Tramwaj może pojechać Szelągowską – umocnienie skarpy nie...

    Tramwaj może pojechać Szelągowską – umocnienie skarpy nie jest drogie

    Bogna Kisiel

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    Wiadukt kolejowy nad ulicą Garbary jest dość niski. Najlepszym rozwiązaniem dla trasy tramwajowej z Naramowic do centrum miasta, ale i najdroższym, byłaby
    1/4
    przejdź do galerii

    Wiadukt kolejowy nad ulicą Garbary jest dość niski. Najlepszym rozwiązaniem dla trasy tramwajowej z Naramowic do centrum miasta, ale i najdroższym, byłaby budowa nowego obiektu ©Łukasz Gdak

    Budowę trasy tramwajowej na Naramowice podzielono na dwa etapy. Realizację pierwszego z nich od pętli Wilczak na północ miasta przewidziano na lata 2018-2021. Ma on kosztować 240 mln zł. Miasto liczy, że otrzyma dotację unijną w wysokości 97,5 mln zł. Koszty drugiego odcinka od pętli Wilczak do Estkowskiego, którego budowę przewidziano na lata 2020-2022, oszacowano na 350 mln zł (w tym dofinansowanie unijne 142 mln zł).
    – Przyjęliśmy założenie, że dwa etapy tej inwestycji będą następować tuż po sobie – twierdzi dr Jeremi Rychlewski z Politechniki Poznańskiej, kierujący zespołem specjalistów pracujących nad koncepcją przebiegu trasy tramwajowej. – Jeśli powstanie pierwszy etap, a budowa drugiego zostanie odłożona na nieokreśloną przyszłość, to może się okazać, że lepszym rozwiązaniem będzie poprowadzenie trasy z ronda Solidarności na północ Poznania, a nie pętli Wilczak.

    Najkrótszy wariant przebiegu trasy zakłada pętlę w rejonie ulicy Nowej Stoińskiego – torowisko kończyłoby się przed torami kolejowymi. W najdłuższej wersji pętla powstałaby przy ul. Bożydara. W pierwszym przypadku koszty szacuje się na 60-170 mln zł (2,9 km), w drugim 150-240 mln zł (4,2 km).

    – Im dalej, tym lepiej, choć trzeba wydać trochę więcej pieniędzy – uważa dr J. Rychlewski. – Warto dodać, że w wariancie z pętlą na Bożydara jest konieczność budowy Nowej Naramo-wickiej na całej długości, może to być jedna jezdnia.
    W pierwszym etapie miasto chce zrealizować odcinek od pętli Wilczak do Bożydara.

    Nowy wiadukt jest drogi

    W przypadku drugiego odcinka trasy tramwajowej na Naramo-wice rozważane były różne koncepcje jej poprowadzenia. Jedne zakładały, że tramwaj pojedzie Szelągowską przez Ostrów Tumski do pętli Zawady lub do przystanku Katedra. Jednak konieczność budowy nowej przeprawy przez Wartę wydaje się, że przekreśliła te plany, bo były zbyt kosztowne.

    Stąd najbardziej realnym wariantem jest wytyczenie trasy z pętli Wilczak przez Szelągowską, Garbarami do Estkowskiego. Ten fragment trasy rodzi wiele problemów, związanych ze skarpą przy Szelągowskiej, węzłem przesiadkowym Dworzec Garbary, przewężeniem przy ulicy Grochowe Łąki i przebudową skrzyżowania Garbary – Małe Garbary – Estkowskiego.

    Kłopot jest z dość niskim wiaduktem kolejowym nad ul. Garbary. – Z analiz wynika, że najlepszym wariantem technicznym dla przesiadek i przepustowości skrzyżowania byłaby budowa nowego wiaduktu, ale to jest najdroższe rozwiązanie – mówi dr J. Rychlewski. – Decyzja należy do prezydenta.
    1 »

    Czytaj treści premium w Głosie Wielkopolskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (8)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Piątkowska i Zawady

    Mart (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    A ja się jeszcze zastanawiam czemu nikt nie wybudował przedłużenia strasy z pętli na Piątkowie do Suchego Lasu i z Zawad do Koziegłów.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    bo Sychy Las i Koziegłowy

    ighhkbouh (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    to... INNE GMINY!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tramwaj na Naramowice powinien byc przedłużeniem PST

    poznaniak (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 8

    Dziwne ,że Urbaniści nie planują rozwoju Poznania poprzez rozbudowę PST. Dlaczego PST nie jest rozbudowywana dalej za tory kolejowe? Tylko tak Poznań powinien się rozbudowywać. Ta trasa powinna...rozwiń całość

    Dziwne ,że Urbaniści nie planują rozwoju Poznania poprzez rozbudowę PST. Dlaczego PST nie jest rozbudowywana dalej za tory kolejowe? Tylko tak Poznań powinien się rozbudowywać. Ta trasa powinna obsłużyć całe Naramowice . Dlaczego nikt tego nie bierze pod uwagę. Tramwaj na Szeligowskiego to nieporozumienie. Jak dojedzie do Estkowskiego to straci to co zyskał na odcinku gdzie niewielu będzie wsiadać. Na Estkowskiego jest wciąż korek samochodowy i jak wyłączą światła to wszyscy stoją. Kto projektuje trasy tramwajowe gdzie niewielu będzie wsiadać > Po co palować skarpę. Te wydatki są zbędne , podobnie jak podkopanie wiaduktu. PST wszyscy dojadą szybciej i wygodniej . WARTO ROZBUDOWAĆ PST ZA TORY KOLEJOWE ! Teraz jednak stare osiedla Naramowic powinny mieć tramwaj do Wilczaka . To byłby najtańszy wariant. Budowa tramwaju szelągiem to katastrofa ekonomiczna. zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    gdzie PST a gdzie Naramowice

    x. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7

    Z tym, że przedłużenie PeSTki za tory doprowadziło by na Morasko a nie na Naramowice... Naramowicka jest równoległa do PeSTki, linie trzeba zbudować właśnie wzdłuż Naramowickiej.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    PST zapchana

    shuku (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    Jechałeś kiedyś pestką w ogóle? Wiesz, że już na Serbskiej czasami trzeba czekać na kolejny tramwaj bo się nie wciśniesz?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    "Nowy wiadukt jest drogi" a głupota jeszcze droższa

    głupota rodzi konsekwencje i niepoliczalne, niebotyczne koszty (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 14 / 4

    "estakada katowicka" kosztowna fanaberia,
    ukłon w stronę mieszkańców Rataj z wioskowym rodowodem,
    dla których estakada stała się symbolem "wielkiego miasta",
    To, że samochody jadą 3 metry wyżej...rozwiń całość

    "estakada katowicka" kosztowna fanaberia,
    ukłon w stronę mieszkańców Rataj z wioskowym rodowodem,
    dla których estakada stała się symbolem "wielkiego miasta",
    To, że samochody jadą 3 metry wyżej oznacza,
    że hałas jest lepiej słyszalny (p.dzwonnice, minarety),
    a spaliny w tunelu-ekranie akustycznym lepiej trują kierowców.
    To przesądzające o budowie estakady "argumenty".
    Zamiast budowy krótkiego odcinka niby autostrady za jakieś drobne 20 mln zł.
    Boleśnie od lat brakuje w Poznaniu wiaduktów w miejscach o dużym natężenia ruchu.
    Gdzie przez lata miliony przemieszczających się tracą czas i pieniądze liczone w grubych milionach.
    Grunwaldzka, Kościelna, Lutycka, Garbary itd. itd. - wyliczając można się spawiować.
    Gdyby tak pociąć te kilometry idiotycznej estakady katowickiej na kawałki
    i przeznaczyć na wiadukty w całym Poznaniu,
    "eksperci" mieliby problem z nadmiarem wiaduktów do postawienia.
    Za te same pieniądze.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Hmmmm

    JA (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 1

    Poza ścisłym centrum tylko SZYBKIE TRAMWAJE. Miasto się rozrośnie to później będziemy do centrum godzinę jechać taką zwykłą Bimbą


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia

    krscp (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 4

    To nie takie proste. Wbrew pozorom, szybki tramwaj (bezkolizyjna trasa) nie daje aż takich oszczędności czasu, a koszty jego budowy są dużo większe. W większości przypadków wystarczy wydzielone...rozwiń całość

    To nie takie proste. Wbrew pozorom, szybki tramwaj (bezkolizyjna trasa) nie daje aż takich oszczędności czasu, a koszty jego budowy są dużo większe. W większości przypadków wystarczy wydzielone torowisko i priorytet sygnalizacji na skrzyżowaniach. Tramwaj z Górczyna do Kaponiery (4 km) jedzie 12 min, zatrzymując się po drodze na 7 przystankach. Pestka z Sobieskiego do Kaponiery (6 km) jedzie również 12 min, ale zatrzymując się tylko 5 razy na przystankach, a to wymiana pasażerów najbardziej spowalnia tramwaj/autobus. Zysk czasu jest więc niewielki.zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo