Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj na Naramowice jest za drogi? Mamy do czynienia z manipulacją - twierdzą lokalni działacze

Anna Jarmuż
Najbardziej pożądana trasa nowego tramwaju na Naramowice
Najbardziej pożądana trasa nowego tramwaju na Naramowice
Poznańskie stowarzyszenia przystąpiły do pracy nad opracowaniem trasy tramwaju na Naramowice (wraz ze wskazaniem możliwych rozwiązań technicznych). Gdy projekt powstanie, przeprowadzą konsultacje z mieszkańcami. W ten sposób chcą pokazać... prawdę. Zdaniem lokalnych działaczy - miejskie władze prowadzą "brudną politykę" i okłamują mieszkańców Poznania.

- Miasto jest nieuczciwe. Urzędnicy przekonują mieszkańców, że poprowadzenie tramwaju na Naramowice jest rozwiązaniem o wiele droższym niż trolejbus. Tymczasem nikt tego dokładnie nie sprawdził - tłumaczy Paweł Sowa, prezes Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania.

Czytaj także:

Chcemy tramwaju na Naramowice - apel poznańskich stowarzyszeń do prezydenta miasta [ZDJĘCIA]

Sprawa tramwaju na Naramowice została poruszona przy okazji omawiania Wieloletniej Prognozy Finansowej dla miasta Poznania na lata 2014-2022. Wtedy, okazało się, że urzędnicy odrzucili opcję, na której mieszkańcom zależało najbardziej - trasę z Małych Garbar, ulicą Szelągowską aż do Rubieży.

Zdaniem prezydenta podstawowy problem stanowi wiadukt kolejowy na Garbarach, pod którym powinien przejechać tramwaj. Jest on za niski. Jak tłumaczy Ryszard Grobelny, nie można podnieść wiaduktu, ponieważ wiązałoby się to z przebudową torów kolejowych ("pociąg nie podskoczy"). Z kolei, gdyby chcieć poprowadzić tory tramwajowe niżej natrafiło by się na dwa największe kolektory w Poznaniu. Przebudowa kanalizacji to koszt kilkuset milionów złotych.

Naramowice - komunikacyjny horror

Dlatego, miasto rozważa teraz wyłącznie dwie opcje: tramwaj z Wilczaka do Rubieży (przez ulice Naramowicką i Sielawy) i autobus lub trolejbus (który pojedzie z Wilczaka, ulicami: Naramowicką, Nową Naramowicką, Nową Bożydara aż na os. Różany Potok). W obydwu przypadkach w grę wchodziłaby przebudowa ulicy Naramowickiej (utworzenie dwóch pasów w obie strony i wydzielenie pasa dla środków komunikacji publicznej). Prezydent wspomniał też, że trolejbus mógłby pojechać Szelągowską, bo w przeciwieństwie do tramwaju zmieści się pod wiaduktem.
Sporą część prezentacji urzędnicy poświęcili analizie, dlaczego trolejbus (lub autobus) jest lepszy niż tramwaj. Wśród argumentów znalazły się niższe koszty eksploatacyjne i szybszy dojazd do centrum. Zwrócono też uwagę, że budowa trasy dla busa jest mniej kosztowna niż dla tramwaju. Prezydent za plus uznał niską emisyjność autobusów elektrycznych (trolejbusów) - co pozwoli starać się o dofinansowanie z Unii.

Nowonaramowicka powstanie. Ale kiedy?

Z powyższą argumentacją nie zgadzają się lokalni działacze. Ich zdaniem, ani trolejbus ani autobus nie rozwiążą problemu wiecznie zakorkowanej ul. Naramowickiej. Naramowice - dzielnica, która cały czas się rozwija - potrzebuje połączenia tramwajowego z centrum miasta. Pozwoli to na przejazd większej liczby mieszkańców.

- Wiadukt wcale nie jest za niski - zapewnia Włodzimierz Nowak, członek stowarzyszenia My Poznaniacy. - Znam przykłady z innych polskich miast, m.in. Gdańska czy Wrocławia, w których prześwit pod wiaduktem jest niższy niż ten na Garbarach, a mimo to przejeżdża tamtędy tramwaj.

Zdaniem Włodzimierza Nowaka, jeśli zrezygnowalibyśmy z pewnych kosztownych rozwiązań (jak estakada), a w zamian zastosowali wyciszone torowisko, budowa tramwaju mogłaby kosztować dużo mniej. Do tego dochodzą pieniądze, które Poznań może otrzymać w ramach unijnego dofinansowania.

- Unia chętnie daje pieniądze na integrację transportu kolejowego z tramwajowym. Właśnie z czymś takim mielibyśmy do czynienia na Garbarach - mówi W. Nowak. - Wątpię, czy dostaniemy podobne dofinansowanie inwestując w trolejbusy.

Wiele wątpliwości ma też Rada Osiedla Naramowice.

- Nawet jeżeli opcja tramwaju z Garbar nie jest już brana pod uwagę, pozostaje jeszcze druga trasa. Co prawda, jest ona dłuższa, ale pozwala mieszkańcom na bezprzesiadkowy dojazd do centrum - uważa Adam Szabelski, przewodniczący RO Naramowice.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski