Słupki przy Złotowskiej w Poznaniu. Będą zmiany
Jak już pisaliśmy, przy ul. Złotowskiej przed ulicą Perzycką (po prawej stronie, patrząc w stronę centrum miasta) i przed budynkiem Oknoplastu, stanęły gęsto ustawione szare słupki. Miasto wyjaśnia, że to środek zapobiegawczy przed parkowaniem samochodów na drodze rowerowej. Jednak słupki ustawiono dość gęsto i w miejscach, gdzie wysoki krawężnik i zbyt mała przestrzeń zajęta przez chodnik i drogę rowerową raczej zniechęcają kierowców (i gdzie zapewne będzie zieleń uliczna na bardzo wąskim pasie). Kawałek dalej, gdzie krawężnik jest niższy, a miejsca więcej i łamiący prawo kierowcy mieliby dogodniejsze warunki do niezgodnego z przepisami parkowania, słupków nie ma.
Okazuje się, że słupki w tym miejscu będą korygowane. Jeśli pogoda pozwoli, nawet w najbliższych dniach. Nie będą demontowane ani przesuwane, ale przerzedzone.
- Słupki zostały ustawione już w docelowej lokalizacji, jednak przeprowadzona będzie korekta ich ustawienia, która będzie polegała na demontażu co drugiego słupka, celem zachowania odległości 2,0 m od siebie. Obecnie są one ustawione zbyt blisko siebie, co jeden metr
– wyjaśnia Zarząd Dróg Miejskich.
Rada Osiedla zaaprobowała w ubiegłym roku projekt budowy drogi rowerowej, jednak w postaci generalnej, ZDM i Miejski Inżynier Ruchu zajęli się projektem, jego rozwiązaniami i wykonawstwem.
- O tę drogę zabiegaliśmy od lat, 99% mieszkańców się ucieszyło, na wieść, że miasto przystępuje do budowy – mówi Maciej Bittner, przewodniczący Zarządu Osiedla Ławica. - Złotowska jest mocno obciążona ruchem, a jazda rowerem po niej była bardzo niebezpieczna. Jako Rada akceptowaliśmy generalną koncepcję, jednak kwestie ustawienia słupków związane są z decyzjami specjalistów miejskich, standardami i normami bezpieczeństwa przyjętymi przez ZDM i MIR.
Andrzej Pilaczyński, kierowca codziennie przejeżdżający ul. Złotowską, pyta, dlaczego słupki są szare i mało widoczne, zamiast być w barwach kontrastowych, biało-czerwonych?
- Kolorystyka słupków została określona w katalogu mebli miejskich obowiązujących dla miasta Poznania
– wyjaśnia ZDM. W miejscach, gdzie konieczne jest zapewnienie lepszej widoczności słupków po zmroku, np. przy zjazdach czy przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerów, instalowane są słupki z dodatkowymi opaskami odblaskowymi.
Czy na Złotowskiej będą zatoki autobusowe?
Druga kwestia, budząca pytania czytelników, dotyczy braku zatok przy przystankach autobusowych. Nie wszystkie przystanki przy ulicy je mają, a gdy zatrzymuje się przy nich autobus, blokuje ruch w danym kierunku. ZDM odpowiada, że zakres kończonej obecnie inwestycji obejmuje budowę chodnika i drogi rowerowej wraz z niezbędnym zakresem, bez przebudowy całego układu drogowego.
- Pomysł budowy zatok przy przystankach jest godny zainteresowania, a one na pewno byłyby przydatne, ale teraz miasto skupiło się na budowie drogi rowerowej i chodnika
– dodaje Maciej Bittner. - Być może w przyszłości zatoki powstaną przy tej ulicy, ale nie zależy to od nas.
Budowa zatoki autobusowej to koszt 200-250 tysięcy złotych, co wydrenowałoby budżet Rady Osiedla i nie pozwoliłoby na inne konieczne działania. Przewodniczący Rady przyznaje, że już od kilku lat ubiegała się ona o budowę dwóch zatok przy Marcelińskiej, ulicy o bardzo dużym natężeniu ruchu, jednak bezskutecznie. Teraz przy Złotowskiej prace skupiły się na budowie drogi rowerowej i chodnika, nie było mowy o zatokach. Nie można wykluczyć, że w następnej kolejności miasto może pochylić się nad nimi. Na pewno zyska to poparcie kierowców.
Koszt słupków kształtuje się różnie, zależnie od liczby i rodzaju: typowe słupki betonowane w gruncie mogą kosztować ok. 160-230 złotych za sztukę, a elastyczne ok 800 zł. Gdyby te pieniądze odłożyć na zatoczkę, jej budowa byłaby dość realna.
Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?