Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sprawdzian 2016. Język polski - zadania z wierszem

KS, AB
Sprawdzian 2016 odbędzie się 5 kwietnia. Tego dnia o godzinie 9 rozpocznie się pierwsza część testu. Przez 80 minut uczniowie szóstych klas rozwiązywać będą zadania z języka polskiego i matematyki. Wśród zadań z języka polskiego mogą pojawić się takie, w których będzie trzeba przeczytać wiersz i wykonać do niego kilka poleceń. Jak wyglądają takie zadania? Sprawdź!

PRÓBNY SPRAWDZIAN 2016. JĘZYK POLSKI - ZADANIA Z WIERSZEM

Józef Ratajczak
Chmury

Zimą, o nowiu
chmury są ciężkie,
jakby odlane z ołowiu.

Wiosną topnieją niczym kry
na rzece,
kiedy je słońce oświeca.

Latem kwitną jak kwiaty,
płyną białe
na wszystkie strony świata.

Jesienią – żółkną, rudzieją,
wicher w nie chłodny wieje.

A zimą znowu
są szare, ciężkie,
jakby odlane z ołowiu.

Źródło: Józef Ratajczak, Chmury, [w:] tenże, Wiersze dla dzieci, Wrocław 2004, s. 9.

Zadanie 1
Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe.

Zadanie 2
Dokończ zdanie – wybierz odpowiedź spośród podanych.

W drugiej zwrotce chmury zostały porównane do
A. wiosny.
B. słońca.
C. rzeki.
D. kry.

Zadanie 3
Dokończ zdanie – wybierz odpowiedź spośród podanych.

Porównania nie wykorzystano do przedstawienia, jak chmury wyglądają
A. zimą.
B. wiosną.
C. latem.
D. jesienią.

Zadanie 4
Dokończ zdanie – wybierz odpowiedź spośród podanych.

O tym, jakie kolory przybierają chmury jesienią, informują w wierszu
A. przysłówki.
B. czasowniki.
C. rzeczowniki.
D. przymiotniki.

Zadanie 5
Wypisz z wiersza epitet, który nie odnosi się do chmur. Jaką pełni funkcję?

Zadanie 6
Wiersz rozpoczyna się i kończy opisem zimowych chmur. Jaka cecha przyrody została w ten sposób ukazana?

Wanda Chotomska
Motyl

Jednemu panu na skwerku
motyl siadł na gazecie.
A pan powiedział ponuro:
– I po co to żyje na świecie?
Ani to z pierza, ani z mięsa,
z kwiatka na kwiatek się wałęsa,
na kotlet to się nie nadaje,
nie znosi tak jak kura jajek,
choćbyś i w ulu go zamykał,
nie da ci miodu do piernika,
nie daje mleka tak jak krowy
i jakiś taki – za kolorowy...

A dwaj poeci, patrząc,
jak motyl skrzydła rozchyla,
bardzo cichutkim szeptem
szepnęli do motyla:

– Gdyby nie było motyli,
my byśmy cię wymyślili.
I chronili przed tym panem,
chronili!

Źródło: Wanda Chotomska, Motyl, [w:] taż, Wanda Chotomska dzieciom, Warszawa 2011, s. 22.

Zadanie 7
Dokończ poniższe zdanie – wybierz odpowiedź spośród podanych.

Według pana z gazetą na świecie powinny żyć tylko istoty, które
A. rozumieją innych.
B. są zaradne.
C. zachwycają urodą.
D. są użyteczne.

Zadanie 8
Oceń, czy poniższe stwierdzenia odnoszące się do wiersza są prawdziwe. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe.

Zadanie 9
Dokończ zdanie – wybierz odpowiedź A albo B i jej uzasadnienie spośród 1 albo 2.

Wypowiedź pana z gazetą świadczy o braku

Zadanie 10
Przeczytaj poniższe zdania. Wybierz poprawne uzupełnienie luk 10.1. i 10.2.

W zdaniu I po co to żyje na świecie zaimek to został użyty w funkcji 10.1. ………………...
Zastąpienie przez pana z gazetą wyrazu motyl zaimkiem to świadczy o 10.2. ………………....

10.1.
A. okolicznika
B. dopełnienia
C. podmiotu

10.2.
A. obawie o los motyla
B. pogardzie wobec motyla
C. złości na natręctwo motyla

Zadanie 11
Czyja postawa, zgodnie z wymową wiersza, jest godna naśladowania – pana z gazetą czy poetów? Uzasadnij odpowiedź, odwołując się do treści wiersza.

TU ZNAJDZIESZ ODPOWIEDZI

Zadania pochodzą z informatora CKE

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski