Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj na os. Kopernika: Mieszkańcy zgłosili swoje uwagi

Bogna Kisiel
Bogna Kisiel
Tramwaj na os. Kopernika: Mieszkańcy zgłosili swoje uwagi
Tramwaj na os. Kopernika: Mieszkańcy zgłosili swoje uwagi Projektcopernicus.pl
Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania dobrze ocenia rozpoczęcie dyskusji o budowie tramwaju na osiedle Kopernika. I proponuje między innymi ponowne rozważanie pomysłu Chybki Tramwaj oraz budowę torowiska na Grochowskiej.

Od 6 do 27 grudnia trwały konsultacje, dotyczące Projektu Copernicus – koncepcji trasy tramwajowej na os. Kopernika. Poznaniacy mieli okazję wypowiedzieć się na temat przebiegu trasy, wypełnić ankietę transportową oraz wziąć udział w spotkaniu konsultacyjnym, podczas którego projekt został zaprezentowany.

Zobacz też: Tramwaj pojedzie na osiedle Kopernika? Ruszają konsultacje

– Celem konsultacji było poinformowanie mieszkańców o opracowywanej koncepcji trasy tramwajowej na os. Kopernika oraz pozyskanie opinii, umożliwiających ewentualną modyfikację zapisów projektu koncepcji. Obecnie trwa analiza zgłoszonych uwag – tłumaczy Agnieszka Smogulecka z ZTM.

Około 3,3 km nowej trasy
Główne elementy zaprezentowanej koncepcji to powstanie: trasy tramwajowo-autobusowej od skrzyżowania ulic Reymonta i Hetmańskiej, biegnącej wzdłuż Arciszewskiego wraz z węzłem rozjazdowym „Hetmańska/Arciszewskiego; trasy tramwajowej prowadzącej ulicami Zamkiętą, Pogodną, Rembertowską, Promienistą; pętli tramwajowo-autobusowej „Os. Kopernika”. Wybudowana trasa liczyłaby około 3,3 km.

Przystanki zaplanowano w ten sposób, że mieszkańcy całego os. Kopernika, zabudowań na Raszynie czy przy ul. Arciszewskiego musieliby maksymalnie 500 metrów, by pojechać tramwajem. Bezpośrednią obsługę tramwajem uzyska też Cmentarz Górczyński (przystanek przy ul. Zamkniętej).
Ponadto w projekcie przewidziano możliwość przedłużenia w przyszłości torowiska z ulicy Hetmańskiej do Ogrodów przez Grochowską i Szpitalną. – Projektując ten rozjazd należy od razu zaprojektować od razu tramwaj w Grochowskiej od Arciszewskiego do Grunwaldzkiej – uważa Arkadiusz Borkowski, wiceprezes Inwestycji dla Poznania. – Nie wymaga to wielkich nakładów, a uzyskamy podobny efekt, jak w przypadku tramwaju na Unii Lubelskiej. Skróci się w ten sposób trasa tramwaju linii nr 1, która obecnie jeździ przez rondo Nowaka Jeziorańskiego. Z czasem przyniosłoby to oszczędności równe kosztowi budowy tego odcinka.

Zobacz też: Budżet 2017: Tramwaj na os. Kopernika i przedłużenie trasy tramwajowej do alei Polskiej

Stowarzyszenie IdP proponuje też ponownie rozważyć pomysł tzw. Chybkiego Tramwaju (przedłużenie tramwaju do Grunwaldzkiej po śladzie III ramy wzdłuż Jawornickiej). – Z analiz przygotowanych w 2015 r. przez ZTM wynikało, że ta realizacja ma sens. Wskazują one na spory ruch pasażerski na tym odcinku – twierdzi A. Borkowski. I dodaje, że wtedy można byłoby zlikwidować pętlę na Budziszyńskiej (jej rolę przejęłaby pętla na os. Kopernika), przeznaczając ten teren pod zabudowę.

– Przebieg trasy tramwajowej na osiedle Kopernika został wyznaczony wiele lat temu i znalazł odzwierciedlenie w strategicznych dokumentach miasta dotyczących zagospodarowania przestrzennego, a także realizowanej zabudowy – zaznacza A. Smogulecka. I przypomina, że przebieg torowiska wzdłuż Jawornickiej jest niezgodny ze studium i planem miejscowym.
A. Borkowskiego ten argument nie przekonuje. I daje do zrozumienia, że plany można zmienić. Jednak ZTM wskazuje na jeszcze inne przeszkody w realizacji tego rozwiązania. – Brak możliwości podłączenia trasy na węźle Grunwaldzka-Jawornicka z uwagi na wybudowane wiadukty nad przyszłą III ramą oraz istniejącą okoliczną zabudowę oraz brak możliwości alternatywnego włączenia torowiska z uwagi na otaczającą i planowaną zabudowę – wylicza A. Smogulecka.

"Projekt Copernicus"

Tramwaj pojedzie na osiedle Kopernika? Ruszają konsultacje

A. Borkowski przyznaje, że te właśnie argumenty pojawiły się na spotkaniu konsultacyjnym. – Czekamy na przedstawienie opracowania w tej sprawie, abyśmy mogli się z nim zapoznać – mówi A. Borkowski.

Potrzebne pieniądze z UE
Dzięki poprawce klubu radnych Platformy w tegorocznym budżecie znalazło się 600 tys. zł na opracowanie projektu budowlanego trasy tramwajowej na os. Kopernika. – Jego realizacja zależy od tego, czy w kolejnych latach pojawią się pieniądze unijne – mówi A. Borkowski.

Bez dofinansowania z UE trudno będzie tę trasę zbudować. Wstępnie koszty oszacowano ok. 110 mln zł. – Dobrze jednak, że rozpoczęła się dyskusja o Projekcie Copernicus – uważa A. Borkowski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski