskie zarejestrowały, że bryczka wjechała na skrzyżowanie po tym, jak konie się spłoszyły. Na tej podstawie prokuratura umorzyła postępowanie, uzasadniając, że dorożkarka dołożyła wszelkich starań, by powstrzymać konie i nie naruszyła zasad ruchu drogowego.

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Król Jagiełło

1. na przejście podziemne są tam za wąskie chodniki i wysepka tramwajowa.
2. Jadwigi i tak jest przytkana więc jakiekolwiek spowalnianie ruchu spowoduje tylko większe korki, tym bardziej, że Jadwigi jest fragmentem I Ramy Komunikacyjnej czyli i obwodnicy śródmiejskiej i drogi zbiorczej dla dojazdu do środka miasta.
3. po likwidacji lewoskrętów wypadki praktycznie zniknęły. To potwierdza słuszność podjętej decyzji i pokazuje ze dalsze "szykanowanie" ruchu jest tu już zbędne.

E
Eustachy

to tylko dwupoziomowe. Reszta pomysłów to tylko protezy. A pod ziemie to ruch tramwajowy i samochodowy, słońce należy do ludzi wstecznicy cywilizacyjni!!!

G
Gość

Kiedy w końcu władze miasta zrozumieją, że wschodnią i zachodnią część miasta, odgradza jeszcze jedna "rzeka" jaką są tory kolejowe!!!??? Można "ją" przekroczyć tylko w trzech miejscach: Hetmańska, Solna i właśnie Jadwigi! Można jeszcze przez Winogrady lub A2 (ale tam trzeba nadkładać kilkanaście km). Zamiast budować tunel tramwajowy na peryferiach, trzeba było zrobić jeszcze jedno "przebicie" na osi wschód-zachód! Np. na Czechosłowackiej, o czym się myśli dopiero teraz! Wtedy ruch w centrum byłby duuużo mniejszy!!!

Z
Z Poznania

Nie wolno pozwolić aby przeszła koncepcja kolejnej asfaltowej pustyni w centrum. Ruch powinno się tam uspokajać, przystosowywać dla pieszych, bo oni to miasto tworzą, robią w nim zakupy, żyją w nim. Szybki ruch powinien być wyprowadzany sprawnie na dalsze obszary, gdzie nie będzie zakłócał życia mieszkańców. Już po "strefie 30" w okolicach starego miasta widać ewidentną poprawę bezpieczeństwa i atrakcyjności całych kwartałów. Znając życie i praktykę władz w "dbaniu o interes i bezpieczeństwo pieszych" to z tymi przejściami podziemnymi byłoby jak przy galerii handlowej "Poznań Główny", czyli wszędzie daleko, wąskie stopnie pod ostrym kątem i duże ryzyko złamań i wypadków na schodach w zimie. Niestety sam muszę z nich często korzystać i za każdym razem dziwię się, kto mógł na coś takiego zezwolić.

Dodaj ogłoszenie