Drobny handel leży i nie widać szans na poprawę sytuacji – mówi Ryszard Miłoszewski, prezes przemyskiego oddz. Krakowskiej Kongregacji Kupieckiej. Głównie drobni sklepikarze będą musieli zamykać firmy – prognozuje Polska Izba Handlu.
- Ludzie przychodzą do mnie po drobne zakupy. Głównie dlatego, że jest blisko i nie trzeba się jakoś specjalnie przygotowywać do wyjścia, jak do dużego sklepu. Świeże pieczywo, coś do chleba, mleko. Dzieci przychodzą po słodycze, latem po lody. Rzadko zdarza się, aby ktoś zostawił więcej niż 30 – 40 złotych - mówi sprzedawczyni w sklepie w Przemyślu.
Interes od kilku lat prowadzi z mężem. Miejsce mają dobre, bo wkoło kilka bloków mieszkalnych. - Kokosów z tego nie ma. Żyjemy z miesiąca na miesiąc – mówi.
Złą sytuację w drobnym handlu potwierdza Ryszard Miłoszewski, prezes przemyskiego oddz. Krakowskiej Kongregacji Kupieckiej.
- Drobny handel leży i nie widać żadnych szans na poprawę tej sytuacji. Małe, rodzinne sklepy albo są likwidowane, albo podpisują umowę francyzową z jakąś dużą siecią – mówi Miłoszewski.
Podobnie jest w całej Polsce. Paradoksalnie, jak wynika z przytaczanych przez Newseria Biznes danych firmy doradczej Cushman & Wakefield, nasz kraj zajmuje czwarte miejsce pod względem nowych powierzchni handlowych oddanych do użytku w pierwszej połowie ub. roku. Podobnie będzie w okresie obejmującym druga połowę 2013 i cały 2014 r.
- Wśród małych sklepów nadal mamy do czynienia ze stagnacją i lekkimi spadkami sprzedaży – mówi Maciej Ptaszyński, dyr. generalny Polskiej Izby Handlu.
Co wykańcza małe sklepy? Wbrew pozorom nie są to hipermarkety.
- Największym zagrożeniem są dyskonty. Położone na obrzeżach miast hipermarkety nie są tak groźne – nie ma wątpliwości Miłoszewski.
To w dyskontach, choćby Biedronka czy Lidl, Polacy coraz chętniej robią zakupy. Głównie dlatego, że jest taniej.
Mali sklepikarze, którzy nadal chcą działać w branży, mogą próbować szans we franczyzie, czyli wejść do większej sieci sklepów. Szansą jest też otwieranie lokali typu convenience. Położonych blisko klientów i oferujących dodatkowe usługi, np. drobne, ciepłe jedzenie. To na razie nowość w Polsce. Obecnie, łącznie ze sklepikami przy stacjach benzynowych, mają zaledwie 1,4 proc. udziału w rynku, do końca 2015 r. ma on urosnąć do 2,3 proc. Spora część z nich to jednak sieciówki.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

HUAWEI Watch Fit 2 Active Czarny
Ekran AMOLED o przekątnej 1.74 cala z ultrawąskimi…
kup teraz

Withings ScanWatch (HWA09-model 3-All-Int)
Withings ScanwatchPierwszy hybrydowy smartwatch z …
kup teraz

Samsung Galaxy Watch5 Pro SM-R920 45mm Czarny
Waga: 46,5 gWymiary: 45,4 x 45,4 x 10,5 mmTyp (dam…
kup teraz

Amazfit GTS 3 Czarny
Amazfit GTS 3 Graphite Black Amazfit GTS 3 to potę…
kup teraz

Amazfit GTR 3 Pro Brązowy
Duży ekran Ultra HD Amoled. Zaprojektowany w klasy…
kup teraz

GARMIN Fenix 7 Srebrno-szary (100254001)
Jest 7 dni w tygodniu, a zegarki z serii fēnix 7 s…
Strefa Biznesu - Ceny samochodów elektrycznych zaczynają spadać.