Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Do tych miast w Wielkopolsce pociągi wrócą po latach! Umowy już podpisane. Będzie też nowa linia kolejowa

Paweł Antuchowski
Paweł Antuchowski
Ostatni regularny pociąg pasażerski przestał kursować do Czarnkowa już na początku lat dziewięćdziesiątych. Obecnie linia wciąż jeszcze jest przejezdna, pojawiają się na niej okazjonalnie pociągi turystyczne, kursujące maksymalnie 30 km/h. Cały ciąg, liczący 65 km, połączy Czarnków z Rogoźnem i Wągrowcem. W ten sposób możliwe będzie, po odbudowaniu łącznicy w miejscowości Goraj, prowadzenie bezpośrednich pociągów do Poznania.  Niezelektryfikowaną linią pociągi będą mogły kursować z prędkością do 120 km/h. Według deklaracji Roberta Pilarczyka ze stycznia 2022 roku, po remoncie będzie ją obsługiwało 10 par pociągów na dobę. Nie jest jeszcze jasne, w jakiej relacji będą one kursowały. Rozważany jest wariant, w którym pociągi jeżące z Poznania do Wągrowca kursowałyby w wydłużonej relacji przez Rogoźno do Czarnkowa.  Problemem jednak jest często występujące przepełnienie składów kursujących na linii, która obecnie znajduje się na granicy swojej przepustowości. Druga możliwość zakłada uruchomienie pociągów na krótszej trasie przez Rogoźno i Oborniki, gdzie także ze względu na ograniczoną przepustowość pasażerowie musieliby się przesiadać, aby dojechać do stolicy Wielkopolski.
Ostatni regularny pociąg pasażerski przestał kursować do Czarnkowa już na początku lat dziewięćdziesiątych. Obecnie linia wciąż jeszcze jest przejezdna, pojawiają się na niej okazjonalnie pociągi turystyczne, kursujące maksymalnie 30 km/h. Cały ciąg, liczący 65 km, połączy Czarnków z Rogoźnem i Wągrowcem. W ten sposób możliwe będzie, po odbudowaniu łącznicy w miejscowości Goraj, prowadzenie bezpośrednich pociągów do Poznania. Niezelektryfikowaną linią pociągi będą mogły kursować z prędkością do 120 km/h. Według deklaracji Roberta Pilarczyka ze stycznia 2022 roku, po remoncie będzie ją obsługiwało 10 par pociągów na dobę. Nie jest jeszcze jasne, w jakiej relacji będą one kursowały. Rozważany jest wariant, w którym pociągi jeżące z Poznania do Wągrowca kursowałyby w wydłużonej relacji przez Rogoźno do Czarnkowa. Problemem jednak jest często występujące przepełnienie składów kursujących na linii, która obecnie znajduje się na granicy swojej przepustowości. Druga możliwość zakłada uruchomienie pociągów na krótszej trasie przez Rogoźno i Oborniki, gdzie także ze względu na ograniczoną przepustowość pasażerowie musieliby się przesiadać, aby dojechać do stolicy Wielkopolski. Waldemar Wylegalski
Po latach stagnacji i likwidowania połączeń kolejowych pociągi pasażerskie wrócą na cztery nieczynne linie kolejowe. Piąta, zupełnie nowa, włączy do sieci kolejowej Turek. Sprawdź w naszej galerii jak będą funkcjonowały wyremontowane i nowe linie kolejowe.

Umowa jeszcze w styczniu

- Jesteśmy zdeterminowani, aby podpisanie wszystkich umów na realizację linii kolejowych w ramach programu Kolej+ nastąpiło jeszcze w styczniu

– informował w połowie stycznia 2023 Robert Pilarczyk, Dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu.

Dogodnym terminem na podpisanie umów, który odpowiadałby zarówno marszałkom województwa, jak i przedstawicielowi Ministerstwa Infrastruktury oraz przedstawicielowi PKP PKL, okazał się dzień 24 stycznia 2023. Wtedy to podpisano umowy, w ramach których rozpoczną się prace projektowe na czterech liniach. Piąta, którą pociągi dotrą do Gostynia, zostanie wykonana w formule zaprojektuj-wybuduj.

Pięć linii kolejowych

W ramach programu Kolej+ do realizacji został zakwalifikowany remont linii kolejowych:

  • Śrem – Czempiń,
  • Gostyń – Kąkolewo,
  • Międzychód – Szamotuły
  • Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec.

Wybudowana zostanie nowa linia kolejowa łącząca Konin i Turek. W 85 proc. prace zostaną sfinansowane przez budżet państwa. Pozostałą, 15-procentową część, stanowiącą wkład finansowy samorządów po połowie podzielą się samorząd województwa oraz gminy i powiaty, przez których tereny pociągi na tych liniach będą kursowały.

Zobacz jak będą działać linie kolejowe po remoncie:

Wielkie plany, wielkie koszty

Program Kolej+ zakłada, że pociągi kursujące po nowych i zmodernizowanych liniach będą łączyły mniejsze miasta ze stolicami województw, dlatego w taki sposób zostały zaplanowane połączenia. Zgodnie z zaleceniami Urzędu Transportu Kolejowego, aby dana linia była atrakcyjna dla pasażerów, musi być obsługiwana przez minimum 8 par pociągów w dobie. Podobny wymóg został zapisany w programie Kolej+.

Szacuje się, że łączny koszt rewitalizacji tych linii sięgnie ponad 2,2 mld zł. Obecnie szacowany koszt jest o 25 proc. wyższy niż zakładany jeszcze w 2020 roku. Najwięcej, bo 660 mln zł, kosztować ma budowa nowej linii kolejowej Konin-Turek. Samorządy ze swojej kasy muszą do rewitalizacji i budowy dołożyć 332 mln zł. Połowę tej sumy ma zapewnić samorząd województwa.

Obserwuj nas także na Google News

Po podpisaniu przez samorząd umów na modernizację i budowę nowych linii kolejowych, zostaną ogłoszone przetargi na prace projektowe i ostateczną budowę. Na razie nie są jeszcze znane konkretne terminy realizacji robót, jednak budowa wszystkich linii w ramach programu powinna zakończyć się do 2028 roku.

od 16 lat
Dom w Gądkach chciała wykupić pod przebudowę drogi S11 GDDKiA. Jeden z właścicieli nie wyraził jednak zgody na wykup. Teraz dom stoi pusty i niszczeje, padając ofiarą chuliganów i wandali.Kolejne zdjęcie --->

Zrujnowany dom w Gądkach pod Poznaniem przy S11. Nikt nie ch...

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski