Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szybkim czy tradycyjnym tramwajem przez Wolne Tory? [ZDJĘCIA]

Karolina Koziolek
Szybkim czy tradycyjnym tramwajem przez Wolne Tory?
Szybkim czy tradycyjnym tramwajem przez Wolne Tory? Waldemar Wylegalski
Architekci i inżynierowie komunikacji dyskutowali na temat przyszłej trasy tramwajowej na Wolnych Torach. Pytanie, na które starali się znaleźć odpowiedź, to przede wszystkim przebieg linii, ale też co wybrać: szybki czy tradycyjny tramwaj?

Jak wynika z prezentowanych w piątek analiz, teren lepiej obsłuży zwykły tramwaj. Jednak pod względem rozwoju południowej części miasta, właściwszym rozwiązaniem byłaby trasa PST. Taką tezę postawił w piątek specjalista od spraw komunikacji dr Andrzej Krych. Nie wszyscy chcieli się z nim zgodzić.

W wariancie "tramwaj konwencjonalny", na teren Wolnych Torów przeniesiona ma być linia nr 8, jeżdżąca obecnie ulicą Głogowską oraz linia nr 10 z Wierzbięcic.

Natomiast w wariancie "szybkiego tramwaju PST", przez Wolne Tory jeździłyby dwie linie: 10 (przeniesiona z Wierzbięcic) oraz linia nr 14 z ul. Głogowskiej. Według inżyniera Krycha, niezależnie od typu tramwaju, po zagospodarowaniu Wolnych Torów zniknąć musi trasa tramwajowa w ul. Wierzbięcice. - Dwie linie w tak dużej bliskości nie będą się opłacać - przekonywał Krych.

Innego zdania był natomiast Jeremi Rychlewski, specjalista od transportu z Politechniki Poznańskiej. Według niego obie linie - zarówno obecna na Wierzbięcicach, jak i nowa na Wolnych Torach, mogą funkcjonować wspólnie. - Taką sytuację mamy w przypadku św. Marcina i ul. Królowej Jadwigi. To ścisłe centrum, liczne linie tramwajowe i przystanki mają działanie miastotwórcze - przekonywał Rychlewski.

Wciąż nierozstrzygniętą kwestią jest sam przebieg linii tramwajowej na terenie Wolnych Torów. Jedna z opcji zakłada przebieg torów wzdłuż istniejącej linii kolejowej (w wariancie PST). Druga z propozycji zakłada przebieg przez środek terenu i ostatecznie skręt w stronę Wildy.

Radosław Ciesielski z ZDM mówił w związku z tym o trudnościach "wpięcia" nowych torów z obecne torowisko na ul. Hetmańskiej. - Byłoby to możliwe od strony ul. Hetmańskiej przy Lidlu. Oznacza to jednak podział działki, która miała być przeznaczona na zajezdnię autobusów, więc to niekorzystne - tłumaczył Ciesielski.

Druga możliwość to wylot trasy tramwajowej tuż przy wiadukcie. Jednak pomiędzy obszarem Wolnych Torów a jezdnią ul. Hetmańskiej jest znaczna różnica wysokości. - Tramwaj musiałby stopniowo schodzić w dół - tłumaczył Ciesielski.

Adam Pawlik, radny miejski, inicjator spotkania przekonywał z kolei, że na Wolnych Torach powinien znaleźć się tramwaj PST, który w przyszłości można przedłużyć aż do Lubonia.

Argumenty z wczorajszej dyskusji trafią do prezydenta. Pomogą przy opracowaniu planu zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski