Zmieni się organizacja ruchu w centrum Poznania. Będzie mniej pasów dla samochodów pomiędzy Alejami Marcinkowskiego a Okrąglakiem. Nie będzie też można skręcać z ulicy 27 Grudnia w prawo w ulicę Mielżyńskiego. Za to pojawi się więcej pasów przeznaczonych dla rowerzystów.
- W sumie to są dwie koncepcje, które podczas konsultacji społecznych ocenią mieszkańcy - wyjaśnia Tadeusz Nawalaniec, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich.
Pierwsza z nich zakłada, że na 27 Grudnia w miejscu pasa służącego obecnie samochodom do skrętu w lewo, powstanie dwukierunkowa ścieżka rowerowa. Na ulicy Kantaka będzie kontrapas (możliwość jazdy rowerem pod prąd), który poprowadzi do wspomnianej drogi dla jednośladów.
- Jednak według mnie trzeba to rozwiązanie przeanalizować jeszcze pod kątem bezpieczeństwa - twierdzi Józef Klimczewski, naczelnik poznańskiej drogówki. Dlatego, że tuż przy torach rosną drzewa. Rowerzysta może nie zauważyć nadjeżdżających tramwajów, a motorniczy prowadzącego jednoślad. Dodatkowo zlikwidowany ma zostać pas dla jednośladów, który znajduje się na chodniku.
Zgodnie z drugą propozycją droga rowerowa będzie rozdzielona. Pozostanie ta, która już jest na chodniku, a w przeciwnym kierunku cykliści pojadą od strony budynku Teatru Polskiego.
Zgodnie z tą pierwszą koncepcją nie będzie skrętu w lewo z placu Wolności w ulicę Ratajczaka. Trzeba będzie jechać Alejami Marcinkowskiego, skręcić w plac Wolności od strony Biblioteki Raczyńskich, a następnie ulicą 3 Maja dostać się do Ratajczaka. To zwiększy ruch na północnej stronie placu Wolności, gdzie przez ostatnie lata udało się go znacznie uspokoić, szczególnie po wprowadzeniu strefy Tempo w części Starego Miasta.
Ta zgodnie z tym założeniem nie będzie już funkcjonowała przy placu. Skończy się na wylocie z ulicy Paderewskiego i ponownie zacznie na obowiązywać na ul. 27 Grudnia.
W obu koncepcjach na skrzyżowaniu placu Wolności z ulicami 3 Maja i Ratajczaka wyłączone mają być sygnalizatory. Możliwe jest poszerzenie chodników w miejscach przejść dla pieszych.
Natomiast ulica 27 Grudnia ma służyć jedynie do dojazdu do posesji i ulic Kantaka. W okolicach Okrąglaka będzie dopuszczony jedynie ruch tramwajowy, pieszy i rowerowy.
- Teraz koncepcje zostaną przedstawione mieszkańcom. W życie chcemy je wprowadzić w tym roku - zapowiada Tadeusz Nawalaniec.
Według naczelnika Józefa Klimczewskiego zmiany będą dość radykalne. Dlatego najważniejsze jest wybranie takiego projektu lub części z obu, by zagwarantować jak największe bezpieczeństwo.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?