- To nie jest konkurencja wobec miejskich planów wybudowania trasy tramwajowej na Naramowice (w poniedziałek władze Poznania ogłosiły, że przystępują do takiej inwestycji - red.) - mówi poseł Bartłomiej Wróblewski z PiS. Wraz z władzami gmin Komorniki i Dopiewo przedstawił koncepcje przedłużenia torowiska MPK od pętli na Junikowie przez tory kolejowe i dalej przez całe Plewiska.
Plany zostały przygotowane przez Wojciecha Fleischera pod patronatem i przy pomocy jego wykładowcy dr. Michała Beima z zarządu PKP. - Przedłużanie trasy tramwajowej poza granice administracyjne miasta jest nowatorskim rozwiązaniem na skalę Polski - wyjaśnia Bartłomiej Wróblewski. Takie były kiedyś stosowane na Śląsku lub w rejonie Łodzi. Jednak przed wielu laty. Zgodnie z przygotowanymi planami pojazdy MPK by miały jechać wzdłuż ul. Grunwaldzkiej.
Pierwszy przystanek zaplanowano w okolicach ul. Szarotkowej. Kolejny przy dworcu PKP Poznań Junikowo. W Plewiskach tory mają pójść ulicą Kminkową. - Jest ona tam najszersza i najlepiej nadaje się na położenie torowiska - stwierdza poseł Wróblewski. W odległości 600 metrów od granicy miasta ma być przystanek Plewiska - Kminkowa, pół kilometra dalej Lukrecjowa. - Całość by się kończyła dworcem tramwajowo autobusowym, gdzie można by było się przesiadać ,,drzwi w drzwi’’ - zapowiada Wojciech Flescher.
Koszt inwestycji wyliczono na około 150 milionów złotych. Wybudowanie jednego kilometra torów tramwajowych ma być znacznie tańsze niż w przypadku dojazdu na Franowo.
- Oczywiście, teraz na to nie ma pieniędzy, ale możliwości ich zdobycia pojawi się w 2018 roku, gdy to będą rozdysponowywane kolejne transze w ramach unijnych dofinansowań - zapowiada Bartłomiej Wróblewski. Za linią tramwajową jest między innymi Jan Broda, wójt Komornik. - Już od 1978 roku mówi się o usprawnieniu komunikacji miedzy Poznaniem, a Plewiskami. Dopiero teraz władze miasta i parlamentarzyści zaczynają coś robić w tej kwestii - dodaje.
Przed ponad miesiącem Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania ogłosił, że wraz z samorządem powiatowym i gminnymi zaczynają przygotowania d budowy węzła przesiadkowe i wiaduktu nad torami. - Dlatego apeluję, by w czasie tych prac uwzględnić możliwość poprowadzenia w przyszłości trasy tramwajowej - mówi poseł PiS.
Maciej Wudarski odpowiada, że to dobra inicjatywa. Musi jednak zapoznać się z koncepcją, tak by zobaczyć, czy można ją połączyć z planami wiaduktu. - Ważne są też deklaracje gmin co do późniejszego współfinansowania działającej linii - mówi Maciej Wudarski.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?