Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

System CEPIK: Będzie paraliż wydziałów komunikacji?

Marcin Idczak
W CEPIK-ku 2.0 mają być dane o badaniach technicznych
W CEPIK-ku 2.0 mają być dane o badaniach technicznych Krzysztof Łokaj
Wciąż jeszcze nie ma aktów wykonawczych, a na ich wprowadzenie potrzeba czterech miesięcy. Od 4 stycznia ma zacząć działać system CEPIK 2.0. To rejestr kierowców, samochodów, badań.

Od 4 stycznie ma zacząć działać w całym kraju nowa wersja systemu CEPIK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców).

W najnowszej formule 2.0 będą się w nim znajdowały informacje i o samochodach, i o kierowcach. Takie jak przejście badań technicznych, zgłoszenie się na egzamin na prawo jazdy czy też odebranie przez sąd uprawnień.

Jednak wciąż nie ma rozporządzeń do nowych zasad zapisywania wszystkich danych. Brakuje około 20 przepisów wykonawczych przygotowywanych przez MSW. - Jeśli ich nie będzie, to wpłynie to nie tylko na naszą pracę, ale przede wszystkim na interesantów - mówi Bartosz Pelczarski, dyrektor poznańskiego wydziału komunikacji.

Co prawda Małgorzata Woźniak, rzecznik Ministerstwa Spraw Wewnętrznych uspokaja, że akty zostaną przygotowane, najpóźniej do grudnia, to jednak obecni, jaki przyszli kierowcy muszą się przygotować na poważne problemy z załatwianiem swoich spraw w urzędach.

Z naszych informacji wynika, że odbyło się spotkanie w tej sprawie wyższych urzędników z poszczególnych województw z przedstawicielami Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych.

Jak wyjaśnia Paweł Prus, rzecznik PWPW: za realizację projektu CEPIK 2.0 odpowiada Centralny Ośrodek Informatyki.

- Szacujemy, że od momentu wejścia w życie wszystkich niezbędnych rozporządzeń potrzebnych do wdrożenia CEPIK 2.0, dostosowanie systemów wspierających proces wydawania dokumentów komunikacyjnych zajmie około 4 miesięcy - wyjaśnia Paweł Prus. To czas potrzebny na przeprowadzenie licznych prac związanych z integracją, zmianami w aplikacjach, szkoleniem i testowaniem.

- Dlatego w razie konieczności przygotowujemy się do rejestrowania pojazdów poza systemem - dodaje Bartosz Pelczar-ski. Ma polegać to na wydawaniu tymczasowych zaświadczeń o rejestracji pojazdu. Są one ważne przez miesiąc, z możliwością przedłużenia o 14 dni. Jeśli ktoś dla przykładu kupi samochód 3 stycznia, to w ciągu 30 dni będzie musiał udać się do wydziału komunikacji celem jego rejestracji. Potem będzie mógł jeszcze półtora miesiąca jeździć na zastępczym dowodzie. W ten sposób przeczeka się czas potrzebny na wdrożenie systemu.

Problemy mogą mieć także właściciele samochodów, którzy pojadą do stacji kontroli pojazdów. - Obecnie działający system ma zostać wyłączony 3 stycznia - wyjaśnia Michał Czubała, diagnosta z Piły. - Jednak wciąż nie wiemy, jak będzie wyglądała dokładnie obsługa nowego - dodaje.

Według niego ma w nim pojawić się katalog typów oraz marek pojazdów. Przy każdym badaniu będzie trzeba zrobić zdjęcia sprawdzonych części i je wysyłać do rejestru. Każde auto i usterka mają mieć specjalny kod. - My ich nie znamy - zauważa Michał Czubała. Dodaje, że nie wiadomo też, jak będzie musiał postępować w przypadku braku łączności pomiędzy stacją a centralnym rejestrem. Tym bardziej że zanim przystąpi się do kontroli stanu technicznego, trzeba będzie się zalogować do systemu.

- Może się okazać, że nie będziemy mogli wykonać badań technicznych zgodnych z nowymi przepisami - dodaje diagnosta. Wyjaśnia, że przyda się okres przejściowy, gdy będą działały oba systemy. - Dla nas będzie więcej pracy, ale będzie pewność, że nasi klienci nie zostaną odesłani z kwitkiem - stwierdza Michał Czubała. Tym bardziej że zdecydowana większość kierowców przyjeżdża do stacji w ostatnim momencie, gdy do końca dopuszczenia do ruchu samochodu zostaje dzień lub dwa.

Zgodnie z nowym system mają odbywać się również zapisy i egzaminy dla przyszłych kierowców. Jeśli CEPIK 2.0 nie będzie działał prawidłowo, to mogą mieć oni problem z przystąpieniem do sprawdzenia ich umiejętności.

- Mam nadzieję, ze jednak nie będzie żadnych kłopotów - stwierdza Stanisław Piotrowski, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu drogowego w Kaliszu. - Jeśli MSW obiecało, to wszystko powinno działać należycie - dodaje.

CEPIK 2.0 miał być wprowadzony już przed trzema laty.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski