reklama

Suchy Las: Codziennie muszą stać w korkach przez brak wiaduktu nad torami kolejowymi

Norbert KowalskiZaktualizowano 
- Przejazd jest więc zamykany tylko dlatego, że jakaś lokomotywa lub pojedynczy wagon są przestawiane na bocznice. A kierowcy i tak stoją… - mówi Michał Dziedzic, przewodniczący Zarządu Osiedla Suchy Las Waldemar Wylegalski
Ruch na ul. Sucholeskiej na granicy Poznania i Suchego Lasu sparaliżowany jest przez korki. Wszystko przez tory kolejowe, a właściwie braku nad nimi wiaduktu, o który mieszkańcy walczą już od lat.

Najgorsza sytuacja jest w godzinach porannego szczytu, kiedy rodzice zawożą dzieci do szkół lub sami jadą do pracy oraz po południu, kiedy wracają do domów. Budowa wiaduktu jest konieczna - opowiada Anna Ankiewicz, przewodnicząca Zarządu Osiedla Suchy Las-Wschód.

Problem dotyczy ul. Sucholeskiej na trasie z Poznania od strony Piątkowa do Suchego Lasu. Na granicy obu miast znajduje się przejazd kolejowy, przez który codziennie przejeżdża ponad 23 tys. samochodów. Codziennie tysiące kierowców traci czas na stanie w kilkudziesięciometrowych korkach przed przejazdem. Problemu może by nie było, gdyby nie fakt, że tory biegnące na granicy miasta i gminy Suchy Las to tzw. kolejowa obwodnica Poznania. Korzystają z niej pociągi towarowe jadące w kierunku Szczecina. Przejazd zamykany jest nawet kilkadziesiąt razy w ciągu dnia. Ponadto w jego pobliżu znajduje się bocznica kolejowa, na którą często przetaczane są wagony.

- Przejazd jest więc zamykany tylko dlatego, że jakaś lokomotywa lub pojedynczy wagon są przestawiane na bocznice. A kierowcy i tak stoją… - mówi Michał Dziedzic, przewodniczący Zarządu Osiedla Suchy Las. On sam codziennie korzysta z przejazdu na Sucholeskiej. Mieszka zaledwie kilkaset metrów od niego i opowiada, jak radzi sobie z codziennym problemem.

- Jeśli spóźnię się z wyjściem z domu np. o 2-3 minuty, to muszę czekać na przejeździe kolejowym. Przez pół roku było tak, że gdy wychodziłem o 7.10 to zdążyłem przejechać, a jak np. o 7.14 to musiałem już czekać aż przejedzie pociąg. Ludzie starają się zorientować, w jakich godzinach przejazd jest zamykany i wyjść 5 minut wcześniej lub później. Jednak to nie jest rozwiązanie - uważa Michał Dziedzic.

W najgorszej sytuacji są przede wszystkim mieszkańcy os. Poziomkowego, które znajduje się niedaleko tego przejazdu. Tworzą się tam tak duże korki, że czasami są nawet problemy z wyjechaniem z osiedla.

- Zator może się ciągnąć od torów do ulicy Poziomkowej. Szkółkarska również jest zapchana. W godzinach szczytu sytuacja jest tutaj naprawdę bardzo trudna i irytująca - opowiada pani Danuta, mieszkanka os. Poziomkowego.

A pani Edyta dodaje: - Ostatnio, gdy wracałam z córką ze szpitala, stałam przed przejazdem około 20 minut. Ale zazwyczaj traci się około 15-20 minut. To dezorganizuje codzienne życie - twierdzi.

Władze gminy oraz powiatu poznańskiego od lat znają te kłopoty mieszkańców Suchego Lasu. I od lat zgadzają się, że problem trzeba w końcu rozwiązać.

- Ten wiadukt jest absolutnie potrzebny. Sprawa jest poważna i nie da się jej zamieść pod dywan - nie ma wątpliwości Grzegorz Wojtera, wójt gminy Suchy Las. Podobną opinię słychać z ust Jana Grabkowskiego, starosty powiatu poznańskiego. Pod koniec 2015 roku doszło już nawet do spotkania między wójtem a starostą.

- Ze strony gminy musi być wyraźny sygnał i chęć budowy wiaduktu, a my się do tego włączymy. Po ostatnich rozmowach widzę, że wójt nosi się z takim zamiarem - mówi Jan Grabkowski.

Mimo zgody między gminą i starostwem sytuacja z przejazdem jest bardziej skomplikowana niż może się to wydawać na pierwszy rzut oka. Żeby wiadukt mógł powstać, konieczne jest porozumienie nie tylko między gminą Suchy Las a poznańskim starostwem, lecz również z miastem Poznań oraz PKP.

Sytuacja do złudzenia przypomina zabiegi o wiadukt na ul. Grunwaldzkiej, na granicy Poznania z gminą Komorniki.

- Tory kolejowe znajdują się na terenie Poznania, a droga, która przez nie przebiega, ma status powiatowej. Ponadto musimy pamiętać o budynkach PKP, które znajdują się w pobliżu - wyjaśnia Jan Grabkowski.

I dodaje, że nie obawia się o współpracę z wójtem Suchego Lasu. Większym kłopotem może być jednak porozumienie się z władzami Poznania.

- Miasto chyba nie wykazuje zainteresowania tym, by rozbudowywać układ komunikacyjny. I trzeba jego urzędników przekonać, że liczą się nie tylko rowery i autobusy. Popieram budowę ścieżek rowerowych, ale musimy także dać ludziom komfort podróżowania samochodami, a nie tylko fundować stanie w korku - przekonuje Jan Grabkowski.

Istotnym krokiem w stronę budowy wiaduktu może być sesja budżetowa rady gminy Suchy Las, która odbędzie się 11 stycznia. Wtedy bowiem okaże się, czy w finansach gminy na ten rok ostatecznie znajdą się wstępnie zarezerwowane już pieniądze na opracowanie projektu wiaduktu. Jeśli radni uchwalą budżet bez większych zmian, można oczekiwać kolejnych rozmów między wójtem a starostą. Obaj przyznają również, że gdyby w tym roku udało się ruszyć z pracami badawczymi i projektowymi, budowa wiaduktu mogłaby się zakończyć około 2020 roku.

- Obecnie kierowcy mogą tylko przeklinać sytuację na tym przejeździe. Informacja o tym, że wiadukt powstanie na pewno, bardzo by ich ucieszyła - nie ma wątpliwości Grzegorz Wojtera.

A Jan Grabkowski dodaje: - Tam są takie korki, że jak przejazd zostaje zamknięty, to można zapomnieć, że gdziekolwiek zdąży się na czas. Najlepiej wyjechać z domu te 20-25 minut wcześniej...

Z kolei sami mieszkańcy na razie mogą tylko wierzyć, że wiadukt na Sucholeskiej rzeczywiście powstanie.

- Jestem optymistką, więc wierzę we wszystko, ale rozum mówi mi, że będzie ciężko - przewiduje Anna Ankiewicz.

- Czekaliśmy już tyle lat, to i poczekamy jeszcze, ale ważne, by w końcu powstał - mówią mieszkańcy.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 38

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

k
korekta

Mała korekta - wiadukt w Poznaniu przy granicy z Plewiskami.

P
Poznaniak

Ten co jest na zdjęciu może być? tylko dać mu stolik, termosik, kanapki itd :)

C
Cyklista

Kup sobie rower albo skuter i będziesz śmigał między szlabanami.

S
SuperMaczo

Sołtys, wziąłbyś się do odgarniania śniegu, bo jak tam chodzę codziennie pieszo to brnę po kolana...

w
wyborca

minęło 2 miesiące od wyborów, a w sejmie połamali się opłatkiem, uczcili pamięć Lecha Kaczyńskiego (tylko jeden głos przeciwny!) - można rzec klimat narodowej zgody. Dobra zmiana jest, choć nie dla wszystkich. ...

M
M

Myślę, że zamiast wydawać pieniądze na drogi, wiadukty, itd. lepiej jest przeznaczyć je na edukacje fachowców, którzy wezmą się za poprawę infrastruktury zarówno kolejowej jak i drogowej. Tak jak na zachodzie (np. Belgia), czekamy 5 min na przejazd pociągu włącznie z zamknięciem i otwarciem szlabanów.

M
Marta

Chciałabym zauważyć że nie tylko Suchy Las ma taki problem ale także Plewiska zwłaszcza jak się jedzie od strony Junikowa i nikt się tym również nie przejmuje bo od kilku lub nawet kilkunastu lat pieniędzy brak na poprawę warunków dojazdu do pracy lub z pracy ludziom.

L
Lub

Poznań pod wzgl. układu komunikacji to ZERO !!! żadnych nowych inwestycji. S-11 nie dla mieszkańców, jedynie dla tranzytu, Zobaczcie sobie tzw. Polskę "B" - Lublin, Kielce, Białystok - po 3 pasy, bezkolizyne. Poznań to Polska "C" - ZERO nowych inwestycji , to już beznadziejna Łódź ma A-1 przez miasto, Wrocław ma A-8, a Poznań ma Kaponierę ,

L
Lub

Poznań pod wzgl. układu komunikacji to ZERO !!! żadnych nowych inwestycji. S-11 nie dla mieszkańców, jedynie dla tranzytu, Zobaczcie sobie tzw. Polskę "B" - Lublin, Kielce, Białystok - po 3 pasy, bezkolizyne. Poznań to Polska "C" - ZERO nowych inwestycji , to już beznadziejna Łódź ma A-1 przez miasto, Wrocław ma A-8, a Poznań ma Kaponierę , ha

j
ja

Wszędzie ludzie stoją na przejazdach na grunwaldzkiej w Plewiskach, na bałtyckiej czy niedaleko na lutyckiej wszędzie są potrzebne wiadukty bo to jest porażka. A po za tym jest wiadukt na obornickiej tylko zakorkowany ha

P
POZnaniak

Aglomeracją już jest, ale to nie daje dodatkowej kasy z budżetu państwa. Tylko włączenie Poznania do Suchego Lasu (albo odwrotnie) da 220 mln.

P
POZnaniak

Co do cebuli i pomidorów zgadzam się !!!! Co do poznaniaków mieszkających za Poznaniem i ich godnego dojazdu - nie zgadzam się. Chyba, że Suchy Las zostanie włączony w granice Poznania , a "obcy" poznaniacy znów staną się poznaniakami. Wtedy - z połączenia gmin będzie 220.000.000 zł na budowę infrastruktury.

P
POZnaniak

Ma rację.

J
JAŚ

a WIADUKTU w Plewiskach obiecanego od ponad 15 lat jak nie ma tak nie ma, a to zawinił powiat poznański a to okoliczne gminy a to w kasie Poznania posucha i znów winny powiat i tak w kółko hahaha..................

w
wuwu

Suchy Las ma ulicę Obornicką i wiadukt nad torami , niech na rozbudowę Obornickiej dołoży się wójt Wojtera oraz powiat i będzie OK. A wiadukt najbardziej potrzebny jest na Woli , na Golęcinie i i na Lutyckiej /przy Podolańskiej/. Mieszkańcy Strzeszyna są jedynymi w Poznaniu , którzy nie mają wyjazdu bez przekraczania torów kolejowych. PIERWSZEŃSTWO MAJĄ WIADUKTY NA WOLI I GOLĘCINIE LUB LUTYCKIEJ!!!!!! A wiadukt w Suchym Lesie niech sobie buduje wójt jeśli ma pieniądze.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3