reklama

Smartfon w rękach Polaka - staliśmy się narodem słuchaczy i nie żałujemy pieniędzy na rozrywkę audio

AIP
Chętnie słuchamy materiałów audio podczas biegania czy innych ćwiczeń na świeżym powietrzu – wskazało tak 69 proc. ankietowanych.<br>
Chętnie słuchamy materiałów audio podczas biegania czy innych ćwiczeń na świeżym powietrzu – wskazało tak 69 proc. ankietowanych. Anna Kaczmarz / Polska Press
Polacy spędzają na słuchaniu muzyki, podcastów i audiobooków średnio 2 godziny i 32 minuty dziennie, co daje łącznie 39 dni w roku. Wydatki na rozrywkę audio wzrosły w ubiegłym roku o 24 proc. i przekroczyły 1 200 złotych na osobę.

Nowe badanie „Mastercard Sound Index”1 pokazuje, że Polacy chętnie słuchają muzyki, podcastów i audiobooków – średnio przez 2 godziny i 32 minuty dziennie, co można przeliczyć na 39 dni w roku. Co więcej, popularności słuchania materiałów dźwiękowych towarzyszy wzrost wydatków na rozrywkę audio (czyli m.in. na głośniki, słuchawki, muzykę, podcasty), które w ciągu ostatnich 12 miesięcy zwiększyły się o 24 proc. i osiągnęły średnią wartość nieco ponad 1 200 złotych na jednego Polaka rocznie, przy czym mężczyźni wydają na ten cel średnio o 500 złotych rocznie więcej niż kobiety.

Ponad połowa ankietowanych Polaków (54 proc.) nosi słuchawki codziennie. Na szczycie rankingu znajdują się osoby w wieku 25-34 lat, które na swoich urządzeniach mobilnych korzystają z treści audio najdłużej, bo przez 3 godziny i 6 minut dziennie. Wynik ten znacznie przekracza średnią europejską, która wynosi 1 godzinę i 53 minuty każdego dnia.

Badanie „Mastercard Sound Index” dowodzi również, że chętnie słuchamy materiałów audio podczas biegania czy innych ćwiczeń na świeżym powietrzu – wskazało tak 69 proc. ankietowanych. Aż 82 proc. badanych odtwarza muzykę, podcasty lub audiobooki w trakcie sprzątania, a jeszcze więcej, bo 86 proc. – w podróży.

Pracujący na zlecenie czy umowę o dzieło dostaną od nowego roku mniej na rękę? Rząd planuje ozusować wszystkie bez wyjątku umowy. Kliknij w ten tekst a poznasz szczegóły.

Jak pokazują wyniki badania, chociaż kobiety słuchają treści audio więcej niż mężczyźni, to różnica wynosi jedynie 7 minut — w przypadku pań jest to 156 minut, a w przypadku panów 149 minut dziennie.

Z kolei osoby w wieku 35–44 lat słuchają więcej audiobooków niż jakakolwiek inna grupa wiekowa. Co ciekawe, ta sama grupa spędza najwięcej czasu na czytaniu papierowych wydań książek.

Z badania wynika, że dźwięk ma mocne oddziaływanie na ankietowanych. Ponad dwie trzecie z nich (73 proc.) stwierdziło, że słuchanie określonej muzyki pomaga im w ćwiczeniach fizycznych. Taki sam odsetek respondentów uważa też, że odpowiednio dobrane dźwięki poprawiają ich produktywność, a zdaniem 89 proc. badanych konkretne brzmienia zwiększają ich poczucie szczęścia. 79 proc. ankietowanych twierdzi, że dzięki odgłosom natury, takim jak śpiew ptaków, czuje się spokojniej, a według 77 proc. zmniejszają one stres i niepokój.

Śpiew ptaków, liście szumiące na wietrze i fale uderzające o skały okazały się ulubionymi dźwiękami ankietowanych z Polski. W zestawieniu znalazły się też odgłosy świerszczy, krople deszczu uderzające w okno i gra na fortepianie.

„Obserwujemy bardzo dynamiczny rozwój rozrywki audio, od podcastów po inteligentne głośniki. Dźwięk stał się głównym towarzyszem konsumentów, którzy są dziś nieustannie online i łączą słuchanie z wieloma codziennymi czynnościami. Oczekuje się, że trend ten będzie się rozwijał, dlatego intensywnie pracujemy nad naszą tożsamością dźwiękową, aby stała się ona kluczowym elementem kojarzonym z Mastercard zarówno dziś, jak i w przyszłości” — mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.

Okazuje się, że technologia wywiera duży wpływ na nasz słuch, a dzwonki, alerty i wibracje telefonów należą do mocno rozpoznawalnych przez Polaków dźwięków. Prawie połowa (43 proc.) ankietowanych stwierdziła, że potrafi wskazać markę po jej dźwięku, a aż 57 proc. badanych jest w stanie podać tytuł filmu, słuchając jego ścieżki dźwiękowej.

Chcesz być dobrze poinformowany w tematach budżetu domowego, prowadzenia biznesu i ważnych zmian w prawie? Kliknij w ten tekst i polub nas na Facebooku! Naprawdę warto!

60 sekund biznesu: W Polsce sięgajmy po rzeczy polskie

Wideo

Materiał oryginalny: Smartfon w rękach Polaka - staliśmy się narodem słuchaczy i nie żałujemy pieniędzy na rozrywkę audio - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3