Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szybka trasa na Śląsk z południowej Wielkopolski najwcześniej w 2026 roku

Marcin Idczak, Daria Kubiak
W przyszłym roku powinny rozpocząć się przygotowania do budowy całej trasy szybkiego ruchu S11, która ma prowadzić ze Śląska, przez Wielkopolskę, aż nad morze (kierunek na Koszalin i dalej Kołobrzeg). Drogowcy na teren budowy zupełnie nowych odcinków powinni wkroczyć najpóźniej w 2017 roku.

W sierpniu inwestycja znalazła się na liście priorytetów rządowego planu budowy dróg w kraju. Jednak przygotowania do inwestycji trzeba będzie rozpocząć od nowa. Pierwsze plany budowy powstały już przed ponad 15 laty.

- Wówczas priorytetami wielkopolskich drogowców stało się przygotowanie modernizacji drogi nr 5, prowadzącej z Wrocławia, przez Poznań, Bydgoszcz do Gdańska oraz wspomnianej ekspresówki nr 11 - wyjaśnia poseł Jacek Tomczak (PO), członek sejmowej Komisji Infrastruktury.

W 2005 roku, w przygotowanym przez ówczesne władze Programie Budowy Dróg Krajowych, nie ujęto S11. Uznano, że priorytetem ma być tworzenie tras szybkiego ruchu na tak zwanej ścianie wschodniej.

Teraz to się zmieniło. Jak wyjaśnia Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, udało się zaoszczędzić pieniądze podczas różnych inwestycji, m.in. na budowie Drogi Krajowej nr 6. Część funduszy przekazała strona rządowa. Łącznie na budowy nowych tras szybkiego ruchu przeznaczonych zostanie w najbliższych latach 107 miliardów złotych. Co czeka drogowców w najbliższych tygodniach czy miesiącach? Konieczne jest praktycznie od początku przygotowywanie inwestycji na nowych odcinkach.

W pierwszej kolejności jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, której dla żadnego z mających być realizowanych fragmentów trasy na dziś nie ma. Udało się jedynie zrealizować kilka obwodnic miast, czyli pierwszy etap szybkiej drogi wokół Ostrowa Wielkopolskiego, Zachodnią Obwodnicę Poznania oraz drogę z Poznania do Kórnika. Dodatkowo podpisane zostały umowy dotyczące obwodnicy Jarocina oraz dokończenia tej wokół Ostrowa. Obie te inwestycje są aktualnie Oddanie do ruchu tych odcinków powinno nastąpić w połowie 2017 roku.

Dużym problemem może być wykup gruntów pod inwestycję. Nowa trasa ma być szersza o dwa pasy od obecnej, a na wielu fragmentach będzie przebiegała w nowej lokalizacji. Z tego powodu postanowiono, że stosowane będą zapisy tzw. specustawy drogowej. To znacznie ułatwia proces nabywania nieruchomości oraz uzyskania niezbędnych pozwoleń. Oczywiście dużo do powiedzenia w sprawie budowy dróg będzie miał nowy rząd, który zostanie stworzony po wyborach. Według sondaży będzie on składał się z członków PiS.

- Jeśli już budowa S11 została zapisana w planach, to nie sądzę, by nowe władze chciały ją wykreślić z rządowej listy - twierdzi poseł Tadeusz Dziuba, szef wielkopolskich struktur PiS. - Dlatego moim zdaniem nie powinniśmy się obawiać, że tej - tak ważnej dla regionu - drogi nie będzie.

Prace przy budowie wielkopolskiego odcinka S11 mają zacząć się na południu regionu. Stworzone będzie połączenie z Kępna do autostrady A1.

Najdłużej natomiast, bo aż siedem lat, potrwa budowa nowoczesnej drogi łączącej Piłę z Zachodnią Obwodnicą Poznania. Nie będzie jednego przetargu na budowę całości, ale wiele - na mniejsze odcinki. Wówczas w razie kłopotów nie będzie obawy o wstrzymanie całej inwestycji, ale tylko jej części. Zgodnie z rządowymi planami S11 nad morze, czy też na Śląsk, dojedziemy najpóźniej w 2026 roku.

Droga ekspresowa S-12

Budowę trasy szybkiego ruchu S11 trzeba rozpocząć od uzyskania decyzji środowiskowych. przy wykupie gruntów ma być użyta specustwa. Samorząd Kalisza zdecydował o przystąpieniu miasta do Stowarzyszenia Jednostek Samorządu Terytorialnego na Rzecz Budowy Drogi Ekspresowej S -12 .

Wybudowanie drogi S-12 jest, zdaniem władz Kalisza, jedyną, realną szansą na rozwiązanie problemu braku obwodnicy miasta. Powstanie tej drogi jest także szansą na rozwój Kalisza oraz innych miejscowości położonych wzdłuż planowanego przebiegu tej trasy.

Droga S-12 zapewni najszybsze i najkrótsze połączenie między największymi miastami Aglomeracji Kalisko - Ostrowskiej oraz położonym na ternie województwa łódzkiego Sieradzem i stolicą tego województwa - Łodzią. Ponadto droga ekspresowa S-12 umożliwi najszybsze połączenie Kalisza z trasami szybkiego ruchu S-11 i S -8 .

Miasta i gminy będące członkami stowarzyszenia zobowiązują się do podejmowania przedsięwzięć służących współpracy na rzecz budowy trasy S-12 oraz obrony wspólnych interesów samorządów członkowskich.

Kalisz w stowarzyszeniu będzie reprezentował prezydent miasta lub jego przedstawiciel.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski