reklama

Stracimy dotację unijną na kartę PEKA?

Bogna KisielZaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
Do końca roku ZTM musi wprowadzić system premiowy. Stawką jest zwrot części lub całości dotacji unijnej. A chodzi o bagatela 29,6 milionów złotych.

Osoby, które regularnie korzystają z komunikacji miejskiej mogą liczyć na bonusy. ZTM wspólnie z Maciejem Wudar-skim, zastępcą prezydenta przygotował program premiowy.

– ZTM proponuje, aby użytkownicy imiennych kart PEKA oraz zaadaptowanych w systemie PEKA Elektronicznych Legitymacji Studenckich i Elektronicznych Legitymacji Doktoranckich mogli zbierać punkty za zakup biletów ZTM oraz wymieniać zebrane punkty na „nagrody” – zniżki w cenach zakupów niektórych biletów – tłumaczy Agnieszka Smogu-lecka, rzecznik ZTM. I dodaje: – Osobom, które wyrażą chęć uczestnictwa w programie, punkty będą naliczane automatycznie.

Punktami będą nagradzane zakupy biletów okresowych i doładowania tPortmonetki. Po zebraniu 450 punktów pasażer może taniej kupić bilet 90-dniowy. Przy zakupie biletu na 180 dni trzeba mieć na koncie 900 punktów, a w przypadku biletu rocznego – 1800. Wtedy można liczyć na 5-proc. rabat. Jak długo trzeba gromadzić 450 punktów? Prawdopodobnie wystarczy, by klient kupił trzy kolejne bilety na 30 dni lub jeden bilet 90-dniowy, to taniej zapłaci za następny bilet na 90 dni.

Zyskujemy parę złotych
Program premiowy trzeba wprowadzić do końca tego roku. To warunek otrzymania dofinansowania z Unii. – Niedotrzymanie terminu grozi zwrotem części bądź całości unijnej dotacji – mówi A. Smogulecka.

Przypomnijmy, że dotacja unijna wynosi ok. 29,6 mln zł (łączny koszt systemu PEKA to 44,8 mln). Gdyby przyszło zwrócić te pieniądze, byłby nie lada problem. Tymczasem nie wiadomo kiedy program premiowy wejdzie w życie. Projekt uchwały w tej sprawie pojawił się na wtorkowej sesji, ale prezydent go wycofał. Dlaczego? Radni uznali, że wspomniany program należy wprowadzić zarządzeniem prezydenta, a nie uchwałą rady.

– Ten projekt to dziecko prezydenta Wudarskiego i powinien wziąć za niego odpowiedzialność – twierdzi Marek Sternalski, szef klubu Platformy.

Zdaniem Mateusza Rozmiarka, radnego PiS, program jest zbyt skomplikowany w stosunku do płynących z niego korzyści. – Trzeba zbierać punkty, by uzyskać 5-proc. rabat czyli zyskać zaledwie parę złotych – dodaje M. Rozmiarek. I wskazuje na uzasadnienie do projektu uchwały, które było tak skomplikowane, że radni mieli problem z jego zrozumieniem.

Także Tomasz Lewandowski, szef klubu Lewicy zgadza się, że 5-proc. bonus jest zbyt niski. Radny przypomina pierwotną wersję programu premiowego, przedstawioną jeszcze przez prezydenta Mirosława Kruszyńskiego. Był on tak skomplikowany, że radni stanowczo powiedzieli: Nie!

T. Lewandowski uważa jednak, że warto sięgnąć do pewnych jego elementów, by stworzyć program lojalnościowy z prawdziwego zdarzenia.

– Obecny program niedopracowany. Sprawia wrażenie, że został przygotowany tylko po to, by spełnić warunki dofinansowania unijnego. Lepiej zrobić go porządnie, a nie na kolanie – twierdzi Tomasz Lipiński, radny PO. A T. Lewandowski dodaje: – Nie nazwałbym go wydmuszką, ma symulować działania premiowe.

M. Sternalski uważa, że program lojalnościowy powinien obejmować rabaty w korzystaniu np. z oferty miejskich instytucji kultury, obiektów sportowych czy rekreacyjnych.

– ZTM zakłada, że w początkowym etapie program premiowy będzie obejmował usługi transportowe. Jego ostateczny kształt będzie przedmiotem dalszych prac – zapowiada A. Smo-gulecka. – Nie ma przeszkód technicznych, by program premiowy uruchomić, dlatego jesteśmy przekonani, że zostanie on wprowadzony terminowo i będzie służył pasażerom.

Problemy kompetencyjne
Jednak problemy natury prawnej są. Program premiowy zmienia taryfę cen biletów, a decyzja w tej sprawie należy do Rady Miasta.

– Według mojej wiedzy uchwała kompetencyjna upoważnia prezydenta do pewnych zmian w taryfie – mówi T. Lewandowski. – Bezpieczniej ją doprecyzować, by nie było problemów z rozliczeniem projektu PEKA.

To także wymaga czasu, którego jest coraz mniej.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 17

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

....

nad nią nie wisi prezes pisu, mowiac co ma robic

g
gap

Cel taki jest jednym z elementów dla osiągnięcia którego miał być wprowadzany system parkingów przesiadkowych.Jak widać wykonanie tego jest poza możliwościami obecnych władz.

d
dk

Pan M. Kamiński powinien być uniewinniony przez sąd, a nie ułaskawiony przez prezydenta. Ułaskawia się skazanego, a skazanie to uznanie winy /przez sąd/, tak więc pan prezydent ułaskawiając - winę potwierdził. W dodatku, w swojej wypowiedzi dla dziennikarzy, brzydko skomentował temat sprawy w niezawisłym podobno sądzie, przy okazji obrażając sędziego prowadzącego. A fe! prezydentowi nie przystoi takie zachowanie...

P
Paul Hunter

Pani zapewne zna sprawę lepiej niż prezydent RP. :)

P
Paul Hunter

Dobrobyt bierze się z pracy, a nie dotacji. Ale po co, ja chcę to komuś tłumaczyć?

M
Mieszczuch

Jesli stracimy dotację, to winni tego stanu powinni pójść za kratki.

J
Janusz

no właśnie - SKAZANYCH - czy pan Mario został skazany prawomocnie ? Maliniok znieważa prawo.

J
Janusz

spokojnie, za 100 dni Pislamiści to zmienią, już są obecni przecież

K
K@ptus

Gdy weszła w życie PEKA, wszyscy musieliśmy się na nią zgodzić, wówczas pisałem do zarządzających PEKą, by poprawili system, aby dziecka (całej rodziny) konto-PEKA było na koncie rodzica, niestety do dnia dzisiejszego każde konto jest osobno. Poza tym nie wiem czy to zgodne z prawem, bo nie dość, że dla dziecka(np. 7-letniego) należy przy tworzeniu konta podać adres e-mail i nie może to być adres rodzica, który jest już w tym śmiesznym systemie, tylko specjalnie dla dziecka i do dziecka na ten email przychodzi informacja o transakcji np. doładuj bilet. Kiedy, poprawią ten bubel w systemie? Uciążliwe jest każdorazowe logowanie na każde konto dzieci, aby doładować bilet, a wystarczyłoby jedno konto dla rodziny z podpiętymi kartami PEKA.

K
KK

Jeśli miastu lub MPK zależy na większej liczbie pasażerów komunikacji miejskiej, warto rozważyć tańsze bądź darmowe parkowanie w strefia, dla tych co przyłożą PEKĘ do Parkomatu.

o
obcojęzyczny element

na straży praworządności - "pilnuje Polski"?

j
janek

A jak wyrzucę żula z zatłoczonej 16-tki to ile dodatkowych punktów dostanę?

k
kryl

W prywatnych firmach systemy premiowe opracowują sztaby specjalistów od marketingu, PR i innych dziedzin a w Poznaniu robi to specjalista od maszyn roboczych Wudarski i pochodzący z nadania politycznego prezesem ZTM. Żenada.

m
marek

Jednorazowe doładowanie powyżej jakieś kwoty, to przelanie % na konto tPortmonetki. Jak w karcie rabatowej Piotr i Paweł. Bez kombinowania, podejrzeń o zmianę taryfy biletowej. Proste i eleganckie rozwiązanie.

k
kam/LBN

To nie było wykonywanie obowiązków tylko zlecenie polityczne na Leppera w celu przejęcia jego posłów. Duda nawet nie zapoznał się z aktami sprawy. Nie znając uzasadnienia niszczył sędziego rzucając kalumnie ze to wyrok na zamówienie polityczne. Jak mozna niszczyć dorobek człowieka, nie znając nawet sprawy?? Uważa Pani to za normalne????

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3