Zmiana numeracji kosztuje sporo – około 4,8 mln złotych, choć jest to niewielki procent poznańskich wydatków. Tablice nie są jednak ze złota – kwota obejmuje nie tylko wyprodukowanie i zamontowanie tych elementów systemu informacyjnego, ale również inne wydatki związane z uporządkowaniem numerów peronów.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły ok. 4,8 mln zł z budżetu na zmianę numeracji oraz przygotowanie systemu informatycznego – mówi Radosław Śledziński z PKP PLK S.A.
- Same tablice zatem to nie wszystko, najważniejszą wartością jest system, który uwzględnia zmiany, zaplanowane od 4 września i spełnia wymagania techniczne stawiane przed nowoczesnymi systemami sterowania ruchem na stacji
- tłumaczy.
Czytaj też: Perony na dworcu Poznań Główny z nowymi numerami. Zmiana już od 4 września. Będzie mniejszy chaos?
Samych tablic z numerami peronów, drogami dojścia do nich i planami stacji ma być około trzystu. Zostaną odsłonięte w nocy z 3 na 4 września. Teraz te, które już zamontowano, mają zasłonięte pola z docelową numeracją i umieszczone w tych miejscach numery bieżącego, aktualnego jeszcze układu. Natomiast nowy układ jest już uwzględniony w nowym rozkładzie jazdy (korekta nastąpi 4 września) i w aplikacji systemu sterowania ruchem na stacji Poznań Główny.
Tymczasem stary system oznakowania peronów na drugiej w kraju, po Wrocławiu, stacji o największym natężeniu ruchu pasażerskiego, budzi dezorientację pasażerów. Poseł Franciszek Sterczewski pisał do Ministerstwa Infrastruktury: trudno jest znaleźć właściwy peron, ponieważ są one ponumerowane w następującej kolejności 3, 2, 1, 4, 5, 6, przy czym perony 1 i 4 oddziela od siebie masywny budynek dawnego dworca. Poseł dodawał, że oznaczenia peronów uzupełniają jeszcze litery – np. 1a i 1b.
Od września perony będą – jak już informowaliśmy - ponumerowane od 1 do 11, bez oznaczeń literowych, rosnąco od wschodniej do zachodniej strony stacji (od centrum Poznania w kierunku Dworca Zachodniego i MTP) zgodnie z główną drogą dojścia na perony – przejściem podziemnym. Dodatkowy peron, który powstaje między obecnym peronem nr 3 a budynkiem galerii handlowej, będzie oznaczony numerem 1, a kolejne - następującymi po sobie numerami. Dobudowa tego peronu, przebudowa przejścia podziemnego i wprowadzenie zmiany oznaczeń peronów, mają kosztować PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. około 111,6 mln złotych. Nowy peron poprawi przepustowość stacji – pozwoli na zwiększenie liczby połączeń z i do Poznania.
- Długość ponad 400 m, zadaszony, będzie mieć ławki i jasne oświetlenie. Dla dobrej orientacji przewidziano m.in. elektroniczne tablice z informacjami o przyjazdach i odjazdach pociągów – przypomina Radosław Śledziński. - Będzie otwarty dla podróżnych jeszcze w czwartym kwartale tego roku. Podróżni zyskają łatwiejszą informację i bardziej szczegółowe zapowiedzi głosowe.
Dojście do nowego peronu zapewni rozbudowane o ponad 200 m przejście podziemne z wyjściem na ul. Składową. Będą ruchome schody do budynku dworca, a z myślą o osobach mających trudności z poruszaniem się zainstalowanych będzie pięć wind.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?