Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Świat dziecka

Honorata Tkaczyńska – psycholog z Instytutu Małego Dziecka im. Astrid Lindgren
Nawet najmłodsze dzieci są żywo zainteresowane rówieśnikami, obserwują się, naśladują, chcą przebywać blisko siebie.
Nawet najmłodsze dzieci są żywo zainteresowane rówieśnikami, obserwują się, naśladują, chcą przebywać blisko siebie. Fot. Instytut Małego Dziecka im. Astrid Lindgren Świat społeczny
Dzieci od urodzenia uczestniczą w świecie społecznym i rozwijają się w bliskim kontakcie z innymi osobami – zarówno dorosłymi, jak i dziećmi. Najchętniej uczą się wszystkiego, co ma związek z innymi ludźmi, a gdy czują się bezpiecznie, są traktowane poważnie i z szacunkiem, zajmują się aktywnym poznawaniem świata.

Pierwszym i najważniejszym miejscem rozwoju dziecka jest jego rodzina, a rodzice są jego pierwszymi nauczycielami – uczą dziecko samodzielności, rozwijają umiejętności komunikacyjne, wspierają jego ciekawość świata i proces zdobywania wiedzy oraz wprowadzają w świat społeczny. Niepowtarzalną okazją do poznawania i uczenia się świata jest towarzystwo innych dzieci.

Nawet najmłodsze dzieci są żywo zainteresowane rówieśnikami, obserwują się, naśladują, chcą przebywać blisko siebie. Poprzez wspólną zabawę stopniowo budują coraz bardziej złożone relacje społeczne i trenują cały zakres umiejętności. Ważne kompetencje społeczne, takie jak: towarzyskość, otwartość na innych, umiejętność porozumiewania się, współdziałanie, rozwijają się głównie w grupie.

Warto jednak pamiętać, że dzieci do trzeciego roku życia bawią się raczej obok siebie niż ze sobą, gdyż nie są w stanie dłużej współdziałać, ani samodzielnie uzgadniać planów wspólnej zabawy. Proces uczenia się współdziałania i współpracy potrwa jeszcze wiele lat.

  • Rady dla rodziców:
  • Pielęgnuj i codziennie rozwijaj bliską więź z dzieckiem, która jest podstawą poczucia bezpieczeństwa i otwartości dziecka na świat społeczny.
  • Bądź przewodnikiem po świecie: pokazuj go i odkrywaj wspólnie z dzieckiem, nazywaj dziecięce doświadczenia i pomagaj je zrozumieć. Wspieraj ciekawość dziecka i dodawaj odwagi.
  • Stopniowo wprowadzaj dziecko w świat społeczny, zadbaj o kontakty z innymi bliskimi osobami i powoli rozszerzaj krąg doświadczeń dziecka. Zabieraj dziecko w różne miejsca, wprowadzaj w świat tradycji i zwyczajów.
  • Jeżeli Twoje dziecko nie ma rodzeństwa, stwarzaj okazję do kontaktów z innymi dziećmi. Zacznij od zabaw z jednym dzieckiem, pomóż im rozpocząć zabawę i pozostań w pobliżu.
  • Stopniowo ucz dziecko zasad wspólnej zabawy. Na początku pomóż dziecku z radzeniem sobie z frustracją wynikającą z czekania czy dzielenia się wspólną zabawką. Wspieraj je w rozstrzyganiu pierwszych konfliktów.
  • Jeśli zdecydujesz się na zostawienie dziecka z nianią lub posłanie do żłobka, przygotowuj dziecko do tej zmiany i pomóż mu odnaleźć się w nowej sytuacji. Dziecko bardzo potrzebuje Twojego wsparcia. Zapoznaj dziecko z nowym opiekunem i miejscem, przekaż ważne informacje o jego zwyczajach i towarzysz mu, dopóki nie poczuje się na tyle bezpiecznie, by pozwolić zaopiekować się sobą przez nową osobę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski