reklama

Stary dworzec PKP w Poznaniu: Jak ma wyglądać i kto za to zapłaci? [ZDJĘCIA]

Agnieszka ŚwiderskaZaktualizowano 
Stary dworzec PKP w Poznaniu: Jak ma wyglądać i kto za to zapłaci? W sobotę odbyła się specjalna debata na ten temat Grzegorz Dembiński
Jak ma wyglądać i kto za to zapłaci? To najważniejsze pytania jakie padły podczas sobotniej debaty poświęconej przyszłości starego dworca PKP w Poznaniu. Nie padło tylko pytanie: kiedy?

Czy kładka łącząca nowy budynek dworca z peronami IV-VI faktycznie jest potrzebna? A może wystarczyłoby przedłużyć tunel? Czy udałoby się go połączyć z tunelem pod Matyi? I dlaczego PKP PLK ignoruje zaproszenia miasta?

Te i inne pytania padły w sobotę podczas kolejnej debaty poświęconej przyszłości starego dworca PKP. Moderatorami byli jej organizatorzy: Maciej Wudarski, zastępca prezydenta i Paweł Sowa ze stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania. A najwięcej pytań było do Michała Laha z PiG Architekci, współtwórcy koncepcji nowego starego dworca.

Tym razem architekt zdradził szczegóły dotyczące wnętrza trzykondygnacyjnego atrium, które ma powstać w miejscu dawnego budynku. Na poziomie -1, czyli na poziomie obecnego tunelu ma znaleźć się centrum obsługi pasażera z kasami, poczekalnią, toaletami i sklepami. Kolejnym poziom to wyjście na plac dworcowy, a najwyższy - na kładkę.

Podczas wizji lokalnej, która odbyła się na starym dworcu i na peronach, to właśnie kładka budziła najwięcej emocji.
- Kładka to nieporozumienie. Oszpeci, a nie będzie z niej pożytku - twierdzi Roman Włodarski, jeden z mieszkańców, którzy wzięli udział w debacie i pracach grup roboczych na wizji lokalnej.

- Poszerzyć i przedłużyć tunel najlepiej aż do Matyi. Kładka nie będzie już potrzebna - to pomysł radnych Lidii Dudziak i Adama Pawlika, którzy pracowali w jednej grupie roboczej.

A uczestnicy każdej z nich byli odpytywani z długiej listy pytań przez koordynatorów ze stowarzyszenia oraz koła gospodarki przestrzennej WSUS. Wypowiadali się m.in. na temat wiat na peronach oraz funkcjonalności rozwiązań zaproponowanych przez PiG Architekci. Co stanie się z ich uwagami?

- Projekt jest dopiero we wczesnej fazie koncepcji. Jest jeszcze czas, by nanieść poprawki, które zwiększą jego funkcjonalność - zapewnia Michał Lah.

Architekt niechętnie jednak rozstawał się z pomysłem innej lokalizacji centrum obsługi pasażera niż poziom -1. Ten pomysł nie wszystkim bowiem przypadł do gustu. Argumentem, który miał do nich trafić, było to, że z poziomu tunelu będzie najszybciej do pociągu.

Ostatnie słowo w sprawie nowego starego dworca i tak będzie należało do inwestora, czyli TriGranitu, który w zamian otrzyma grunt od PKP SA. Nie będzie to teren tylko pod atrium, ale także pod cztery biurowce, które staną tuż za nim. Umowa między PKP SA i TriGranitem jest wciąż wiążąca.

Nic nie wiąże natomiast PKP PLK, do którego należy tunel oraz wiaty na peronach. Nikt ze spółki nie pojawił się na debacie. Wcześniej zignorowali zaproszenie na posiedzenie miejskiej podkomisji ds. dworca PKP i wolnych torów.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 13

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

p
podrózny

Tam będzie wjazd do wieżowców a tunel od dworca zachodniego do peronu 3 będzie na wysokości peronu 4 zamknięty. O tym nikt nie mówi. cicho sza. Takie rozwiązanie to paranoja. Pasażer jest mało istotny. Ważny jest wjazd do biurowców. Komercja kasa kasa i jeszcze raz kasa a pasażer niech dyga 3 km ślimakami, kładkami i nie wiadomo czym jeszcze - najlepiej po schodach tradycyjnych - z wywalonym językiem na peron. !!!!!!!!!!!!!!!!!

B
Były informator z dworca

Jeśli częsć dla obsługi pasażera ma być na poziomie tunelu, to warto przypomniec o zalewaniu przez wodę podczas burz tunelu. Pytanie do architekta i decydentów czy bierzecie to pod uwagę?

...

Oczywiście, że wie. 403,000 mkw istniejącej, pustostany na poziomie 19%, spowodowane, głównie, oddanym do użytku BGP, który powinien zapełnić się do końca 2016 roku jednocześnie powodując spadek poziomu pustostanów do poziomu około 12%. To oczywiście wciąż za dużo, ale w sporej części są to obiekty klasy B/B+, na które popyt jest mniejszy. A ogólny brak popytu na tego typu powierzchnie to oczywiste błędy poprzedniej ekipy rządzącej, która nie powołała agencji z prawdziwego zdarzenia, która miałaby się komercjalizacją tego typu obiektów zajmować.
Gdyby założyć rok 2016 jako udany na podobnym poziomie co 2015, to powierzchni biurowej starczyłoby nam do pierwszego kwartału 2017. Niestety jesteś kolejnym przykładem ignorancji.
Jeżeli mamy wyjść z założenia, że skoro nie ma komu wynajmować to lepiej nie budować w ogóle, to nigdy niczego w tej kwestii nie osiągniemy.
Poza tym, nie rozumiem w jaki sposób odnosi się to do mojego poprzedniego posta, który krytykował sposób myślenia wielu poznaniaków, którzy nie zdają sobie sprawy z tego jak ważnym elementem miasta są te znienawidzone biurowce.

p
po to

żebyś nie ześwirował do końca przemieszczając się z idiotycznej kładki do tunelu i z powrotem.
Nowy-stary dworzec przewidziany jest na poziomie 0? lub -1?

P
Poznaniak

Rozumiem ze przedmówca oburzony i "świetnie zorientowany" wie ile mamy w Poznaniu niewykorzystanej powierzchni biurowej? Bo ja wiem. Wystarczy jej do 2025 roku.

P
Poznaniak

Mam pytanie dla kogo i po co ten tunel w poprzek dworców> Jest w końcu już jeden od zachodniego do peronu nr3? Ktoś znów wpadł na pomysł podobny do przejść dla pieszych na kaponierze. Czy badania psychologiczne może zaordynować w tej radzie miasta?

...

Kolejny komentarz z grupy "nie znam się, to się wypowiem". Żeby nie było, zgadzam się, ze projekt biurowców nie powala- jest bardzo przeciętny.
Ale to co zostało napisane dalej napawa mnie przerażeniem. I to ile like'ów dostał Twój post. To jest okropne, jak bardzo krótkowzroczni jesteście. Biurowiec=Uwarszawianie Poznania, biurowce i wieżowce=zło. A to, ze ludzie dostają tam pracę za porządne pieniądze nikogo już nie obchodzi, bo przecież same call center(co jest nieprawdą). Miejsca pracy w takich biurowcach są jednym z głównych powodów dla których młodzi ludzie wyjeżdżają z Poznania do Wrocławia, Krakowa czy Warszawy. Bo tam się dobrze zarabia. Ale wy teraz będziecie sobie tupać nogami na słoików i młodzież, a za 20 lat będziecie mieli miasto mniej niż półmilionowe, które już w żaden sposób nie będzie się mogło mierzyć z tymi, które nie przespały swojej okazji. Poznań stanie się zaściankiem wśród największych miast polski i to dzięki takiemu podejściu ludzi, którzy niby to swoje miasto kochają przy okazji nie potrafiąc zrozumieć i pogodzić się ze zmianami, które ich otaczają. Coraz mniej koncertów, coraz mniej wydarzeń kulturalnych, coraz mniej pieniędzy w budżecie miasta. Myślicie, że dlaczego Wrocław i Kraków wyprzedziły nas pod względem wynagrodzeń? W bardzo dużym stopniu przez dynamiczny rozwój sektora usług dla biznesu, który w tej chwili jest w tych miasta 2/3 krotnie większy niż Poznański(to wasze znienawidzone korpośmieciowstwo). A teraz zapraszam, może jakaś pikieta w sprawie budowy centrum biurowego na terenie PKS'u.

M
Marek

Zachowajcie ten peron przy "Dworcu letnim", to ten peron najbardziej oddalony oddalony i zadaszony.

W
Wojtek

Pani dziennikarka nie napisała gdzie się odbyła konferencja. Jak Pani nie wstyd?
Gdzie rzetelność dziennikarska?
Jesteście gorsi niż Wyborcza.
Nigdy już więcej nie kupię Głosu. Słowo.

S
Szatan

Proponuję sprawę dworca oddać w ręce Lucińskiego i super projektantów z Systry. No i niech wszystko przyklepią zdolni urzędnicy z Urzędu Wojewódzkiego co klepnęli decyzję lokalizacyjną na linię Wrocław - Poznań odcinek Czempiń - Poznań Dębiec. Wykonawstwo proponuję z kolei powierzyć firmie FCC z Hiszpanii :-) Sukces murowany hahahhaha

z
zenek

z....ło po i Grobelny - teraz szukamy rozwiązania - gdzie my żyjemy, logika i gospodarność poszła się jeb....c , szkoda tego czasu

K
Krzych

Te biurowce, które mają wyrosnąć za dworcem są O-KRO-PNE! Przecież to będzie nowa Alfa - po parunastu latach będzie odstraszać swą brzydotą. Nie idźmy w tym samym kierunku, co Warszawa - napychać jak najwięcej wieżowców i biurowców ze szkła i stali do centrum! Lubię Poznań, bo jest Poznaniem, a nie Warszawą czy innymi miastami!

G
Gość

z dogodnym dojazdem koleją - to prawdziwy hit inwestycyjny.
Państwo w państwie PKP SA, jak za najlepszych czasów komuny robi co chce.
Poniżej pleców ma Poznań i jego mieszkańców.
Ciekawe, czy znajdzie się ktoś wystarczająco mocny,
aby chociaż tunel przy okazji nieodzownego remontu
został poszerzony i wydłużony według ewidentnych postulatów,
z zapewnieniem skutecznej ochrony przed zalewaniem?
Przecież ten tunelik jest w mieście z pretensjami do nazwy "Metropolia".

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3