Spektakl na stadionie, koncerty i wystawy na 1050-lecie...

    Spektakl na stadionie, koncerty i wystawy na 1050-lecie Chrztu

    Marek Zaradniak

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    Nim rock-operę „Jesus Christ Superstar” zobaczymy na stadionie przy ulicy Bułgarskiej trwają próby w poznańskiej Arenie.  Czeka nas wielkie widowisk

    Nim rock-operę „Jesus Christ Superstar” zobaczymy na stadionie przy ulicy Bułgarskiej trwają próby w poznańskiej Arenie. Czeka nas wielkie widowisko! ©Adrian Wykrota

    Z okazji 1050. rocznicy Chrztu Polski w piątek i w sobotę zabrzmi w Poznaniu "Oratorium 966.pl" Jacka Sykulskiego, w sobotę na Inea Stadionie zobaczymy plenerowe przedstawienie rock-opery "Jesus Christ Superstar", a w muzeach obejrzeć można wystawy dotyczące tego tematu.
    Nim rock-operę „Jesus Christ Superstar” zobaczymy na stadionie przy ulicy Bułgarskiej trwają próby w poznańskiej Arenie.  Czeka nas wielkie widowisk

    Nim rock-operę „Jesus Christ Superstar” zobaczymy na stadionie przy ulicy Bułgarskiej trwają próby w poznańskiej Arenie. Czeka nas wielkie widowisko! ©Adrian Wykrota

    Rock-opera, koncerty Filharmonii Poznańskiej oraz wystawy czekają na poznaniaków i nie tylko z okazji 1050. rocznicy Chrztu Polski.

    Najważniejszym i największym przedsięwzięciem będzie wystawienie jutro na stadionie przy Bułgarskiej rock-opery Andrew’a Lloyda Web-bera i Tima Rice’a „Jesus Christ Superstar”. Jego realizacji podjął się Teatr Muzyczny. W roli Jezusa zobaczymy Marka Piekarczyka, którego kreacja tej postaci w Teatrze Muzycznym w Gdyni przeszła do historii polskiego musicalu.
    Janusz Kruciński, który zagrał postać Jezusa w Chorzowie, w Poznaniu zagra Judasza. W roli Marii Magdaleny zobaczymy solistkę Teatru Muzycznego w Poznaniu Annę Lasotę, a Poncjuszem Piłatem będzie Tomasz Steciuk. Kierownikiem muzycznym spektaklu jest Piotr Deptuch, reżyserem Sebastian Gonciarz, autorką choreografii Paulina Andrzejewska, a scenografię i kostiumy zaprojektował Mariusz Napierała.

    - To szalone przedsięwzięcie. Normalnie w teatrze próby do takiego spektaklu trwają dwa miesiące, a w Teatrze Muzycznym w Poznaniu mamy na wszystko dwa tygodnie. Jestem jednak przekonany, że widzowie będą mieli wrażenie, iż biorą udział w wielkim misterium, w czymś bardzo wyjątkowym i pieczołowicie z artyzmem przygotowanym. To może być wspólne przeżycie idei, która łączy Polaków. Chodzi nie tylko o 1050-lecie Chrztu Polski, ale i o 1050-lecie państwowości polskiej. Zauważenie nas nie jako barbarzyńców, ale jako ludzi cywilizowanych z którymi się rozmawia - mówi Marek Piekarczyk.

    - Motywem przewodnim jaki przyświecał nam, realizatorom w tworzeniu inscenizacji bylo zaakcentowanie obecności Jezusa w uniwersalnych realiach współczesnego czlowieka we współczesnej rzeczywistości. Stąd właściwie nie tworzymy kostiumów, ale tworzymy charaktery, które są bliskie wykonawcom, tak aby każdy był sobą, ale jednocześnie pokazywał prawdę o pewnej zbiorowości , która jest ukształtowana w tradycji chrześcijańskiej, ale także w oparciu o Jezusa o jego koleje życia. Chcielibyśmy, aby tworząc tę estetykę nie była ona wyjęta i oderwana od rzeczywistości. Ona ma być uniwersalna. Chodzi o to, aby widzowie oglądając przedstawienie potrafili się utożsamić z bohaterami. Oni wyglądają tak jak my i ta zbiorowość tworzy otoczkę dla pojawienia się Jezusa - dodaje autor scenografii Mariusz Napierała.

    Aż trzykrotnie zabrzmi skomponowane przez Jacka Sykulskiego „Oratorium 966.pl”, utwór zamówiony przez Filharmonię Poznańską. Jego współautorem jest profesor Sylwester Dworacki, wybitny filolog klasyczny wykładowca Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. - Utwór nawiązuje do teatru greckiego. Składa się z ośmiu części, prologu i epilogu. Nie ma w nim żadnych dosłowności i poza Mieszkiem i Dobrawą nie pojawiają się w nim żadne konkretne postaci. Pojawiają się natomiast cytaty z „Bogurodzicy”, z PsaImu „Czego chcesz od nas Panie?” i gdy mowa o powołaniu Polaka na Stolicę Piotrową z „Abba Ojcze”. Trwa godzinę - opowiada Jacek Sykulski. Jego uroczyste prawykonanie z udziałem prawie 250 wykonawców odbędzie się w piątek w samo południe w Sali Ziemi, w obecności Zgromadzenia Narodowego, Konferencji Episkopatu Polski, przedstawicieli najwyższych władz Polski oraz gości.

    Natomiast w piątek i w sobotę wieczorem w Auli UAM odbędzie się premierowe wykonanie tego dzieła dla szerokiej publiczności. Jego twórcami są Jacek Sykulski znakomity chórmistrz i kompozytor, dyrektor Poznańskiego Chóru Chłopięcego oraz twórca przeboju „Abba ojcze”, a także profesor Sylwester Dworacki. Wykonawcami poznańskich koncertów będą sopranistka Barbara Gutaj, alcistka Katarzyna Włodarczyk, baryton Robert Gierlach, Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki, Poznański Chór Chłopięcy, Chór Dziewczęcy Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego, Chór Kameralny Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego, zespół Artis Sonus i Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod batutą Jakuba Chreno-wicza. Z okazji prawykonania Filharmonia Poznańska wraz z Narodowym Centrum Kultury nagrała i wydała album płytowy z tym utworem.

    Tymczasem w Muzeum Narodowym obejrzeć można wystawę „Imagines Medii Aevi”. czyli „Wizerunki wieków średnich”. Prezentuje ona sztukę średniowieczną z okresu od roku 966 do około 1530. Jest opowieścią o początkach polskiej państwowości poprzez sztukę - rzeźby, obrazy i ikonografię, o tym jak Polska powstawała na fundamencie chrześcijaństwa, ale też o pierwszych pięciu wiekach polskości związanych z chrześcijaństwem przypadających na czas średniowiecza.

    Ekspozycja, na którą składa się ponad 100 dzieł wskazuje na ważne dla historii i kultury polskiej wydarzenia, miejsca i postaci. Pokazuje niezwykłe bogactwo sztuki tego okresu w oparciu o wybór znakomitych dzieł pochodzących zarówno ze zbiorów państwowych jak i kościelnych.

    Z najwcześniejszych wieków średniowiecznej monarchii Piastów, czyli do XII wieku przetrwała przede wszystkim metaloplastyka i ją możemy oglądać na tej wystawie. To biżuteria jaką nosili Polacy czyli krzyżyki, ale też krzyże relikwiarzowe używane przez duchownych.

    Na szczególną uwagę zasługuje krzyż relikwiarzowy znaleziony w ruinach pokrzyżackiego zamku w Brodnicy z XIV wieku wytworzony wcześniej w Syrii lub w Palestynie. Wśród najcenniejszych wczesnych obiektów jest też włócznia Świętego Maurycego wypożyczona ze skarbca katedry na Wawelu, a będąca świadectwem wydarzeń z roku 1000 gdy odbył się zjazd gnieźnieński. Wśród obiektów późnego średniowiecza zwraca uwagę dzieło Wita Stwosza - „Ogrójec z Ptaszkowej” pozyskane z kościoła Wszystkich Świętych w tej miejscowości. Co ciekawe, akcentem kończącym wystawę będzie dzieło sztuki współczesnej. To kompozycja Stefana Gierowskiego „Malowanie dziesięciorga przykazań”. Jego powstanie zainspirował obraz piętnastowiecznego artysty. Ten intrygujący dialog artystów ponad czasem stanowi klamrę pomiędzy uniwersalnymi wartościami świata współczesnego i dawnego.

    Tymczasem w Muzeum Historii Miasta Poznania oglądać możemy wystawę fotograficzną „Rok 1966 w Poznaniu. Oficjalnie i zwyczajnie”. Rok milenijnych obchodów był wyjątkowy. Mieszkańcy Poznania jak i całej Polski nie tylko byli uczestnikami rozgrywających się wówczas wydarzeń, ale i wojny o milenium, podczas której komunistyczne władze starły się z Kościołem.

    Jednym chodziło o pokazanie przewodniej roli rządzącej partii komunistycznej, drugim o udowodnienie przywiązania społeczeństwa do wartości chrześcijańskich. Kulminacja milienijnych obchodów nastąpiła w niedzielę 17 kwietnia 1966. W Poznaniu na placu Mickiewicza odbyła się wielka manifestacja z okazji 1000-lecia Państwa Polskiego z udziałem najwyższych władz państwowych. W tym czasie na Ostrowie Tumskim trwały uroczystości 1000-lecia Chrztu Polski, w których uczestniczył cały episkopat. Wszelkie inicjatywy i działania władz były wpisane w milenijne obchody, aby pokazać społeczeństwu ile władze dla niego robią i jak Polska rośnie w siłę .

    W tym czasie Kościół realizował swoje przedsięwzięcia związane z milenijnymi obchodami, ale wtedy, w 1966 życie przeciętnego mieszkańca Poznania nie było podporządkowane milenijnym wydarzeniom, manifestacjom i różnym uroczystościom. Biegło swoim własnym torem. Wszystkie fotografie prezentowane na wystawie wykonane zostały w roku 1966. Autorem większości jest długoletni fotoreporter „Expressu Poznańskiego” Jerzy Unierzyski, są tam też zdjęcia Janusza Korpala, Zbigniewa Staszyszyna, Eugeniusza Kitzmana, Piotra Krassowskiego, Stanisława Wiktora i Jerzego Nowakowskiego.

    m.zaradniak@glos.com

    Program

    m.zaradniak@glos.com

    15 kwietnia

    godzina 12 „Oratorium 966.pl”, Sala Zi emi (koncert zamknięty)

    godzina 20.00 „Oratorium 966.pl”, Aula UAM (ul. Wieniawskiego1), bilety: 10, 50 zł

    16 kwietnia

    godzina 18. „Oratorium 966.pl”, Aula UAM, bilety: 10, 50 zł

    godzina 19 plenerowe wystawienie rock-opery „Jesus Christ Superstar”, stadion, ul. Bułgarska, wejścówek brak

    codziennie z wyjątkiem poniedziałku

    wystawa „Imagines Medii Aevi”, Muzeum Narodowe (Al. Marcinkowskiego9), sobota-niedziela, godz 11-18.00, wtorek, środa, czwartek od 9.00 do 15, piątek od 12 .00 do 21., bilety: 10-15 zł

    codziennie

    wystawa „Rok 1966 w Poznaniu.Oficjalnie i zwyczajnie”, Muzeum Historii Miasta Poznania, Ratusz, Stary Rynek , poniedziałek-czwartek od godziny 9.00 do 15.00, piątek od godziny 12 do 21, sobota, niedziela od godziny 11 do 17,

    bilety: 5-7 zł



    Czytaj treści premium w Głosie Wielkopolskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (1)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    kredyty na dowód kredytyk.pl

    kredytyk.PL (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Pożyczka Gotówkowa dla Każdego kredytyk.pl
    od 100zł do 200.000zł Odbierz pieniądze!

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo