Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

System PEKA: Znikające wnioski i nowe karty bez e-portmonetki

Bogna Kisiel
ZTM wprowadza nowe karty PEKA, które nie będą miały e-portmonetki - poinformował Bogusław Bajoński, dyrektor ZTM w Poznaniu
ZTM wprowadza nowe karty PEKA, które nie będą miały e-portmonetki - poinformował Bogusław Bajoński, dyrektor ZTM w Poznaniu Grzegorz Dembiński
ZTM wprowadza nowe karty PEKA, które nie będą miały e-portmonetki. To efekt skarg pasażerów, którym myliła się e-portmonetka z tPortmonetką. Nowa karta będzie miała wszystkie dotychczasowe funkcje. Jedynie nie będzie można nią płacić za zakupy. Przy tej okazji jest też prośba firmy Bull Polska. Zwraca się ona z prośbą do pasażerów, którzy 27 sierpnia, w godz. 3-15 składali przez internet wnioski o wydanie PEKI lub reklamację, by sprawdzili czy zostały one zapisane w systemie.

Dotychczasowe karty PEKA miały tPortmonetkę, umożliwiającą opłaty za przejazdy komunikacją miejską oraz e-portmonetkę, dzięki której można było płacić np. za zakupy.

- Wprowadzamy nową, ale prawie taką samą kartę PEKA, która będzie wyposażona we wszystkie funkcje dodatkowe, ale bez aplikacji płatniczej czyli nie ma na niej e-portmonetki – wyjaśnia Bogusław Bajoński, dyrektor ZTM w Poznaniu. - Mieliśmy dużo sygnałów od mieszkańców, że mylą się im te dwie portmonetki.

Nowa PEKA wygląda dokładnie tak samo, jak dotychczasowa karta z e-portmonetką. Nie posiada jedynie nadrukowanego numer konta pre-paid, logotypu firmy umożliwiającej transakcje bankowe oraz daty ważności bankowej aplikacji płatniczej.

- Do nowej PEKI zostanie dołączona nowa instrukcja obsługi karty – mówi Bartosz Trzebiatowski, rzecznik ZTM. I dodaje, że ulotka zawiera wszystkie podstawowe informacje o PECE np. jak się zalogować na własnym profilu www.peka.poznan.pl, jak korzystać z tPortmonetki, gdzie doładować kartę czy jak obsługiwać czytnik.

Dodatkowym atutem nowej PEKI jest to, że jej produkcja jest tańsza. Dzięki temu będzie można wyprodukować więcej kart PEKA na okaziciela. Obecnie za kartę na okaziciela trzeba zapłacić kaucję w wysokości 21 zł i kupić bilet okresowy czy doładować tPortmonetkę (od 1 zł do 300 zł) w zależności od tego ile potrzebujemy pieniędzy na przejazdy.

Jak zapewnia B. Bajoński, nowe karty na okaziciela pojawią się w drugiej połowie września. Pasażer zapłaci za nową PEKĘ na okaziciela 27 zł (12 zł kaucji plus 15 zł w t-portmonetce na przejazdy).

Marcin Woźny, dyrektor projektu PEKA w firmie Bull Polska zapewnia, że teraz system działa już sprawnie. - Po awarii, która nastąpiła 27 sierpnia wprowadziliśmy wiele różnych usprawnień, zwiększyliśmy liczbę serwerów. Wszystkie dane transakcyjne są bezpieczne – zaznacza Woźny. I zapewnia, że system już się nie wiesza. Przyznaje, że w czwartek na pół godziny zawiesiła się strona internetowa, ale natychmiast po zgłoszeniu problem został usunięty.

M. Woźniak zwraca się też z prośbą do osób, które 27 sierpnia w godz. 3-15 złożyły wnioski przez internet, aby sprawdziły czy znalazły się one w systemie.

- Szacujemy, że ok. 300 wniosków nie zostało zapisanych – dodaje M. Woźniak. - Należy też sprawdzić status składanych w tym terminie reklamacji, bo być może i one zostały wypchnięte z systemu.

Dyrektor ZTM nie wyklucza, że z tego powodu Bull Polska zostanie po raz kolejny ukarana. Podkreśla jednak, że ZTM nie koncentruje się na nakładaniu kar, ale rozwiązywaniu problemów technicznych i podnoszeniu jakości obsługi pasażerów.

B. Bajoński zapewnia, że ZTM postara się, jak najszybciej wydać karty tym 300 osób, których wnioski nie zostały przyjęte do systemu.

- Obecnie na wyrobienie PEKI trzeba czekać 19-20 dni – mówi B. Bajoński. - Skracamy ten czas, pracujemy na dwie zmiany.

Dotychczas ZTM wydał ponad 270 tys. kart PEKA.

- 8 tys. kart, które nie zostały odebrane po 40 dniach we wskazanym przez pasażera punkcie trafiło do punktu ZTM przy ul. Matejki i tutaj czekają na odbiór – twierdzi Bernard Zapatka z ZTM.

Gdzie sprawdzić wniosek lub reklamację
Osoby, które 27 sierpnia (tego dnia nastąpiła awaria sytemu) złożyły wniosek o wydanie PEKI lub reklamację przez internet mogą sprawdzić czy zostały one przyjęte przez system:
- odwiedzając jeden z 12 Punktów Obsługi Klienta (czynne od poniedziałku do piątku w godz. 6-20), w tym punkt na MTP;
- wysyłając pytanie drogą elektroniczną po zalogowaniu się na indywidualnym profilu na www.peka.poznan.pl;
- telefonując pod nr POZ Kontakt: 61 646 33 44

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski