Chociaż pogoda sprzyjała remontom w czasie wakacji i udało się doprowadzić do finiszu strategiczne prace na Naramowicach i Wildzie, to nadal rozkopane jest centrum, a od 1 września… rozkopane będzie jeszcze bardziej! Jak zapowiadaliśmy, rozpocznie się wówczas remont torowiska przy Okrąglaku, ul. Mielżyńskiego i Fredry, a tym samym wstrzymany będzie ruch tramwajowy na odcinku od mostu Teatralnego do placu Wielkopolskiego.
Przebudowa obejmie torowisko z jezdnią i chodnikami na południowej nitce placu Wolności, na ul. 27 Grudnia, ul. Ratajczaka do ul. Św. Marcin, ul. Kantaka i ul. Gwarnej. Na ul. Mielżyńskiego musi być też przeprowadzona wymiana istniejącej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej.
Duże zmiany w układzie torowym
- Torowisko wzdłuż placu Wolności zostanie przesunięte na północ w stosunku do obecnie istniejącego, a dotychczasowy przystanek tramwajowy przy Arkadii będzie przeniesiony na zachodnią stronę skrzyżowania ulic Ratajczaka i 27 Grudnia – informują PIM. – Węzeł rozjazdowy przy Okrąglaku, czyli na skrzyżowaniu ul. 27 Grudnia, Gwarnej, Fredry i Mielżyńskiego, zostanie przebudowany tak, by możliwy był nowy skręt tramwajowy w prawo z ul. 27 Grudnia w Mielżyńskiego. W ulicach Fredry i Mielżyńskiego oraz na pl. Cyryla Ratajskiego przebudowany zostanie układ torowy wraz z niezbędną infrastrukturą. Odnowione zostaną przystanki tramwajowe na pl. Cyryla Ratajskiego, a przystanek Most Teatralny zostanie wydłużony.
Tramwaje nie będą więc jeździć ulicami: Święty Marcin, Towarowa, Gwarna, 27 Grudnia oraz na trasie PST. Poznański Szybki Tramwaj został zastąpiony autobusami od 1 sierpnia, gdy rozpoczął się remont jego trasy. Zakończy się nieprędko: prace w ramach pierwszego etapu, obejmującego odcinek ul. Roosevelta – Słowiańska, mają potrwać pięć miesięcy, a drugiego etapu – od Słowiańskiej do Szymanowskiego – do trzynastu miesięcy. Miasto stara się na tym froncie zapewnić sprawną komunikację, więc autobusy „Za tramwaj” kursują co 3 - 4 minuty. Choć – jak pisaliśmy, wobec braków kadrowych w szeregach kierowców MPK, może to odbywać się kosztem innych linii.
Plewiska - jeszcze ponad rok prac
Trwają także prace na budowie węzła przesiadkowego przy ul. Grunwaldzkiej, na granicy Poznania i Plewisk i przejazdu pod torami kolejowymi w ciągu ul. Grunwaldzkiej. W ostatnich dniach lipca gotowy był wykop pod zbiornik retencyjny na deszczówkę i wody roztopowe, o pojemności 2100 metrów sześciennych, wykonano wykop pod podpory wiaduktu na torze w kierunku Berlina, trwała też przebudowa sieci uzbrojenia terenu, budowa konstrukcji bezkolizyjnego przejazdu pod torami kolejowymi.
- Wykonawca zajmuje się również branżą elektroenergetyczną (układa kable konieczne do zasilania przyszłej infrastruktury i oświetlenia) oraz teletechniczną – informują Poznańskie Inwestycje Miejskie - Równolegle kontynuowane są prace związane z przyłączami do posesji. W okolicy peronu kolejowego po stronie Plewisk powstaje nasyp pod planowany węzeł autobusowy.
PIM zapowiadają, że prace zakończą się w IV kwartale 2023 r.
Chodnik na Jawornickiej
Prace drogowe prowadzone są na osiedlu Kopernika – na ul. Jawornickiej, Przy bloku Jawornicka 7, na wysokości wybiegu dla psów, budowany jest chodnik z przejściem dla pieszych i z oświetleniem, o szerokości 2-3 metry. Budowlańcy wykorzystują płyty betonowe 50x50cm. Zarząd Dróg Miejskich informuje, że od strony Junikowa chodnik będzie łączyć się z wyniesionym przejściem dla pieszych. Powstanie też oświetlenie oraz peron przystankowy dla autobusów jadących w kierunku ul. Promienistej. Prace zakończą się w drugiej połowie października.
To już zrobiono
Na szczęście część prac drogowych, które były uciążliwe dla kierowców właśnie się kończy, lub ma być zakończona do 1 września. Do końca sierpnia mają być prowadzona wymiana nawierzchni na ul. Kasprzaka (od ul. Niegolewskich do ul. Hetmańskiej) i Matejki (od Wyspiańskiego do Niegolewskich) – zmiana jezdni, ale też żółte maty dotykowe dla niedowidzących i niewidomych zamontowanie przy przejściach dla pieszych.
Tak samo do końca wakacji prowadzone będą prace wykończeniowe na ul. 28 Czerwca 1956 r., gdzie gruntownie przebudowane zostało torowisko z siecią trakcyjną i przystankami na odcinku od ul. Wierzbięcice do ul. Kilińskiego i Krzyżowej. Tu kończą się prace brukarskie, montaż małej architektury, zagospodarowanie zieleni, montaż ławek, stojaków rowerowych i koszy na śmieci.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?