Spaliny z silników Diesla groźne jak azbest?

(mm) Newseria.pl
Andrzej Wiśniewski
Udostępnij:
To może być zmierzch silników wysokoprężnych. Spaliny z takich silników przyczyniają się do zanieczyszczenia powietrza i są uznane przez Światową Organizację Zdrowia za substancje rakotwórcze. Dlatego koncerny motoryzacyjne będą raczej stawiać na alternatywne napędy.

– Smog to nie tylko piecyki i pyły. Jeżeli mówimy o szkodliwych i odpowiedzialnych za wiele chorób nowotworowych substancjach, jak np. tlenki azotu czy cząstki stałe, to duży wkład ma tutaj transport samochodowy. Światowa Organizacja Zdrowia umieściła spaliny silników diesla na liście substancji rakotwórczych. To już nie tylko hipotezy, ale badania naukowe – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Jacek Pawlak, prezes Toyota Motor Poland i Toyota Central Europe.

Światowa Organizacja Zdrowia uznała spaliny oleju napędowego za równie szkodliwe dla zdrowia ludzi, co azbest, arsen czy gaz musztardowy i zakwalifikowała do najwyższej kategorii substancji rakotwórczych. Wedle ekspertów spaliny z silników diesla są bezpośrednią przyczyną nowotworu płuc. Dlatego coraz więcej miast decyduje się zakazać wjazdu dla samochodów z takim napędem. Takie restrykcje zapowiedziały, m.in. Oslo, Paryż, Madryt czy Ateny.

– W Polsce w wielu miastach zanieczyszczenie przekracza wszelkie dopuszczalne normy. Warto więc podyskutować, czy także nie chcielibyśmy czegoś zmienić w zakresie transportu samochodowego, czy nie chcielibyśmy zachęcić użytkowników, żeby kupowali samochody niskoemisyjne zamiast wysokoemisyjnych. Hybrydy przykładowo emitują kilkanaście razy mniej tlenków azotu czy cząstek stałych niż silniki wysokoprężne – ocenia Pawlak.

Wideo

Materiał oryginalny: Spaliny z silników Diesla groźne jak azbest? - Motofakty

Komentarze 24

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

H
Herbatnik
W dniu 13.02.2017 o 11:21, Andrzej napisał:

Mam astmę i bardzo ciężko przechodzę dni, kiedy jest wysokie stężenie smogu. Mieszkam w Warszawie i uważam, że jest to bardzo zanieczyszczone miasto. Jeżdżę hybrydowym aurisem i nie będę się w tym miejscu rozwodził nad jego zaletami, ale faktem jest, że produkuje zdecydowanie mniej trucizny niż diesel.

Na produkcji akumulatorów do waszych hybryd i elektrycznych pojazdów wytwarza się więcej toksyn niż stary samochód uwolni aż do zezłomowania.

d
dewju88

cały proces tworzenia aut to zanieczyszczenie powietrza, MUSK teraz pracuje nad tym, na razie nad samochodem TESLĄ, jak już go dopracuje,obiecał, że zajmie się procesem technologicznym wytwarzania energii ogólnie w fabrykach,

 

ale myślę, że to zadanie go przerośnie 

n
nfo

Tak tak

jedzcie margarynę bo masło szkodzi, pamiętacie to ?

To teraz kupujcie hybrydy bo diesle szkodzą...

Tylko co k...wa z recyclingiem tych aut niech powiedzą ludziom prawdę!

A
Andrzej

Mam astmę i bardzo ciężko przechodzę dni, kiedy jest wysokie stężenie smogu. Mieszkam w Warszawie i uważam, że jest to bardzo zanieczyszczone miasto. Jeżdżę hybrydowym aurisem i nie będę się w tym miejscu rozwodził nad jego zaletami, ale faktem jest, że produkuje zdecydowanie mniej trucizny niż diesel.

a
aaa
elektrownie mają ucywilizowany proces spalania węgla (elektrofiltry w kominach) więc nie trują.
Może fakt, że elektryczne auta też trują ponieważ produkcja baterii jest wątpliwa ekologicznie.
Pozostaje tylko pociąg,tramwaj i trolejbus - tylko to są nie trujące środki transportu, gdyż pobierają prąd prosto z sieci.
W
Wilk
Pisanie o piecach węglu a teraz spalinach pozwolę sobie zauważyć że szybciej wykancza nas chemiczne artykuły spożywcze niż smog wszystko co jemy pijemy i czym oddychamy nas truje
b
bAB
a wiesz skąd bierze się prąd :)
R
Rafalski
No tak przecież nas Polaków stać na hybrydki. Smiech
o
olo
Za to toyota cacy. Wypadało wspomnieć, że nawet elektryczne trują środowisko, bo czerpią prąd z elektrowni, która produkuje prąd z węgla. A elektrowni nikt nie ruszy, bo tam mają prawników. Nie to co plebs
k
kellu
co ty pijesz... każdy wóz na firmę jest na ropę bo zwroty, każda maszyna budowlana jest na ropę, każda lokomotywa spalinowa ..
cndfkkd
Nie zastanawia cię dlaczego ci "naukowcy" jakoś zawsze milczą, gdy jest problem. Ano bo siedzą w kieszeniach tych, co rządzą światem. Tak samo jak dziennikarze, o których pan dziennikarz Swinton mówi, że są zwykłymi prostytutkami intelektualnymi, sprzedającymi się za grosze.
r
rex
samochody elektryczne to nie panaceum, ktoś do tych aut będzie musiał wyprodukować prąd, jeśli będzie zapotrzebowanie na prąd to cena wzrośniej.
T
Tyberiusz
Przy takim załosnym zasiegu na jednym łądowaniu jeszcze długo nie beda. Prad w polsce produkowany jest ze spalania wegla. I tyle w temacie czystosci tkaich samochodów.
K
Kama3
Kupujcie hybrydowe Toyoty
P
Pietro
Bo spaliny z benzyny są całkowicie bezpieczne dla zdrowia. Prezes Toyoty sie wypowiada? Kupujcie auta hybrydowe, bo produkcja prądu nie generuje zanieczyszczę. Podobnie jak produkcja ogniw paliwowych. To bzdury z zakazem wjazdu Diesli. Moga jezdzic jesli spełniaja normy. Widze że loddy weglowe zaczeło nagonge na Diesle ktore stanowia niecałe 30% pojazdów w Polsce.
Dodaj ogłoszenie