Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szykuje się komunikacyjna rewolucja w centrum Poznania

Marcin Idczak
Szykuje się komunikacyjna rewolucja w centrum Poznania
Szykuje się komunikacyjna rewolucja w centrum Poznania Łukasz Gdak
Przygotowano dwie koncepcje zmian w ruchu ścisłym centrum Poznania. Jeszcze w tym tygodniu rozpoczną się konsultacje i wybór rozwiązań.

Zmieni się organizacja ruchu w centrum Poznania. Będzie mniej pasów dla samochodów pomiędzy Alejami Marcinkowskiego a Okrąglakiem. Nie będzie też można skręcać z ulicy 27 Grudnia w prawo w ulicę Mielżyńskiego. Za to pojawi się więcej pasów przeznaczonych dla rowerzystów.

- W sumie to są dwie koncepcje, które podczas konsultacji społecznych ocenią mieszkańcy - wyjaśnia Tadeusz Nawalaniec, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich.

Pierwsza z nich zakłada, że na 27 Grudnia w miejscu pasa służącego obecnie samochodom do skrętu w lewo, powstanie dwukierunkowa ścieżka rowerowa. Na ulicy Kantaka będzie kontrapas (możliwość jazdy rowerem pod prąd), który poprowadzi do wspomnianej drogi dla jednośladów.

- Jednak według mnie trzeba to rozwiązanie przeanalizować jeszcze pod kątem bezpieczeństwa - twierdzi Józef Klimczewski, naczelnik poznańskiej drogówki. Dlatego, że tuż przy torach rosną drzewa. Rowerzysta może nie zauważyć nadjeżdżających tramwajów, a motorniczy prowadzącego jednoślad. Dodatkowo zlikwidowany ma zostać pas dla jednośladów, który znajduje się na chodniku.

Zgodnie z drugą propozycją droga rowerowa będzie rozdzielona. Pozostanie ta, która już jest na chodniku, a w przeciwnym kierunku cykliści pojadą od strony budynku Teatru Polskiego.

Zgodnie z tą pierwszą koncepcją nie będzie skrętu w lewo z placu Wolności w ulicę Ratajczaka. Trzeba będzie jechać Alejami Marcinkowskiego, skręcić w plac Wolności od strony Biblioteki Raczyńskich, a następnie ulicą 3 Maja dostać się do Ratajczaka. To zwiększy ruch na północnej stronie placu Wolności, gdzie przez ostatnie lata udało się go znacznie uspokoić, szczególnie po wprowadzeniu strefy Tempo w części Starego Miasta.

Ta zgodnie z tym założeniem nie będzie już funkcjonowała przy placu. Skończy się na wylocie z ulicy Paderewskiego i ponownie zacznie na obowiązywać na ul. 27 Grudnia.

W obu koncepcjach na skrzyżowaniu placu Wolności z ulicami 3 Maja i Ratajczaka wyłączone mają być sygnalizatory. Możliwe jest poszerzenie chodników w miejscach przejść dla pieszych.

Natomiast ulica 27 Grudnia ma służyć jedynie do dojazdu do posesji i ulic Kantaka. W okolicach Okrąglaka będzie dopuszczony jedynie ruch tramwajowy, pieszy i rowerowy.

- Teraz koncepcje zostaną przedstawione mieszkańcom. W życie chcemy je wprowadzić w tym roku - zapowiada Tadeusz Nawalaniec.

Według naczelnika Józefa Klimczewskiego zmiany będą dość radykalne. Dlatego najważniejsze jest wybranie takiego projektu lub części z obu, by zagwarantować jak największe bezpieczeństwo.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski