Tarnowo Podgórne: Płacić E-myto czy kupować autobusy?

Robert Domżał
60 procent kursów wykonywanych przez autobusy spółki TP Bus odbywa się po płatnej drodze nr 92 Robert Domżał
Ponad 8 tysięcy złotych miesięcznie płaci gminna spółka TP Bus z Tarnowa Podgórnego za przejazd autobusów drogą krajową nr 92. Burmistrz Swarzędza proponuje, by paliwo spalane przez autobusy tego typu komunikacji rozliczane było tak, jak paliwo rolnicze. Gmina ta wydaje na e-myto około czterech tysięcy złotych miesięcznie.

- Jeśli mamy ograniczać wjazd samochodów osobowych do miast, to komunikacja publiczna musi być jak najszerzej dostępna. Dlatego jako członek Związku Miast Polskich wystąpiłam z propozycją, by koszty paliwa zużywanego przez komunikację publiczną traktować, jak koszt paliwa rolniczego - mówi Anna Tomicka.

PRZECZYTAJ TAKŻE:
Opłaty za przejazd zrujnują przewoźników
Protest w Swarzędzu przeciw poborowi opłat
Opłaty nie tylko za autostrady
Elektroniczny pobór opat za autostrady nie działa

Wniosek ma być przedstawiony w sejmie.Ma to obniżyć koszty transportu. Pomysł wziął się stąd, że Swarzędz jest jedną z tych gmin, których spółka komunikacyjna musi płacić za korzystanie z drogi krajowej. Od 1lipca ubiegłego roku nie obowiązują winiety jako opłata za korzystanie z dróg krajowych. Należność za przejazd nalicza elektroniczny system viatoll. Gdy nowy system wchodził w życie, okazało się, że nie wszystkie gminy, przez które przebiegają drogi krajowe zmuszone są do odprowadzania opłaty przejazd wyznaczonymi drogami krajowymi.

Wtedy ministerstwo wówczas infrastruktury i niektórzy parlamentarzyści obiecali, że zajmą się sprawą. W okolicach Poznania wprowadzenie e-myta najbardziej odczuły gminy Swarzędz, Tarnowo Podgórne oraz Kórnik.

- Wpłaciliśmy 12 tysięcy złotych jako wadium za przejazdy naszych autobusów. Kwota jaką płacimy co miesiąc jest znaczącą, bo w skali roku będzie to około 50 tysięcy złotych. Płacimy za przejazd nawet wtedy, gdy nie wieziemy pasażerów, a jedziemy na przykład autobusem do serwisu - mówi Krzysztof Nowak z Zakładu Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Swarzędzu.
Jeszcze więcej od swarzędzkiej komunikacji płaci spółka TPBus z Tarnowa Podgórnego.

- Sto tysięcy złotych, a tyle rocznie będziemy płacić e-myta to kwota, za która moglibyśmy kupić używany autobus średniej klasy. 8,5 tysiąca złotych, czyli tyle ile płacimy miesięcznie, to rata leasingowa za autobus - mówi Waldemar Wereszczyński, prezes spółki TP Bus.

Sprawą e-myta obiecała się zająć posłanka ze Swarzędza Bożena Szydłowska.
- Będę mogła zająć się tą sprawa w przyszłym tygodniu. Ale rozmawiałam na ten temat z burmistrz Swarzędza Anną Tomicką. Teraz jestem zajęta organizacją konferencji na temat zagrożeń, jakie spowoduje konieczność pracy do 67 roku życia - mówi Bożena Szydłowska.

O ewentualne zmiany w sposobie naliczania e-myta zabiega Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej
- Ponieważ Ministerstwo Transportu obiecało podjąć rozmowy po przeanalizowaniu kosztów jakie ponoszą przewoźnicy gminni, zrobiliśmy zestawienie wydatków z pierwszego półrocza działania systemu viatoll. Dokument ten wysłaliśmy już do ministerstwa -i czekamy na wyznaczenie terminu rozmów - mówi Adam Karolak, prezes Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
pololotka

Myślę, ze Poseł Szydłowska może tu coś zdziałać.

Dodaj ogłoszenie