Jak wynika z prezentowanych w piątek analiz, teren lepiej obsłuży zwykły tramwaj. Jednak pod względem rozwoju południowej części miasta, właściwszym rozwiązaniem byłaby trasa PST. Taką tezę postawił w piątek specjalista od spraw komunikacji dr Andrzej Krych. Nie wszyscy chcieli się z nim zgodzić.
W wariancie "tramwaj konwencjonalny", na teren Wolnych Torów przeniesiona ma być linia nr 8, jeżdżąca obecnie ulicą Głogowską oraz linia nr 10 z Wierzbięcic.
Natomiast w wariancie "szybkiego tramwaju PST", przez Wolne Tory jeździłyby dwie linie: 10 (przeniesiona z Wierzbięcic) oraz linia nr 14 z ul. Głogowskiej. Według inżyniera Krycha, niezależnie od typu tramwaju, po zagospodarowaniu Wolnych Torów zniknąć musi trasa tramwajowa w ul. Wierzbięcice. - Dwie linie w tak dużej bliskości nie będą się opłacać - przekonywał Krych.
Innego zdania był natomiast Jeremi Rychlewski, specjalista od transportu z Politechniki Poznańskiej. Według niego obie linie - zarówno obecna na Wierzbięcicach, jak i nowa na Wolnych Torach, mogą funkcjonować wspólnie. - Taką sytuację mamy w przypadku św. Marcina i ul. Królowej Jadwigi. To ścisłe centrum, liczne linie tramwajowe i przystanki mają działanie miastotwórcze - przekonywał Rychlewski.
Wciąż nierozstrzygniętą kwestią jest sam przebieg linii tramwajowej na terenie Wolnych Torów. Jedna z opcji zakłada przebieg torów wzdłuż istniejącej linii kolejowej (w wariancie PST). Druga z propozycji zakłada przebieg przez środek terenu i ostatecznie skręt w stronę Wildy.
Radosław Ciesielski z ZDM mówił w związku z tym o trudnościach "wpięcia" nowych torów z obecne torowisko na ul. Hetmańskiej. - Byłoby to możliwe od strony ul. Hetmańskiej przy Lidlu. Oznacza to jednak podział działki, która miała być przeznaczona na zajezdnię autobusów, więc to niekorzystne - tłumaczył Ciesielski.
Druga możliwość to wylot trasy tramwajowej tuż przy wiadukcie. Jednak pomiędzy obszarem Wolnych Torów a jezdnią ul. Hetmańskiej jest znaczna różnica wysokości. - Tramwaj musiałby stopniowo schodzić w dół - tłumaczył Ciesielski.
Adam Pawlik, radny miejski, inicjator spotkania przekonywał z kolei, że na Wolnych Torach powinien znaleźć się tramwaj PST, który w przyszłości można przedłużyć aż do Lubonia.
Argumenty z wczorajszej dyskusji trafią do prezydenta. Pomogą przy opracowaniu planu zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?