Środowiskowa zawiść, czy dbałość o etykę zawodową?

Katarzyna Kamińska
Centrum Stomatologii jest placówką dydaktyczną, a nie wyłącznie leczniczą
Centrum Stomatologii jest placówką dydaktyczną, a nie wyłącznie leczniczą fot. Maciej Mosur
Dyrektor poznańskiego Centrum Stomatologii Uniwersytetu Medycznego prof. Wiesław Hędzelek, szefuje konkurencyjnej placówce stomatologicznej - Candeo. Niektórzy lekarze pracujący w uniwersyteckim Centrum uważają, że zachodzi tu "konflikt etyczny" i zarzucają profesorowi, że konsultacje implantologiczne w Centrum wykorzystuje do pozyskiwania pacjentów dla prywatnej kliniki.Ich zdaniem, nakłanianie pacjentów Centrum do leczenia w prywatnej klinice zamiast w placówce uniwersyteckiej jest nieetyczne.

- Nachalny marketing w Centrum Stomatologii prywatnej działalności dyrektora był prowadzony dawniej i jest prowadzony nadal - twierdzi Jan Kowalski*, stomatolog, były pracownik Centrum.
Dyrektor proszony jest o udzielenie wielu konsultacji implantologicznych. Niektórzy z pacjentów - zdaniem lekarzy - zapraszani są przez niego później do kliniki prywatnej.

Zapytany, jak postąpiłby w przypadku lekarza, który na terenie Centrum Stomatologii uprawiałby analogiczną działalność, profesor Hędzelek odpowiada:

- Starałbym się wyjaśnić, dlaczego tak postąpił - wiele rzeczy ma bowiem na to wpływ. Poprosiłbym jednak przede wszystkim prawnika, by sprawdził, jak wygląda to od strony prawnej, bo wiadomo, że pod względem moralnym i etycznym - jeśli możliwości terapii są takie same zarówno tu, jak i w gabinecie prywatnym - na pewno nie byłoby to fair - mówi.

- Uważam, że jest to nieetyczne, tym bardziej że robi to dyrektor placówki uniwersyteckiej - twierdzi również dr Kowalski.

Gdy okazuje się, że tego typu zarzuty formułowane są przez lekarzy właśnie przeciwko niemu, szef Centrum Stomatologii ucina:

- To niech ci lekarze to udowodnią, niech pokażą pacjentów, których tak pokierowałem - mówi. - Z całą świadomością mogę jednak powiedzieć, że nie robiłem tak, iż konsultując pacjenta, zapraszałem go do Candeo.

Profesor Hędzelek dodaje jednocześnie, że w jego Centrum implanty mogłyby być wykonywane w znacznie większej liczbie, niż to się dzieje obecnie. Twierdzi jednak, że spotyka się z oporem lekarzy, którzy tego po prostu robić... nie chcą. On zaś nie ma żadnej możliwości wpłynięcia na takie postępowanie stomatologów z kierowanej przez siebie placówki. Uzupełnia, że w dodatku ceny implantów w Centrum Stomatologii są znacznie wyższe niż gdzie indziej, ale... również na to nie ma wpływu.

Prof. dr hab. Grzegorz Oszkinis, prorektor ds. klinicznych i Szkolenia Podyplomowego Uniwersytetu Medycznego pytany o rzekome zabiegi marketingowe szefa Centrum rozkłada ręce:
- Żadne oficjalne pismo o tego typu nieprawidłowościach nigdy do rektora nie dotarło - zapewnia. - Gdybyśmy mieli takie sygnały, z pewnością zainteresowalibyśmy się takimi przypadkami, bo może to być potraktowane jak działanie na niekorzyść placówki.

Już jednaki fakt, że do pracy w Centrum Stomatologii, jego szef przyjeżdżał samochodem, na którego karoserii znajdowała się "reklama" prywatnej lecznicy, władze Uniwersytetu skomentowały.
- Władze uczelni nie mają wątpliwości co do konieczności zaprzestania przez dyrektora Centrum parkowania na terenie Centrum prywatnego samochodu z logo jego prywatnej praktyki, co w rzeczywistości może być odbierane jako marketing prywatnej kliniki - informuje prof. UM dr hab. med. Marek Ruchała, rzecznik Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. - Również za niedopuszczalne uznajemy zapraszanie pacjentów do (prywatnej kliniki). Stosowne żądanie zaprzestania tych działań skierowane zostało do dyrektora Centrum Stomatologii.

Jeżdżenie samochodem-reklamówką jest - zdaniem prorektora - kwestią jedynie dobrego smaku. Stomatologów - tych pracujących w Centrum i tych, prowadzących prywatne praktyki w Poznaniu - oburza jednak intensywna kampania reklamowa kliniki, trwająca od kilku miesięcy w Poznaniu.
- Lekarze przecież nie mogą się reklamować! - oburza się Kowalski.

- Nie mogą, ale jak widać się reklamują - mówi Andrzej Baszkowski, wiceprezes Wielkopolskiej Izby Lekarskiej, stomatolog. - Z ubolewaniem należy stwierdzić, że Izba nie potrafi sobie z tym poradzić. Tymczasem jest to wykroczenie i jest niezgodne z przepisami.

Profesor Hędzelek to, w czym lekarze-konkurenci widzą reklamę, nazywa "kampanią informacyjną". Miała ona - jego zdaniem - między innymi uświadomić, że implanty mogą być wykonywane taniej niż gdzie indziej.

Zdaniem prof. Oszkinisa w tej sprawie nie chodzi o to, że problemem jest reklama, ale o zwykłą środowiskową zawiść.

Tymczasem dentyści z Centrum Stomatologii narzekają: - Dyrektor bardzo często powtarza, że tu jest za dużo osób, pracujemy źle i trzeba będzie kogoś zwolnić. I dodaje, że tu powinno być jak w jego prywatnej klinice.

Profesor Hędzelek mówi, że - owszem - szefuje dwóm konkurencyjnym placówkom, są one jednak zupełnie od siebie niezależne, można tylko powiedzieć, że się w pewien sposób uzupełniają.
- Pacjentów jest tylu, że wystarczy dla wszystkich - podkreśla. - A moje działania w Centrum są skierowane przede wszystkim na zapewnienie pacjentów dla dydaktyki, a nie działalność komercyjną.

Szefowie szpitali podległych Urzędowi Marszałkowskiemu czy miastu nie mogą prowadzić jednocześnie działalności gospodarczej. Zabrania tego ustawa o samorządzie Dwa lata temu postawiony przed takim wyborem Wojciech Spychalski, szef szpitala przy ul. Szama-rzewskiego w Poznaniu, zdecydował się na prywatną praktykę i zrezygnował z szefowania placówce.
- W statucie uczelni nie ma takiego obwarowania - tłumaczy tymczasem rzecznik Uniwersytetu Medycznego.

* nazwisko na prośbę stomatologa zostało zmienione

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 61

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

d
dr
ja też miałem w tygodniu wizytę dziennikarzy. Potrzebowali głownie informacji odnośnie funkcjonowania uniwersytetu.
z
z
Ja też miałem wczoraj gości ale to nie byli ludzie z izby tylko dziennikarze. Mieli dużo pytań odnośnie funkcjonowania uniwersytetu oraz kliniki i to tyle. A propo całej tej sytuacji to w większości zgadzam się z poprzednikami mimo, iż parę osób trochę przesadziło... Moim zdaniem powinni to wszystko dokładnie skontrolować i tyle....
c
c
to jest śmieszne. ciekawe kto zadawał te pytanie.? panowie z izby??
i co chodzą się pytają innych lekarzy czy to fair że ktoś się reklamuje??czyżby sami nie wiedzieli co jest dopuszczalne a co nie??
te izby ..... a niech je..
po co my na nich płacimy???
żeby gazetkę dostać?
d
dr.
Dzisiaj miałam w gabinecie wizytacje pewnych panów z dość specyficznymi pytaniami odnośnie kliniki candeo, jej funkcjonowania oraz reklamy wiec chyba coś się ruszyło w tej sprawie.
l
lekarz
wszystko sie zgadza!!! zwalnia personel w centrum i zatrudnia w swojej placowce....
x
xxxxxxxxxx
Gdzie i do kogo , bo nic z tego nie będzie.
M
M.G.
Postepowanie Profesora jest karygodne ponieważ wiekszość z zamieszczonych tu komentarzy jest prawdą!!! Wczoraj wystosowałam pismo do odpowiednich organów, które zbadaja zaistniałą sytuację. Pozostaje czekać na rezultaty....
m
m
Szanowni Panstwo mysle ze pisanie ktora klinika jest lepsza czy gorsza to absolutna kpina - to klient wybiera te najlepsza klinika dla siebie - chyba ze zaczniemy wypisywac poszczegolne nazwy na forach i zobaczymy jak je oceniaja inni? Zaczniemy alfabetycznie.Co Panstwo na to? - Jest wiele klinik ktore zamiast ,,gromadzic" dobytek inwestuja w rozwoj np reklame czy informacje np Magicdental studio ,Enelmed itp o ile dobrze pamietam bo widze duzo tych reklam .Ci ktorzy tego nie robia zaraz zostana w tyle .Czasy sie zmieniaja i pacjenci rowniez- trzeba isc z duchem czasu.Kiedys nie było prywatnych szpitali i klinik teraz juz sa.... Co do kultu pieniadza...niech kazdy sie zastanowi czy zycie w ubóstwie jest jego celem....i czy nie lubi korzystac z pieniedzy ktore zarobi?Jesli je oczywiscie ma...Najlepiej niech kazdy zajmie sie swoja praca lub soba a nie bedzie miał czasu na pisanie anonimowych krytycznych wypowiedzi.pozdrawiam
P
Pani
[cyt]Praktycznie wszystko co napisali Państwo o Profesorze oraz o jego klinice to prawda.........

Z mojej strony mogę jedynie dopisać, że cała rodzina Państwa H. to strasznie nowobogaccy ludzie, którzy dorobili się pewnych pieniędzy i są chorzy pod tym względem...... bo zaczęli zamiast się rozwijać i promować swoją klinikę w normalny sposób.....to zaczęli uskuteczniać niezdrową konkurencje !!!!!

Chodzi mi o podszywanie się pod strony inny lepszych klinik............

Przekupywanie pracowników innych klinik żeby wysyłali swoich pacjentów do Candeo...... niestety taka prawda Profesorze....... do mnie Pan kiedyś też zadzwonił.....

Wszystkie takie Pańskie zachowania szybko rozchodzą w Naszej branży......

Wydaje mi się, że to co wyprawia cała rodzina Państwa H. wcześniej czy później się na nich zemści !!!!!

[/cyt]

Święta racja Gościu.....

Cały czas od niepamiętnych czasów Hędzelek tylko kombinował jak zwalczyć konkurencje....I tylko tym nadal żyją...... to jest faktycznie chore.....

Poza tym w klinice profesora nie ma już praktycznie żadnego dobrego specjalisty.....

Ostatnio odeszła kolejna bardzo ceniona osoba wiec chyba dlatego się tak reklamują..... bo nic innego im nie pozostaje..... a sam Hędzelek nie jest wcale taki dobry za jakiego się uważa, ponieważ pacjenci przychodzą na poprawki do innych klinik....

A jak ktoś wcześniej wspomniał że to zawiść...Wydaje mi się że zawiść jest i zawsze była po stronie profesora, która w tym momencie się na nim odgrywa za to wszystko co robił i jak postępował....

to tyle

pozdrawiam serdecznie
g
gość
Praktycznie wszystko co napisali Państwo o Profesorze oraz o jego klinice to prawda.........

Z mojej strony mogę jedynie dopisać, że cała rodzina Państwa H. to strasznie nowobogaccy ludzie, którzy dorobili się pewnych pieniędzy i są chorzy pod tym względem...... bo zaczęli zamiast się rozwijać i promować swoją klinikę w normalny sposób.....to zaczęli uskuteczniać niezdrową konkurencje !!!!!

Chodzi mi o podszywanie się pod strony inny lepszych klinik............

Przekupywanie pracowników innych klinik żeby wysyłali swoich pacjentów do Candeo...... niestety taka prawda Profesorze....... do mnie Pan kiedyś też zadzwonił.....

Wszystkie takie Pańskie zachowania szybko rozchodzą w Naszej branży......

Wydaje mi się, że to co wyprawia cała rodzina Państwa H. wcześniej czy później się na nich zemści !!!!!
s
sic
dla potwierdzenia moich słów co do umiejętności prof. miałam u niego robione 3 koronki. coś było nie tak. mimo że jestem lekarką innej specjalności mówił że wszystko jest dobrze. zmieniłam te koronki na nowe ale już w innym gabinecie po 2 latach i teraz nie mam żadnych dolegliwości
ale może to tylko mój przypadek
d
do pani s
pani s . marketing w medycynie jest niedozwolony. niezzgodny z prawem i powinien być ścigany. ja wiem że pani tego nie rozumie ale reklama z założenia jest kłamstwem i naciąganiem klienta.( np sieć era reklamuje się że ma rozmowy za 1 gr- ale nie dodaje już tylko w obrebie kilku wybranych numerów i że za tę usługę trzeba placić) i tak samo w medycynie to ją zabije. pojawią się cwaniaki którę będą to wykorzystywać. bo np mogę napisać że u mnie korona porcelanowa kosztuje powiedzmy 200 PLN (jakaś super najgorsza) będę miał mnóstwo pacjentów, ale już na fotelu będę im odradzał robienie tej korony , tylko zrobienie innej lepszej i on Się zdecyduje bo siedząc na fotelu nie myślał że przysłał go tu fałszem podpięty chwyt marketingowy danego gabinetu. itd
natomiast co do kwalifikacji "profesora" to się pani bardzo myli.... ale to już temat rzeka...
ja mam zasadę nie chodzę nigdy do profesorów. większość których znam to szuje. a paru ich znam.
s
s
Szanowni Panstwo czytam to i sama nie wierze w to co czytam....nie jestem z branzy ,ale z tego co widze to rozne kliniki i gabinety umieszczaja reklamy nie tylko Candeo...choc marketing tego gabinetu jest imponujacy. Sam fakt ,ze ich klinika jesd duza i rozwija sie o nowe punkty oznacza ,ze jest to poparte iloscia klientow - wiadomo ze miło by było aby kazdy miał po rowno i rozwijal sie tak samo ,ale niestety to nie czasy ,,komuny" i wiele czynnikow na to wplywa. Zauwazylam ,ze pojawiły sie miejsca w Poznaniu z samym wybielaniem zebow np na 3 maja chyba....nie wykonuje tego zabiegu stomatolog- co oznacza ze czasy na tego typu uslugi i monopol sie skonczył a candeo poprostu wystartowalo jako pierwsze z marketingiem ktory sami bedziecie akceptowac ,ale za jakis czas . Mysle,ze ktos kto jest Profesorem ma troche w głowie wiec jakise obelgi sa zenujace- tymbardziej ,ze nikt nie jest idealny i nie kazdy potrafi rozwinac swoja kariere naukowa ...do tego prowadzic klinike.pozdrawiam i zycze duzo usmiechu i zadowolonych klientow.
T
Tarnawa
Szanowny gościu ja wiem,ma tyle samo co etyka nauczyciela akademickiego z prof,H,edzelkiem czyli nic
g
gość
Moze ktoś wie co wspólnego ma pan Rogoziewicz z prof Hędzelkiem ????????
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie