Studenci z Poznania uczyli dzieci w Sudanie

Katarzyna Sklepik
Mali Sudańczycy z Omdurmanu z ciekawością podchodzili do zajęć prowadzonych przez poznańskich studentów
Mali Sudańczycy z Omdurmanu z ciekawością podchodzili do zajęć prowadzonych przez poznańskich studentów M. Sobczak
Udostępnij:
Przez ponad miesiąc studenci arabistyki z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w ramach Polsko-Sudańskiego Projektu Badań Naukowych prowadzili prace archeologiczne w Dolinie Nilu w Sudanie. Zamienili się też w nauczycieli uczących m.in. o Polsce i Europie w sudańskiej szkole podstawowej.

Wspólnie z poznańskimi naukowcami studenci UAM badali powierzchnie wokół ufortyfikowań w Ab-Sideir, niedaleko Chartumu - stolicy Sudanu. Archeolodzy zbadali między innymi cmentarzyska kurhanowe z ogromnymi grobami sięgającymi nawet 30 metrów średnicy. Odnaleziono także ryty naskalne tworzące kilkumetrowe galerie przedstawiające jeźdźców na koniach, różne zwierzęta (bydło, strusie, konie, wielbłądy) oraz bliżej nieokreślone znaki. Poznańscy naukowcy wykorzystają zebrane materiały na konferencji, która odbędzie się w maju w British Museum w Londynie.

CZYTAJ TEŻ:

ARCHEOLODZY Z UAM BADAJĄ TWIERDZE W SUDANIE

Dodatkowo, w ramach projektu dydaktycznego "Szkoła dla Szkoły", poznańscy studenci uczyli dzieci w Publicznej Szkole Podstawowej nr 12 na Omdur-manie (dzielnica Chartum). Przez ponad miesiąc studenci arabistyki prowadzili lekcje, podczas których przedstawiali sudańskim uczniom Polskę. Na lekcjach geografii mówili o położeniu i klimacie naszego kraju. Na historii sudańscy uczniowie poznali legendy związane z powstaniem Polski, najsłynniejszych Polaków, ale też nasze obyczaje i kuchnię. Co ciekawe, dzieci szybko zapamiętały nazwy potraw: takie jak żurek czy bigos, ale kłopoty sprawiało im zapamiętanie, że w Polsce płaci się złotymi.

Studenci prowadzili także warsztaty rysunkowe na temat "Mój wymarzony zawód". Okazało się, że nie tylko tamtejsi chłopcy, ale też większość dziewczynek marzy o zawodzie nauczyciela, lekarza, inżyniera bądź policjanta. Zajęcia z języka angielskiego, na prośbę dyrektorki szkoły, odbywały się na podstawie sudańskiego podręcznika. W czasie zajęć uczniowie próbowali tłumaczyć listy, które napisały do nich dzieci z Polski.

Chcesz skontaktować się z autorem informacji? [email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie