Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tarnowo Podgórne: Płacić E-myto czy kupować autobusy?

Robert Domżał
60 procent kursów  wykonywanych przez autobusy spółki TP Bus  odbywa się po płatnej drodze nr 92
60 procent kursów wykonywanych przez autobusy spółki TP Bus odbywa się po płatnej drodze nr 92 Robert Domżał
Ponad 8 tysięcy złotych miesięcznie płaci gminna spółka TP Bus z Tarnowa Podgórnego za przejazd autobusów drogą krajową nr 92. Burmistrz Swarzędza proponuje, by paliwo spalane przez autobusy tego typu komunikacji rozliczane było tak, jak paliwo rolnicze. Gmina ta wydaje na e-myto około czterech tysięcy złotych miesięcznie.

- Jeśli mamy ograniczać wjazd samochodów osobowych do miast, to komunikacja publiczna musi być jak najszerzej dostępna. Dlatego jako członek Związku Miast Polskich wystąpiłam z propozycją, by koszty paliwa zużywanego przez komunikację publiczną traktować, jak koszt paliwa rolniczego - mówi Anna Tomicka.

PRZECZYTAJ TAKŻE:
Opłaty za przejazd zrujnują przewoźników
Protest w Swarzędzu przeciw poborowi opłat
Opłaty nie tylko za autostrady
Elektroniczny pobór opat za autostrady nie działa

Wniosek ma być przedstawiony w sejmie.Ma to obniżyć koszty transportu. Pomysł wziął się stąd, że Swarzędz jest jedną z tych gmin, których spółka komunikacyjna musi płacić za korzystanie z drogi krajowej. Od 1lipca ubiegłego roku nie obowiązują winiety jako opłata za korzystanie z dróg krajowych. Należność za przejazd nalicza elektroniczny system viatoll. Gdy nowy system wchodził w życie, okazało się, że nie wszystkie gminy, przez które przebiegają drogi krajowe zmuszone są do odprowadzania opłaty przejazd wyznaczonymi drogami krajowymi.

Wtedy ministerstwo wówczas infrastruktury i niektórzy parlamentarzyści obiecali, że zajmą się sprawą. W okolicach Poznania wprowadzenie e-myta najbardziej odczuły gminy Swarzędz, Tarnowo Podgórne oraz Kórnik.

- Wpłaciliśmy 12 tysięcy złotych jako wadium za przejazdy naszych autobusów. Kwota jaką płacimy co miesiąc jest znaczącą, bo w skali roku będzie to około 50 tysięcy złotych. Płacimy za przejazd nawet wtedy, gdy nie wieziemy pasażerów, a jedziemy na przykład autobusem do serwisu - mówi Krzysztof Nowak z Zakładu Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Swarzędzu.
Jeszcze więcej od swarzędzkiej komunikacji płaci spółka TPBus z Tarnowa Podgórnego.

- Sto tysięcy złotych, a tyle rocznie będziemy płacić e-myta to kwota, za która moglibyśmy kupić używany autobus średniej klasy. 8,5 tysiąca złotych, czyli tyle ile płacimy miesięcznie, to rata leasingowa za autobus - mówi Waldemar Wereszczyński, prezes spółki TP Bus.

Sprawą e-myta obiecała się zająć posłanka ze Swarzędza Bożena Szydłowska.
- Będę mogła zająć się tą sprawa w przyszłym tygodniu. Ale rozmawiałam na ten temat z burmistrz Swarzędza Anną Tomicką. Teraz jestem zajęta organizacją konferencji na temat zagrożeń, jakie spowoduje konieczność pracy do 67 roku życia - mówi Bożena Szydłowska.

O ewentualne zmiany w sposobie naliczania e-myta zabiega Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej
- Ponieważ Ministerstwo Transportu obiecało podjąć rozmowy po przeanalizowaniu kosztów jakie ponoszą przewoźnicy gminni, zrobiliśmy zestawienie wydatków z pierwszego półrocza działania systemu viatoll. Dokument ten wysłaliśmy już do ministerstwa -i czekamy na wyznaczenie terminu rozmów - mówi Adam Karolak, prezes Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski