Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

"Tramwajowy" Poznań się rozrasta. Co następne? [ZDJĘCIA]

Maciej Roik
"Tramwajowy" Poznań się rozrasta. Wkrótce pojedziemy wydłużoną PST na dworzec Zachodni
"Tramwajowy" Poznań się rozrasta. Wkrótce pojedziemy wydłużoną PST na dworzec Zachodni Łukasz Gdak
W niedzielę minął dokładnie rok od momentu, gdy nową trasą na Franowo pojechali pierwsi pasażerowie. W zeszłym tygodniu zgodę na użytkowanie dostał z kolei nowy odcinek trasy PST. To dwie największe inwestycje tramwajowe, które zrealizowano w ciągu ostatnich lat. Czy na tym koniec? Na pewno nie. I choć dzisiaj trudno wskazać daty, pewne jest jedno - potrzeby na tym polu wciąż są ogromne. A plany, które wkrótce mają ułatwić podróżowanie tysiącom poznaniaków, już są gotowe.

Najsłabszy punkt Poznania pod względem komunikacyjnym, to całą pewnością Naramowice. Mimo że powstają tam kolejne rozległe osiedla, dostać się można tylko niemal wiecznie zakorkowaną ulicą Naramowicką. Zdaniem Pawła Sowy ze Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania, pod względem transportu zbiorowego, poprowadzenie tam tramwaju to w skali miasta najpilniejsza potrzeba.

Polecamy:
Nowe trasy w Poznaniu. Gdzie powinien pojechać tramwaj? [GALERIA]

- Naramowice wciąż się rozrastają, a kwestia dojazdu się nie zmienia - mówi. - To powinno się zmienić.

Jak wskazuje przyszła trasa powinna biec od torów kolejowych na Narmowicach, przez ulice: Szelągowską i Garbary, aż do skrzyżowania z ulicą Ewarysta Estkowskiego.

- To byłoby najoptymalniejsze rozwiązanie, które w łatwy sposób pozwalałoby mieszkańcom dotrzeć do centrum - podkreśla Paweł Sowa.

Władze Poznania wiedzą, że gwałtownie rozwijające się, a wciąż odcięte od centrum Naramowice to kłopot. Dlatego już w lutym prezydent Ryszard Grobelny wraz ze swoimi zastępcami wskazywał, że budowa tam trasa tramwajowa to priorytet. Miasto, starając się o fundusze unijne na lata 2014 - 2020, z pewnością uwzględni ją w planach. Podobnie zresztą jak kolejny odcinek torowiska, o którego powstaniu mówi się od lat. A na które wciąż brakuje pieniędzy.

Mowa o tramwaju przez ulicę Ratajczaka. To rozwiązanie, które w końcu umożliwiłoby m.in. mieszkańcom Wildy sprawne dotarcie do centrum.

Konkretne decyzje w sprawie obu linii mają zapaść w przyszłym roku.

Sprawdź również:
Chcemy tramwaju na Naramowice - apel stowarzyszeń do prezydenta

- Czekamy na informacje o kryteriach dla projektów na unijne wsparcie w perspektywie 2014-2020. Projekty przygotowujemy, ale ich szczegóły powstaną po informacjach o wytycznych unijnych oraz po badaniach "Plantap" - podkreśla Paweł Marciniak, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Poznaniu.

Wspomniany "Plantap", czyli Plan Transportowy Aglomeracji Poznańskiej, to dokument przygotowywany obecnie przez Zarząd Transportu Miejskiego. Stanie się on prawem miejscowym i to w nim zostaną określone potrzeby komunikacyjne miasta oraz sposoby w jaki powinny zostać zaspokojone. - Na podstawie planu oraz studium uwarunkowań i kierunków rozwoju zagospodarowania przestrzennego będą w przyszłości podejmowane decyzje dotyczące m.in. nowych tras tramwajowych czy całych układów komunikacyjnych - tłumaczy Bartosz Trzebiatowski z ZTM.

Polecamy:
Nowe trasy w Poznaniu. Gdzie powinien pojechać tramwaj? [GALERIA]

"Plantap" będzie się opierał na badaniach sondażowych przeprowadzonych między innymi wśród pasażerów komunikacji miejskiej

A zatem poznaniacy muszą uzbroić się w cierpliwość. Patrząc jednak na liczbę projektów, które dzięki unijnemu wsparciu udało się zrealizować w latach 2007-2013 można założyć, że w przyszłości Poznań znów się mocno zmieni. Tylko w tym czasie zrealizowano ich bowiem 134 (w tym budowa trasy na Franowo oraz przedłużenie PST), a ich wartość przekroczyła 5 mld zł.

Takie pieniądze mogą sprawić, że w transportowym obliczu Poznania zmieni się znacznie więcej niż jest w planach. Poza budową linii tramwajowej na Naramowice czy na ulicy Ratajczaka, otwarte pozostaje pytanie o kolejne miejsca, które potrzebują sprawniejszej komunikacji.

Sprawdź również:
Chcemy tramwaju na Naramowice - apel stowarzyszeń do prezydenta

Wśród nich jest ulica Folwarczna, której mieszkańcy tuż po powstaniu linii na Franowo apelowali, że powinna tam zostać przedłużona. Odkurzone mogą zostać też pomysły budowy tras tramwajowych z pętli Zawady do Dworca Wschodniego, oraz z Ogrodów do ulicy Polskiej. Oba projekty mogłyby ułatwić życie nie tylko poznaniakom, ale też tysiącom osób, który do stolicy Wielkopolski przyjeżdżają do pracy z ościennych gmin.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski