Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Słupki na ul. Marcelińskiej w Poznaniu będą zastąpione separatorami? Ocenią to radni osiedlowi i być może też policja

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Tak jest dziś - słupki zniknęły
Tak jest dziś - słupki zniknęły Łukasz Gdak
Na ul. Marcelińskiej, na pasie wyłączonym z ruchu drogowego, między ul Ostroroga a Sierakowską, postawiono czternaście słupków, które miały zapobiegać nielegalnemu parkowaniu samochodów dostawczych, a przede wszystkim często tu obserwowanemu niebezpiecznemu wyprzedzaniu stojących przy przystanku autobusów. Słupki szybko jednak zdemontowano, ale problem nie zniknął i miasto chce wprowadzić inne skuteczne rozwiązanie.

Słupki na Marcelińskiej

Słupki, choć skutecznie zapobiegły parkowaniu i wyprzedzaniu, musiały zostać zdemontowane, bo stwarzały zagrożenie dla tych uczestników ruchu, którzy legalnie, w stanie wyższej konieczności, muszą złamać przepisy, czyli np. karetek pogotowia jadących na sygnale do pobliskiego szpitala przy ul. Przybyszewskiego.

Władze Poznania o słupkach

Nie jestem zwolennikiem stawiania słupków, wolałbym, by nie trzeba było ich montować, bo kierowcy przestrzegaliby przepisów. Uważam osobiście, że akurat w pasie jezdni nie powinno się stawiać żadnych słupków, nawet gumowych, które mają ulec taranującemu je radiowozowi, czy karetce pogotowia, choć dodam, że prawnie jest to dopuszczone. Jednocześnie ich zdjęcie nie rozwiązało sytuacji i w tym miejscu już pierwszego dnia od ich usunięcia notowano nielegalne parkowanie na wyłączonym z ruchu obszarze jezdni, czy omijanie stojącego przy przystanku autobusu

– mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Przy ul. Marcelińskiej trzeba więc wprowadzić inne rozwiązanie, które powstrzyma kierowców przed łamaniem przepisów, choć nie będą to słupki. Prawdopodobnie będą to separatory, a do tego policja i straż miejska będą częściej zaglądać na Marcelińską, by dyscyplinować kierowców. Przyszłe rozwiązanie musi być omówione na spotkaniu władz miasta z radą osiedla i z policją. Wcześniejsze, jak informuje Dominika Pupkowska – Bral z Zespołu Prasowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu, nie było konsultowane z policją ruchu drogowego.

Słupki z Budżetu Obywatelskiego

- Słupki oraz pozostałe zmiany wprowadzane obecnie na ul. Marcelińskiej są wykonywane zgodnie z projektem stałej organizacji ruchu – mówi Agata Kaniewska z Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu. - Zmiany są realizowane w ramach zwycięskiego projektu Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego: Rowerowy Grunwald. Bezpieczne i przyjazne ulice. Obecnie słupki na ul. Marcelińskiej, na polu wyłączonym z ruchu, zostały czasowo zdemontowane. Demontaż nie wiązał się z dodatkowymi kosztami. Miejsce to będzie nadzorowane przez służby pod kątem nielegalnego parkowania. Jednocześnie trwa analiza możliwości zastosowania innych urządzeń bezpieczeństwa ruchu (np. separatorów), które uniemożliwią kierowcom łamanie przepisów w tym miejscu.

Zobacz też: Efekt publikacji "Głosu": Ustawili słupki na środku ul. Marcelińskiej w Poznaniu. Po naszym artykule je zdemontowali

Słupki z ul. Marcelińskiej różniły się od tych, które standardowo montowane są przy krawężnikach, jako zabezpieczenia rejonów skrzyżowań i przejść dla pieszych. Mogły być bowiem złamane przez karetkę pogotowia, teoretycznie bez większych jej uszkodzeń. Chociaż, jak mówi Robert Judek, rzecznik prasowy Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Poznaniu, kierowcy karetek obawiają się, że po uderzeniu i przełamaniu i tak może dojść do uszkodzenia samochodu, obciążonego, nisko zawieszonego i do tego wyposażonego w dodatkowe wyposażenie w obszarze podwozia, takie jak elementy ogrzewania, czy stopnie.

Ile kosztują słupki

- Koszt słupków kształtuje się bardzo różnie, w zależności od zamawianej liczby i rodzaju. Typowe, metalowe słupki betonowane w gruncie mogą kosztować ok. 160-230 złotych za sztukę, a słupki elastyczne, montowane w gniazdach, to koszt ok. 800 złotych za sztukę

- informuje Agata Kaniewska.

Zobacz też: Kierowcy powodują wypadki w Wielkopolsce. Przeważa jeden błąd

Co miesiąc na wielkopolskich drogach dochodzi do wielu wypadków samochodowych. Według policyjnych statystyk tylko w trzecim kwartale roku, czyli od lipca do września na terenie województwa wielkopolskiego doszło do 698 tych zdarzeń drogowych. Niezmiennie, do największej liczby zdarzeń na drogach przyczyniają się kierujący pojazdami. W galerii przedstawiamy listę głównych przyczyn wypadków drogowych z winy kierowców w trzecim kwartale roku.Przejdź dalej --->

Kierowcy powodują wypadki w Wielkopolsce. Przeważa jeden błą...

BMW iX jest nowym flagowcem marki, w pełni elektrycznym, który wyróżnia się swoją stylistyką oraz zastosowaniem nowoczesnych technologii i innowacji. Zobacz zdjęcia nowego samochodu --->

Premiera BMW iX w Poznaniu. To samochód w pełni elektryczny....

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski