18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Szparagi: Jak je jeść, z czym i jak przyrządzać

ELKA
Jest to pierwsza prawdziwa nowalijka, która pojawia się na naszych stołach. Zdrowa, niskokaloryczna i można z niej przygotować dziesiątki potraw. Szparagi można jeść na surowo, gotowane, zapiekane, grillowane. Nie wymagają wiele pracy, a smakują prawie każdemu (choć w Polsce nie wszędzie są popularne) i na każdym kontynencie - pisze Elżbieta Podolska

Jak twierdzi prof. Mikołaj Knaflewski z Katedry Warzywnictwa Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, najważniejsze jest, żeby szparagi były świeże. Wtedy będą smaczne i nieważne czy cienkie, grube, białe czy zielone, zachwycą smakiem.

Wybierając je, należy sprawdzić, czy nie mają zdrewniałych końcówek i czy są soczyste. Przede wszystkim nie wybierajmy tych, które nie stoją lekko zanurzone w wodzie. Aby sprawdzić soczystość, wystarczy ok. 2 cm od dołu wbić paznokieć. To miejsce musi być wilgotne. Można także sprawdzić, czy szparagi "grają", czyli wziąć pęczek i pokręcić nim w dłoniach. Muszą wydawać taki charakterystyczny gwiżdżący dźwięk.

Polecamy: Przepisy i porady kulinarne na GłosWielkopolski.pl

Sposobów na przygotowanie szaragów jest mnóstwo. Prof. Knaflewski poleca, by gotować je w wystawionymi główkami ponad linię wody. Gotować bardzo krótko: zielone 5 minut, a białe do 8. Potem zostawić je na chwilę w tej wodzie, dodać tylko łyżkę masła. Wtedy puszczą cały smak. Szefowie kuchni podają także, by gotować je w złomie (to wszystko, co zostaje nam po ich obraniu), wtedy ich smak jest jeszcze bardziej intensywny.

W Wielkopolsce jada się je przede wszystkim jako jarzynkę z dodatkiem masła i smażonej bułki tartej lub posypane koperkiem. To najprostsze przepisy, ale każdy może spróbować przygotować własne wariacje na temat tego warzywa w zależności, co lubi i na co ma ochotę, bo komponują się po prostu ze wszystkim.

Obecnie ze szparagów przyrządza się wiele dań. Popularne są omlety ze szparagami, tarty, zupy - kremy szparagowe, zapiekanki. Szparagi wyśmienicie smakują również z rozmaitymi sosami np. sosem holenderskim.

Rozróżniamy szparagi białe, zielone i fioletowe. Te pierwsze są najczęściej spotykane i uprawiane w Polsce oraz w Niemczech. Są twardsze od zielonych, a przed gotowaniem należy je obrać. Zazwyczaj nie miesza się ich z zielonymi ze względu na czas gotowania.

Szparagi zielone są nieco bardziej delikatne, nie trzeba ich obierać, co jest dodatkową ich zaletą, gdyż skórka szparagów zawiera wiele składników mineralnych, jak np. potas, magnez, fosfor, wapń oraz witaminy B i C.

Szparagi fioletowe są rzadziej spotykane. Uprawia się je głównie we Włoszech, ale również w Stanach Zjednoczonych. Różnią się od zielonych i białych tym, że zawierają więcej cukrów i mniejszą ilość błonnika. Dodatkowym plusem szparagów, niezależnie od rodzaju, jest ich niska wartość kaloryczna oraz fakt, że są lekkostrawne.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

o
oszukana

tytuł mówi wszystko

Dodaj ogłoszenie