reklama

Szykuje się komunikacyjna rewolucja w centrum Poznania

Marcin IdczakZaktualizowano 
Szykuje się komunikacyjna rewolucja w centrum Poznania Łukasz Gdak
Przygotowano dwie koncepcje zmian w ruchu ścisłym centrum Poznania. Jeszcze w tym tygodniu rozpoczną się konsultacje i wybór rozwiązań.

Zmieni się organizacja ruchu w centrum Poznania. Będzie mniej pasów dla samochodów pomiędzy Alejami Marcinkowskiego a Okrąglakiem. Nie będzie też można skręcać z ulicy 27 Grudnia w prawo w ulicę Mielżyńskiego. Za to pojawi się więcej pasów przeznaczonych dla rowerzystów.

- W sumie to są dwie koncepcje, które podczas konsultacji społecznych ocenią mieszkańcy - wyjaśnia Tadeusz Nawalaniec, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich.

Pierwsza z nich zakłada, że na 27 Grudnia w miejscu pasa służącego obecnie samochodom do skrętu w lewo, powstanie dwukierunkowa ścieżka rowerowa. Na ulicy Kantaka będzie kontrapas (możliwość jazdy rowerem pod prąd), który poprowadzi do wspomnianej drogi dla jednośladów.

- Jednak według mnie trzeba to rozwiązanie przeanalizować jeszcze pod kątem bezpieczeństwa - twierdzi Józef Klimczewski, naczelnik poznańskiej drogówki. Dlatego, że tuż przy torach rosną drzewa. Rowerzysta może nie zauważyć nadjeżdżających tramwajów, a motorniczy prowadzącego jednoślad. Dodatkowo zlikwidowany ma zostać pas dla jednośladów, który znajduje się na chodniku.

Zgodnie z drugą propozycją droga rowerowa będzie rozdzielona. Pozostanie ta, która już jest na chodniku, a w przeciwnym kierunku cykliści pojadą od strony budynku Teatru Polskiego.

Zgodnie z tą pierwszą koncepcją nie będzie skrętu w lewo z placu Wolności w ulicę Ratajczaka. Trzeba będzie jechać Alejami Marcinkowskiego, skręcić w plac Wolności od strony Biblioteki Raczyńskich, a następnie ulicą 3 Maja dostać się do Ratajczaka. To zwiększy ruch na północnej stronie placu Wolności, gdzie przez ostatnie lata udało się go znacznie uspokoić, szczególnie po wprowadzeniu strefy Tempo w części Starego Miasta.

Ta zgodnie z tym założeniem nie będzie już funkcjonowała przy placu. Skończy się na wylocie z ulicy Paderewskiego i ponownie zacznie na obowiązywać na ul. 27 Grudnia.

W obu koncepcjach na skrzyżowaniu placu Wolności z ulicami 3 Maja i Ratajczaka wyłączone mają być sygnalizatory. Możliwe jest poszerzenie chodników w miejscach przejść dla pieszych.

Natomiast ulica 27 Grudnia ma służyć jedynie do dojazdu do posesji i ulic Kantaka. W okolicach Okrąglaka będzie dopuszczony jedynie ruch tramwajowy, pieszy i rowerowy.

- Teraz koncepcje zostaną przedstawione mieszkańcom. W życie chcemy je wprowadzić w tym roku - zapowiada Tadeusz Nawalaniec.

Według naczelnika Józefa Klimczewskiego zmiany będą dość radykalne. Dlatego najważniejsze jest wybranie takiego projektu lub części z obu, by zagwarantować jak największe bezpieczeństwo.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 34

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

z
zbl

Widzę, ze nie tylko ja zauważyłem, że kontrpas na Kantaka istnieje od dawna. Ale skoro obecna władza nic nie robi w sprawie uspokajania ruchu w śródmieściu (na pewno mniej od poprzedniej) to musi każdy drobiazg nazywać rewolucją, ale w końcu mieszkańcy powiedzą sprawdzam.

J
Janusz

Mądry głos. Dotyczy to nie tylko handlu, ale też usług i gastronomii. Jeżeli mam zrobić zakupy dla mojej 4-osobowj rodziny to nie wsiądę na rower tylko w samochód, jeżeli coś mi się zepsuje to nie zabiorę urządzenia na rower i w strugach deszcz pojadę rowerem lub będę czekał z naprawą aż przestanie padać, tylko wsiądę w samochód, jeżeli muszę zaprosić klienta na obiad, to nie dam mu roweru tylko pojedziemy samochodem, jeżeli wiozę dziecko do szkoły to nie pojedziemy rowerami w mróz i słotę tylko samochodem, jeżeli wiozę dzieci, jednego na trening, a drugiego na angielski, w różne miejsca, to nie będę z nimi jeździł po cały Poznaniu rowerami i wracał po ciemku, tylko samochodem. Natomiast lubię jeździć rowerem, ale pojadę w któryś z poznańskich klinów zieleni. Jeżeli patrzę na ilość rowerów i samochodów w centrum Poznania i odwrotnie w klinach zieleni, to chyba jestem wśród większości Poznaniaków. A Pan Jaśkowiak, Wudarski i inni o preferencjach rowerowych, jak chcą to niech jeżdżą rowerami, tylko dla kilku rowerów, niech nie blokują setek Poznaniaków w samochodach, którzy chcą, lubią lub muszą preferować ten środek transportu.

R
R

W Poznaniu poza urzednikami nie liczy sie nikt a juz napewno piesi. Chodniki zamienione na parkingi i sciezki rowerowe. Bezpieczniej na jezdni nic na chodniku,nawet przed Urzedem Miasta,gdzie niedawno fiknalem orla,bo piasku czy soli nie trzeba bylo sypac,bo juz po godzinach pracy urzedu.

P
PKKM

Pół miasta? To ty z Placu Wolności na Mielżyńskiego chcesz jechać przez Starołękę albo podolany? Ludzie, co problem przejechać 3 Maja i Plac Cyryla i po minucie być na Mielżyńskiego.

k
krscp

Poznań nigdy nie miał symetrycznego założenia urbanistycznego. Na kształt miasta, jako twierdzy wpływały przede wszystkim czynniki obronne, a więc przebieg murów miejskich, najpierw tych wokół starówki, rozebranych pod koniec XVIII w. a potem wałów przebiegających po linii Al. Niepodległości, rozebranych na przełomie XIX i XX w. Podobnie nie było jakiejś koncepcji miasta-ogrodu, chyba że chodzi ci o koncepcję klinów zieleni, stworzonych przez W. Czarneckiego w międzywojniu, które mimo zakusów deweloperów i przychylnym im rządom Grobelnego mają się całkiem dobrze, albo o planty wzdłuż Al. Niepodległości, które również nie zmieniły się od przedwojnia. Zresztą akurat w przedwojniu planowano wykorzystać ich część na miejsce budowy, np. kościoła, który miał stanąć przy Towarowej na terenie parku.

Co się tyczy budynków powojennych, o których wspominasz, akurat Okrąglak jest najcenniejszym budynkiem powojnia, biorąc pod uwagę choćby epokę, w której powstał. W dobie jedynej słusznej koncepcji socrealizmu Leykamowi udało się postawić budynek, który swoją formą wyprzedził architekturę o dekady, ale również kontekst otaczającej przestrzeni, w który świetnie się wpisuje. Pl. Wiosny Ludów to akurat blizna po wojnie, a nie po komunizmie. Zgadzam się, że Solna to rana w tkance miasta. Szkoda tej zabudowy Wolnicy i Rynku Śródeckiego. Półwiejska? Ale że co z nią nie tak, prócz tego, że jest zawalona reklamami i szyldami. To jedyna dotychczas funkcjonująca ulica handlowa Poznania, co tylko udowadnia, że ulica handlowa powinna być deptakiem.

A w ogóle, to sugeruję wizytę u psychologa. "Alfa, Okrąglak, Solna, Pl Wiosny Ludów, Półwiejska" - wina Tuska? :)

m
mark024

ale BREDNIE! rowerzyści też mają pieniądze a przede wszystkim też mają SAMOCHODY! to samochód przejedzie i koniec ! szkoda czasu na komentowanie takich bzdur

f
fjsfksj

to jedź tramwajem! nie stać cię na bilet ???

f
fdkjfdj

bzdury totalne! potomkowie dzieci Stalina to ci którzy BLOKUJĄ wszelkie zmiany w Poznaniu ! akurat uspokojenie ruchu to praktyka ZACHODNIA, a protesty przed tym to praktyka WSCHODNIA

k
karol03

super! świetne plany!

W
Wkurzony Stary Pryk

A może by tak zamknąć całe centrum dla samochodów?! Pomysły ze zwęrzeniem Świętego Marcina, teraz objazdy dla samochodów wokół Placu Wolności bo...rowerzyści bo piesi. Poznań przez to nie stanie się Wenecją, Amsterdamem ani Kopenhagą. Ludzie! Może ktoś puknie się w głowę! W Poznaniu mieszkają nie tylko rowerzyści i piesi.

A
AK

I do domu będę musiała jechać na około by zaparkować na mielżyńskiego. Nie dość ze nie ma gdzie parkować to będzie trzeba jechać przez pół miasta by dostać się do domu. Komu szkodzi to jak jest teraz?

K
Krzesimir Mościcki

Centrum jest martwe ścieżki dla cyklistów nie ożywią tego trupa, którego stworzyła władza nie mająca poznańskich korzeni. Ogólnie mówiąc ci co rządzą to potomkowie dzieci Stalina oni przybyli do Poznania z takich wsi których do dzisiaj ciężko poszukać na mapie, ich tych "dzieci stalina" rodzice to chłopy małorolne nie pisaty i czytaty. Do Poznania przybyli jako "doktory" po łupy za wieki wyimaginowanych krzywd a tak naprawdę nieróbstwa. Oni zniszczyli miasto o koncepcji miasta symetrii i ogrodu, a stworzyli potwora wiejskiego Alfa, Okrąglak, Solna, Pl Wiosny Ludów, Półwiejska itp to są blizny po dzieciach stalina komunistach i PO.

u
urzędnicza burza mózgów

Ewidentnie widać że lokalne urzędasy , między uczestnictwem w paradach zaKODowanych, kombinują aby pokazać że CÓŚ w ogóle robią :))

t
t

Jeśli chodzi o te lewoskręty z placu Wolności i 27 Grudnia - to od zawsze wielu kierowców miało z nimi problemy. Blokowanie tramwajów, gubienie się na skrzyżowaniu, skręcanie ze środkowego pasa - wszyscy to widzieliśmy.
Cały czas z placu Wolności w Ratajczaka się wjedzie - tylko jadąc drugą stroną placu za Arkadią. Z 27 Grudnia w Kantaka prawie bez zmian. Może będzie więcej miejsca, żeby zobaczyć tramwaj.
Czy naprawdę warto straszyć ludzi rewolucjami?

t
t

Wiem, że ostatnio politycznie jest tak, że "zmiany" mają charakter rewolucyjny, ale to na pewno żadna rewolucja nie jest. Korekta najwyżej. Ulice jak były, tak zostaną. Na 27 Grudnia zlikwidowany będzie od dawna niepotrzebny jeden pas, a skręcający z placu Wolności w stronę Ratajczaka kierowcy będą musieli jechać drugą stroną placu niż dotychczas. Doprawdy, przerażająca rewolucja!
Na Kantaka od dawna jest kontrapas, wyjeżdża się wprost na tramwaje (zupełnie jak na tysiącach innych ulic) i wciąż wszyscy żyją.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3