Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

To koniec Parowozowni Wolsztyn? "Jest gorzej niż myśleliśmy". Instytucji grozi bankructwo

Natalia Krawczyk
Natalia Krawczyk
Parowozowni, która posiada 30 lokomotyw i 19 historycznych wagonów grozi bankructwo?
Parowozowni, która posiada 30 lokomotyw i 19 historycznych wagonów grozi bankructwo? Natalia Krawczyk
21 września w sieci pojawiła się informacja, że powołana w 2016 roku Instytucja Kultury Parowozownia Wolsztyn przestanie istnieć. Autor posta wskazuje na szereg problemów, z którymi boryka się jedyne takie na skalę świata miejsce. O złej kondycji parowozowni mówią również starosta wolsztyński Jacek Skrobisz i burmistrz Wolsztyna Wojciech Lis. Czy to rzeczywiście koniec instytucji?

Autor posta na Facebooku wyjaśnia, że główne powody, dla których instytucja przestanie istnieć to wzrost cen węgla o 600-800 procent, nieprzeprowadzone remonty lokomotyw, jak również niewywiązanie się z umowy finansowania dwóch współzałożycieli instytucji. Ponadto brakuje 13 mln zł na wymagane remonty lokomotyw i wagonów, a procedura wyłonienia nowego dyrektora może zająć jeszcze kilka miesięcy.

- Sytuacja z wysokimi cenami węgla ma być tylko pretekstem do zamknięcia parowozowni. Warto wspomnieć o audycie (zleconym przez Cargo), który wykazał szereg błędów i zaniedbań - piszę autor posta na profilu "Wolsztyn od kuchni".

Jak przyznał w rozmowie z nami starosta wolsztyński Jacek Skrobisz, we wrześniu dotarło do niego pismo od marszałka Województwa Wielkopolskiego, w którym pod znakiem zapytania postawiono dalsze losy Parowozowni Wolsztyn. Jest w nim mowa o ogólnym stanie obiektu, ale także o czymś, co powinno niepokoić, czyli o zaległościach finansowych i nienaprawionych dwóch lokomotywach. Wzrosła także stawka za tzw. pociągokilometr z 66,77 zł na 200 zł i nie wiadomo, czy samorząd będzie w stanie to zapłacić.

- Jest to cena zaporowa dla marszałka - mówi starosta.

To nie koniec problemów, tak jak wspomniano w poście na Facebooku, koszt naprawy parowozów i wagonów szacuje się na 13 mln zł. W tym stanie rzeczy pod dużym znakiem zapytania stoi możliwość kontynuowania ruchu planowego. Decydujące będzie spotkanie założycieli Instytucji Kultury - Samorządu Województwa Wielkopolskiego, Miasta Wolsztyn, Powiatu Wolsztyńskiego i PKP CARGO.

- Gdyby ktoś posłuchał mnie 3 lata temu to myślę, że dzisiaj bylibyśmy w zupełnie innym miejscu. Uważam, że jest to jeszcze do uratowania - zaznacza nasz rozmówca.

- Jest gorzej niż myśleliśmy. Nikt nie wiedział, że sytuacja jest aż tak dramatyczna - mówi jeden ze stałych bywalców parowozowni.

"Trzeba wytrzymać, przetrwać i utrzymać parowozownię"

O złej sytuacji parowozowni mówi również burmistrz Wolsztyna Wojciech Lis. Tłumaczy, że oficjalna decyzja będzie podjęta podczas spotkania założycieli Instytucji Kultury, nie tracąc przy tym nadziei na uratowanie obiektu.

- Jak sam marszałek wspomniał, cena 200 zł za kilometr jest dla niego zaporowa. Wątpię, żeby jakikolwiek współorganizator mógł dołożyć więcej, jeżeli każdy ma mnóstw wydatków chociażby związanych z energią. Sytuacja jest naprawdę trudna, ale zakładam, że wszystkim zależy, aby wyjść z niej obronną ręką. Trzeba wytrzymać, przetrwać i utrzymać parowozownię - zaznacza Wojciech Lis.

Równolegle prowadzony jest konkurs na dyrektora obiektu. Przypomnijmy, że w kwietniu obowiązki po wielu latach przestał pełnić Wojciech Marszałkiewicz. 11 sierpnia zarząd Województwa Wielkopolskiego, aby wyłonić kandydata ogłosił konkurs, który niedawno dobiegł końca. Pierwsze posiedzenie komisji w tej sprawie odbyło się 13 września, jednak na ostateczną decyzję trzeba jeszcze poczekać. Nowo wybrany dyrektor będzie zarządzał parowozownią przez najbliższe 3 lata, do kolejnych ustaleń współzałożycieli instytucji.

Poprosiliśmy o komentarz biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. Robert Pilarczyk, dyrektor Departamentu Transportu UMWW informuje, że organizatorzy Instytucji Kultury podejmą wszelkie działania, aby Parowozownia nie została zlikwidowana.

- Aktualna sytuacja taborowa oraz gwałtowny wzrost cen wymagają podjęcia wspólnych działań, mających na celu utrzymanie dotychczasowej formy działalności Parowozowni - zaznaczył Robert Pilarczyk.

Ponadto informuje, że rozstrzygnięcie konkursu na stanowisko dyrektora Parowozowni Wolsztyn nastąpi w formie uchwały Zarządu Województwa Wielkopolskiego na jednym z jego najbliższych posiedzeń.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Parowozowni, która posiada 30 lokomotyw i 19 historycznych wagonów grozi bankructwo?

To koniec Parowozowni Wolsztyn? "Jest gorzej niż myśleliśmy"...

Parowozownia Wolsztyn ma już 115 lat. To jedyne takie miejsce na świecie!Kolejne zdjęcie --->

Parowozownia Wolsztyn ma już 115 lat. To jedyne takie miejsc...

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski