reklama

Stara matura była łatwiejsza? Zobacz tematy z języka polskiego sprzed 2005 roku [ZDJĘCIA ARCHIWALNE]

KMIS
W czasie pisania starej matury można było jeść kanapki i popijać napoje, a na stole mieć ulubione maskotki Fot. Romulad Świątkowski
Maturzyści pisali dziś egzamin z języka polskiego. To już dziewiąty rocznik, który zdaje nową maturę. Nadal jednak nie ustają dyskusje, kiedy egzamin był łatwiejszy: "stary" przed rokiem 2005 czy obecnie? Dla porównania przypominamy zasady starej matury oraz tematy z języka polskiego, które obowiązywały na pisemnym egzaminie dojrzałości w Wielkopolsce w latach 2002, 2003 i 2004, czyli w trzech ostatnich latach przed wprowadzeniem nowej matury.

Do roku 2004 włącznie abiturienci zdawali starą maturę, nazywaną wtedy egzaminem dojrzałości. Ta forma egzaminu państwowego odbywała się w formie pisemnej i ustnej na zakończenie nauki w szkole średniej (liceach i technikach), a od 1999 - w szkole ponadgimnazjalnej. Maturzysta najpierw zdawał egzaminy pisemne, a potem - w zależności od wyniku - egzaminy ustne z przedmiotów obowiązkowych i wybranych.

Na starej maturze pisemnie zdawało się dwa przedmioty obowiązkowe: język polski oraz jeden przedmiot wybrany. Ocena była wyrażana w skali 1-6 (wcześniej w skali 2-5). Aby zaliczyć egzamin z obu przedmiotów pisemnych, trzeba było dostać oceny pozytywne, czyli od 2 do 6 (wcześniej od 3 do 5).

Nie istniał rozdział na część podstawową i rozszerzoną, a egzaminy pisemne były identyczne dla każdego zdającego w danym województwie. W każdym regionie ustalano inne tematy pisemnej matury.

W skład komisji egzaminacyjnej wchodzili tylko przedstawiciele danej szkoły. Arkuszy maturalnych po ich wypełnieniu przez abiturienta nie kodowano. Sprawdzali je nauczyciele z tej samej szkoły, a ocenę wystawiali wedle własnej opinii i ogólnego wrażenia.

Egzamin dojrzałości według starych zasad trwał dłużej. Abiturient mógł mieć przy sobie piórnik, maskotkę, a także spożywać w trakcie egzaminu kanapki i napoje. Dozwolone było także kontrolowane wychodzenie z sali do toalety.

W wyniku reformy edukacji, w 2005 roku egzamin dojrzałości został zastąpiony egzaminem maturalnym w nowej, obowiązującej obecnie formule, zwanej potocznie nową maturą.

Do dziś trwa spór o to, które zasady matury były lepsze. Jeszcze więcej emocji budzi dyskusja w kwestii tego, kiedy egzamin maturalny był łatwiejszy. Ile osób, tyle opinii. Przypominamy zatem, jakie tematy z języka polskiego obowiązywały w Wielkopolsce na pisemnej starej maturze w ostatnich latach przed wprowadzeniem nowych zasad. Sami oceńcie, kto miał łatwiej! Dodamy tylko, że wtedy trzeba było wybrać jeden z proponowanych tematów i napisać maturalną rozprawę (obszerne wypracowanie).

JAKIE BYŁY TEMATY NA STAREJ MATURZE? - ZOBACZ NASTĘPNĄ STRONĘ

TEMATY Z JĘZYKA POLSKIEGO NA STAREJ MATURZE W WIELKOPOLSCE:

ROK 2002:

1. Mówiło wielu i pięknie /ale pozostał w pamięci ten kto mówił / rzeczy najważniejsze .... (Julia Hartwig)
Słowa współczesnej poetki uczyń mottem wypowiedzi na temat utworów literackich, które przemówiły do Ciebie głębią refleksji.

2. Dobro własne czy sprawy publiczne? Rozwiń temat, oceniając postawy wybranych bohaterów literatury dawnej i współczesnej.

3. Przywołując wybrane utwory epickie i liryczne rozważ, w jaki sposób literatura XX wieku podjęła walkę z tyranią i kłamstwem?

4a.
A. Mickiewicz Polały się....
L. Staff Curriculum vitae

Jak poeci różnych generacji oceniają swoje życie i dokonania artystyczne? Interpretując wiersze A. Mickiewicza i L. Staffa, zwróć uwagę na nastrój i tonację wierszy.

Adam Mickiewicz
"Polały się łzy...."

Polały się łzy me czyste, rzęsiste,
Na me dzieciństwo sielskie, anielskie,
Na moją młodość górną i durną 1
Na mój wiek męski, wiek klęski;
Polały się łzy czyste, rzęsiste....

1. Na moją młodość... durną - durny w znaczeniu staropolskim: dumny, zuchwały czy też w znaczeniu prowincjonalnym: nierozsądny, lekkomyślny

Leopold Staff
"Curriculum vitae" 2

Dzieciństwa mego blady, niezaradny kwiat
Osłaniały pieszczące, cieplarniane cienie.
Nieśmiałe i lękliwe było me spojrzenie
I stawiając krok cudzych czepiałem się szat.
Młodość ma pierwsze skrzydła swe wysłała w świat,
Kiedy nad wiosnę milsze zdały się jesienie.
Więc kochałem milczenie, wspomnienie, westchnienie
I plotłem chmurom wieńce z swych kwietniowych lat.
Dopiero od posągów, od drzew i od trawy,
Z którymi żyłem długo, wśród dalekich dróg,
Nauczyłem się prostej, pogodnej postawy.
I kiedym, stary smutku dom zburzywszy w gruzy,
Uczynił z siebie jeno wschodom słońca próg,
Rozumie mnie me serce i kochają Muzy.

2 Curriculum vitae - (łac.) bieg życia, życiorys

4b.

Stefan Żeromski "Przedwiośnie" /fragment/

CO PISALI NA MATURZE W 2003? - ZOBACZ NA NASTĘPNEJ STRONIE

ROK 2003:

1. "Pisarz tylko zaczyna, dopiero czytelnik dzieła dopełnia, rozwija i wzbogaca" - przekonuje Ryszard Kapuściński. Podejmij dialog z sądem pisarza, przywołując stosowne utwory.

2. Czym dla bohaterów literackich różnych epok jest pamięć o życiowych doświadczeniach: darem, brzemieniem, przekleństwem? Omawiając zagadnienie wykorzystaj znane teksty literackie.

3. Literatura XIX wieku jako strażniczka narodowego pamiątek kościoła. Rozważ problem odwołując się do wybranych utworów.

4a. Jan Kochanowski "Pieśń XXV" , Kazimierz Wierzyński "Modlitwa". Interpretując wiersze Jana Kochanowskiego i Kazimierza Wierzyńskiego wyjaśnij, czym jest wiara dla poety XVI i XX wieku.

4b. Albert Camus " Dżuma" (fragment). Zło jako wyzwanie, wobec którego człowiek powinien wyraźnie się opowiedzieć - rozważania na kanwie " Dżumy" i innych utworów literatury XIX i XX wieku.

ROK 2004 (ostatni rok starej matury):

1. To nie autor, lecz czytelnik nadaje lekturze jakieś znaczenie, otwiera przestrzenie (G. Leszczyński). Skomentuj słowa współczesnego krytyka przywołując lektury szkolne i książki czytane z własnego wyboru.

2. Jakie wartości polskiej literatury ostaną się na zawsze - niezależnie od gustów, mód i zmieniającej się koniunktury politycznej - omów problem analizując wybrane utwory.

3. Szlachetny - występny - okaleczony... Jaki obraz człowieka odnajdujesz w literaturze powojennej XX wieku. Rozważ problem odwołując się do różnych utworów.

4. Interpretacja tekstów:

4a. Zbigniew Herbert: "Dom"
Józef Baran: "Apokalipsa domowa"

4b. Adam Mickiewicz "Dziady część III" (fragment)

ROK 2005 - TAK WYGLĄDAŁA MATURA NA STARYCH ZASADACH - SPRAWDŹ NA NASTĘPNEJ STRONIE

ROK 2005 (starą maturę zdawali jeszcze uczniowie technikum):

1. "Być człowiekiem to być odpowiedzialnym" A. Saint-Exupery. Słowa pisarza uczyń mottem charakterystyki postaw bohaterów literackich, którzy kształtują w świadomości czytelników etyczne i patriotyczne wzory.

2. Realizm i deformacja - różne sposoby przedstawiania świata w literaturze. Na wybranych przykładach omów, czemu służą tak odmienne metody twórcze.

3. Literatura jako świadek trudnych czasów. Rozwiń temat, analizując i interpretując wybrane utwory.

4. Poeta o poecie. Przywołując odpowiednie konteksty, zanalizuj i zinterpretuj wiersz Leopolda Staffa "Mickiewicz".

Skrzepły spiżowym swym bezruchem
Pomnik wyrazić go nie zdoła,
Jak cierpiał, żył w pustkowiu głuchem,
Co milczy: Jedźmy, nikt nie woła!

Jeśli chcesz dotrzeć doń po śladach
Ksiąg jego, wyzbądź się nadziei,
W pierwszych nie znajdziesz go balladach
Ani w ostatniej epopei;

Ani gdzie w wodzie echo bliźnie
Powtarza szczyty skał lozańskich;
Ani gdy myśląc o ojczyźnie
Szarpał się w gusłach szarlatańskich.

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 9

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

b
bbbiss

W tamtych latach to matura była niczym i niech nikt mi nie mówi ,że nie ściągał prawie każdy szedł ze ściągami a jak nie siągi to współtowarzysze zadbali a na koniec to nauczyciele pomogli. W dzisiejszych czasach to już nie przelewki i naprawdę należy się wykazać wiedzą a o ściganiu należy zapomnieć podobnie tak jak wstyd się przyznać ,że jest się mgr

K
Ktosia

Maturę zdawałam w 1995 roku po ukończeniu 5-cioletniego Technikum ,w trybie dziennym a nie zaocznym. Zapisałam ponad 10 kartek(nie stron!). Tematem moich rozważań człowieka dojrzałego była myśl Fiodora Dostojewskiego.Tak na prawdę jednocześnie napisałam trzy dodatkowe matury bo z tyłu,po bokach i przede mną byli potrzebujący pomocy....W małym paluszku miałam znajomość wszystkich lektur (dodatkowych i obowiązkowych), całej poezji z jaką miałam styczność na lekcjach języka polskiego.Brudnopis pozostał czysty.....Pismo musiałam mieć czytelne,wyraźne.Myśli jasne,klarowne i wynikające jedne z drugich. Otrzymałam notę najwyższą w całym tamtejszym roczniku tj.celującą. Wcześniej przez cztery lata miałam oceny bardzo dobre ba -obecna byłam na wszelkich konkursach ,quizach,dyktandach pozaszkolnych. W moim roczniku nikt nie wiedział jaki temat będzie obowiązywał.Podczas matury z języka ojczystego nie zjadłam ani jednej kanapki,nie wypiłam ani jednej kropli wody,ani razu nie byłam w toalecie. Kiedy oznajmiono że czas matury dobiegł końca zdziwiona podniosłam głowę i zapytałam-tak szybko? Przecież można jeszcze tyle napisać.....Nie pisałam pod klucz,nie miałam ściąg.W głowie myśli poukładały się w jedną całość a ja przelałam to poprzez długopis na papier. Dziś matura to bzdura. Dziś za dużo jest uproszczeń. Dziś ....-,,kończ Waść ,wstydu oszczędź!" Nawet boję się myśleć ile uczniów wie czyje to słowa i z jakiej powieści.
I jeszcze jedno mając 6 lat poszłam do szkoły podstawowej, w 4-tej klasie padła propozycja aby przenieść mnie o jedną klasę wyżej ale mama po namyśle postanowiła inaczej. Skończyłam ośmioletnią szkołę podstawową i 5 lat uczyłam się poza miejscem zamieszkania,pobierając stypendium za najlepsze oceny. Nigdy nadmiar wiedzy mi nie zaszkodził ,nikt nie musiał nadzorować czy uczę się ,wręcz odwrotnie-siłą odrywano mnie od książek,a w nocy wykręcano żarówki bym za długo nie czytała.Dziś mam wrażenie że większość uczniów trzeba prosić aby coś wartościowego przeczytali a na liście lektur najlepiej widzieliby komiksy.

u
ulo

chyba było łatwiej ponieważ matematyka nie była obowiązkowa i znani nauczyciele ze szkoły a teraz obcy a z ulo to nawet poprawki trzeba jeżdzić zdawać do innych miast

F
Fossil_teacher_76

Zgadzam się co do następujących faktów: 5 godzin, soczki, maskotki, kanapki i kontrolowane wyjścia do toalety. Mimo tego, matura była trudniejsza. Skupię się na języku polskim. Zdawałem w 1995 r. Nie było arkuszy, a jedynie podstęplowane kartki kancelaryjne. Jak pamiętam, zapisałem 9. Były cztery tematy do wyboru, w tym jeden do tyczący analizy wiersza. Zadnego miejsca na brudnopis i zrobienie planu. Sprawna była umiejętność wyrażania swoich myśli oraz przedstawiania faktografii (cytaty z dzieł - z całych czterech lat w głowie) pisząc ad hoc, bez gryzmolenia. Pismo miało być ładne i czytelne. Jeśli chodzi o błędy ortograficzne, to za TRZY w całej pracy dostawało się ocenę NIEDOSTATECZNĄ. Z kolei trzy błędy interpunkcyjne równe były jednemu ortograficznemu, czyli po postawieniu 9 przecinków źle w pracy o długości o.k. 10 stron A4 też oznaczało NDST. Nawet w przypadku genialnych treści i myśli w niej zawartych. A uczniowie z opiniami, orzeczeniami? Please... Do liceów chodzili najlepsi... Może zdarzała się jedna osoba na całą szkołę, która je miała. A u mnie w LO uczyło się 660 uczniów. Traktowano po prostu taki dokument jako pisemne potwierdzenie od specjalisty, że ktoś się do LO nie nadaje. Jak może uczeń w klasie maturalnej pisać "ktury", "poczebny", itd. Dodatkowo dzisiejsze zadania z rozumienia tekstu na maturze na poziomie podstawowym przypominają pytania do tekstu z klasy 5 szkoły podstawowej... Vanitas, vanitatum, et omnia vanitas...

N
Nawrotka

Przepraszam, ale jak dzis pamietam , pisałam o trudnych wyborach i ich konsekwencjach. A Tu tematy jakieś z kosmosu...

B
Belferka

Nie ulega najmniejszej wątpliwości, że stara matura wymagała rzetelnej wiedzy, dobrej znajomości materiału literackiego, znajomości ortografii i zasad gramatycznych oraz rzeczowosci, logicznego myślenia i umiejętności wnioskowania. Dzisiejszy, przeciętny maturzysta jest analfabetą w porównaniu ze swoim rówieśnikiem, który maturę uzyskał dziesięć lat temu. Coz, reforma poczyniła spustoszenie intelektualne, pojawił się wyraźny przerost formy nad treścią. Samodzielne myślenie, dojrzałość sądów, umiejętność doboru treści nikogo nie obchodzi, ważne jest to, co autor klucza miał na myśli. Od nauczania polska szkoła przeszła do tresowania, widocznie takie były priorytety reformatorów. Dodatkowo nic nie mowi się o kosztach matury starej i nowej. Może ktoś policzy ile kosztuje matura Iksinskiego i dlaczego tak drogo? Widzę czarne chmury nad polską oświatą, uczelnie wyższe larum grają, to nie przypadek...

f
f

Wy mieliscie 4 lata nauki my w liceum mamy niecale 3 lata na przygotowanie sie do matury ;/

N
Nomad

Nie przesadzał bym tak z tym wolnym. To zależało od roku zawsze.

i
ian g.

...bylismy lepiej przygotowani do matury.po prostu mielismy o 40 dni nauki w roku wiecej,niz obecna "orly".(soboty,swieta, 2Xferie zimowe).

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3