Trasa katowicka zamknięta od czwartku! Co nas czeka? [OBJAZDY]

Marcin Idczak
Trasa katowicka będzie zamknięta 20 lutego
Trasa katowicka będzie zamknięta 20 lutego Łukasz Gdak
Zaczyna się gehenna dojeżdżających do Poznania od strony Kórnika, a także mieszkańców Rataj. Trasa katowicka zamknięta od czwartku! Co nas czeka? Sprawdźcie!

– Przy każdej większej inwestycji komunikacyjnej media twierdziły, że będzie źle, korki i horror na drogach. Tym razem sam mogę stwierdzić, że będą problemy, duże problemy – tak Kazimierz Skałecki, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich mówi o kłopotach komunikacyjnych we wschodniej części miasta związanych z zamknięciem nitki wlotowej estakady katowickiej (część ul. Krzywoustego pomiędzy Chartowem, a rondem Rataje, czyli wiadukty na wysokości os. Oświecenia).

Nitka wylotowa teraz dwukierunkowa
Przez całą noc drogowcy mieli przygotowywać objazd dla zamkniętego fragmentu ul. Krzywoustego. Prace mieli zakończyć do godziny 5, tak by od rana wprowadzić nową organizację ruchu.

- Postanowiliśmy, że w obu kierunkach będzie można jeździć jedną nitką, która do środy była wylotową z miasta - wyjaśnia Kazimierz Skałecki. Teraz ma służyć jako droga wjazdowa i wyjazdowa z Poznania.

Zobacz również: Budowa na rogu Bukowskiej i Kraszewskiego. Co to będzie? [ZDJĘCIA]

Będą tam tworzyć się ogromne korki, gdyż po wprowadzeniu zakazu jazdy samochodów ciężarowych i tak każdego dnia drogą przejeżdżało 25 do 30 tysięcy samochodów. Teraz ich kierowcy będą mieli do dyspozycji po jednym pasie ruchu w obu kierunkach.

Mogą też wybrać objazd, lecz...

Każdy ma wybrać swoją własną drogę
...Kazimierz Skałecki stwierdza, że nie chciano tworzyć listy objazdów, gdyż przez to inne drogi byłyby zbyt zakorkowane. Jako przykład ZDM podaje ul. Baraniaka. W jej przypadku wyliczono, że w godzinach szczytu by pojawiało się około 600 samochodów na godzinę więcej, a i tak przy skrzyżowaniu z Jana Pawła II tworzą się duże korki.

– Liczymy, że kierowcy sami znajdą sobie najbardziej odpowiadające im ulice, którymi dojadą do centrum lub w inne części Poznania - stwierdza Eugeniusz Bayer z ZDM.

Jednak drogowcy jako objazdy polecają następujące rozwiązanie: przejazd ul. Wiatraczną, Inflancką, Żegrzem do ul. Hetmańskiej, albo wzdłuż centrów handlowych na Franowie lub Inflancką, Piaśnicką do Baraniaka. Niektórzy skorzystają także z trasy, którą przygotowano dla autobusów czyli ul. Wiatraczną, Inflancką Piłsudskiego do ronda Rataje.
ZDM spodziewa się, że na tych wszystkich ulicach tworzyć się będą ogromne korki.

- Liczmy, że po około dwóch tygodniach kierowcy będą miali już własne trasy i przejazd będzie w miarę normalny - stwierdza Eugeniusz Bayer.

Na paraliż komunikacyjny przygotowuje się także drogówka
- Sprawdziliśmy wszystkie okoliczne ulice - mówi Józef Klimczewski, naczelnik poznańskiej drogówki. - Może być bardzo źle na odcinku, który wyznaczają ronda Środka, Rataje i Starołęka - dodaje. Dlatego na wszystkich większych skrzyżowaniach mają zostać wyłączone sygnalizacje świetlne. Ruchem mają sterować policjanci.

– Kierowców trzeba prosić o cierpliwość, kulturę i zwracanie uwagi na pieszych - dodaje Józef Klimczewski. – To w tym rejonie Poznania jest wiele przejść bez świateł, notujemy również dużą liczbę potrąceń, a może być ich teraz znacznie więcej - dodaje.

Kierowcom, którzy jadą do Poznania najlepiej będzie skorzystać z autostradowej obwodnicy miasta (bezpłatny. poznański odcinek A2) i wyjeżdżając w Luboniu (Dębiec) i Dolną Wildą jechać do śródmieścia. Można także na węźle w Komornikach wjechać w ul. Głogowską i nią kierować się w stronę centrum Poznania.

Zmienią się trasy dwóch miejskich linii autobusowych: 55 i nocnej 244.

– Z pewnością, w związku z remontem i korkami wydłuży się czas przejazdu - stwierdza Kazimierz Skałecki. – Dlatego lepiej będzie wychodzić na wcześniejszy autobus - dodaje.

Plany mogą się bardzo szybko zmienić
Decyzję o natychmiastowym zamknięciu nitki wjazdowej podjął Jerzy Witczak, wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego. Gdy dowiedział się, że ZDM planuje uruchomić jedną nitkę estakady dla jazdy w obu kierunkach stwierdził, że jest to nielogiczne.

Jest ona warunkowo dopuszczona do użytku do końca miesiąca (choć ostatnia ekspertyza specjalistów z Politechniki Poznańskiej mówi, że może wytrzymać do 30 czerwca).

– Przy takim obciążeniu jej stan techniczny może bardzo się pogorszyć - stwierdza Jerzy Witczak. Jeszcze dziś konstrukcję będą sprawdzali inspektorzy budowlani i w ciągu najbliższych dni ma zostać podjęta decyzja, czy można nią nadal jeździć, czy też i ją trzeba zamknąć.

– Jeśli tak się stanie to będziemy musieli sięgnąć po rezerwowe scenariusze - dodaje Radosław Ciesielski, który w ZDM przygotowywał plany objazdów.

Lata remontów estakady katowickiej
Jak wyjaśnia Kazimierz Skałecki, już przed rokiem przygotowano projekt nowej estakady. Uzyskano także warunki środowiskowe dla tej inwestycji. Jednak zmieniły się przepisy o oddziaływaniu na otoczenie i trzeba było zmienić plany.

– Nowy projekt ma być gotowy jeszcze w marcu - wyjaśnia zastępca dyrektora ZDM.

Wówczas ogłoszony zostanie przetarg na wykonanie prac, które powinny rozpocząć się w na przełomie lipca i czerwca. Prawdopodobnie zostanie najpierw rozebrana i wybudowana od nowa jedna nitka (wlotowa). - Może to potrwać do końca 2015 roku - zapowiada Kazimierz Skałecki. Po zakończeniu prac ma zostać ona udostępniona do ruchu w obu kierunkach. Wówczas będzie można przystąpić do odbudowy kolejnej nitki. – Mamy zapewnione finansowanie robót z budżetu miasta - zapewnia K. Skałecki. Mają one kosztować ok. 270 mln. zł.

WIDZIAŁEŚ COŚ CIEKAWEGO? ZNASZ INTERESUJĄCĄ HISTORIĘ? MASZ ORYGINALNE ZDJĘCIA?
NAPISZ DO NAS NA ADRES [email protected]!

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

U
Użytkownik
Trasa Katowicka - estakada przebiega nad torami kolejowej stacji rozrządowej Franowo, dalej nad ulicą Chartowo, dalej nad ulicą Inflancką tworząc trzy wiadukty, została wybudowana ok. 1976r. Pierwszy wiadukt nad torami był okresowo przeglądany, konserwowany, kilka lat temu dodatkowo wzmocniony i otynkowany. Dzięki właściwemu nadzorowi będzie służył jeszcze dziesiątki lat. Dwa pozostałe wiadukty /Chartowo, Inflancka/ całkowicie zaniedbano, brak drożności odpływającej wody, nie działające odpływy oraz mróz spowodowały nieodwracalne uszkodzenia. Stawiam tezę o całkowitej nieodpowiedzialności właściwych służb ze strony miasta, które za nadzór, przegląd i okresowe remonty są odpowiedzialne. Ta sama trasa budowana w tym samym czasie, wg tej samej technologii gdzie jeden wiadukt występuje w stanie nienaruszonym, dwa pozostałe są w stanie poważnych uszkodzeń i erozji. Dla mnie są to zaniedbania natury przestępczej, narażenie budżetu miasta na straty finansowe rzędu 270 mln zł oraz poważne zakłócenia w ruchu drogowym przez kilka lat. A może zaniedbania były celowo wykreowane po to żeby "właściwe" firmy i "właściwi" ludzie uzyskali adekwatny skutek finansowy. Ja jako opinia publiczna domagam się rzetelnego dochodzenia prokuratorskiego w powyższej sprawie.
M
Marian
No tak, jak się pali to kopiemy studnię. Od 5 lat było wiadomo, że wiadukt trzeba remontować, ale stadion i chlebak były ważniejsze. Nie ma mowy o żadnych nowych rozwiązaniach komunikacyjnych, a tu jeszcze taka wtopa. Pewnie rondo dla kolejnego prywatnego centrum handlowego (Łacina) też będzie budowane z pieniędzy podatników, co? Po co komu estakada?
e
e
UWAGA: w Poznaniu w wyniku wieloletnich rządów dyletanckich Ryszarda G. + PO doszło do zaniedbań i degradacji na dużą skalę stanu technicznego wielu obiektów inżynierskich, o czym głośno się nie mówi.
Pierwsza jest zrujnowana estakada katowicka, następne będą mosty na Warcie i główne arterie wraz z torowiskami dla tramwajów. Naprawy stają się już coraz mniej niemożliwe ze względu na potworny dług miejski.
Poznań popada w ruinę, więc jeśli ta tendencja ma się utrzymać "trza" koniecznie głosować na PO i Ryszarda G. - oni zawsze, kiedy będziemy tracić dziesiątki godzin rocznie w korkach opowiedzą o niesamowitej atmosferze Euro2012 i o tym jak dzieci w Manchesterze, dzięki bublowi za 1000mln zł wiedzą co to Lech Poznań.
r
ratajan
"Brawo" dla PO i PRO - glosowaliście za budżetami ostatnich 8 lat i tak je zadłuzyliście i ustawiliście, że teraz mieszkańcy Rataj i dojeżdżający do Poznania od tej strony miasta będą jeszcze bardziej tkwili w korkach. Priorytetem było dla was Euro to teraz mamy bajzel na Nowym Mieście. "Pogratulować". Szkoły na Ratajach likwidować potraficie, ale żeby mieszkancom cokolwiek pomóc to już nie. Macie nas w ... to my wam to przypomnimy jesienią....
p
pytek
Skąd wiadomo,że ma to być estakada,kosztować ma ok.270 mln.zł,budowa ma trwać 5 lat?ZDM nie posiada żadnej dokumentacji nie przeprowadzono analizy rozwiązań itp.Chyba we władzach zatrudniono proroków.
J
JaJo
To że dopuszczono ruch w obie strony jest bardzo dobrą informacją. Ten pojedynczy pas w każdą stronę przejmie mniej więcej tyle pojazdów co przejmuje Rondo Rataje. Zatory pozostaną te same, ewentualnie lekko się zwiększą. To co się zmieni, to lokalizacja tych zatorów - zator zacznie się dalej od Ronda Rataje, ale przejazd na odcinku jednopasowym będzie prawdopodobnie płynny.
p
posen
nierobie
Dodaj ogłoszenie