W piątek zostały otwarte oferty w przetargu ogłoszonym przez Poznańskie Inwestycje Miejskie, który ma wyłonić wykonawcę pierwszego etapu trasy tramwajowej na Naramowice, obejmującego odcinek od pętli Wilczak do przystanku końcowego, znajdującego się w rejonie ulicy Błażeja.
– Biorąc pod uwagę sygnały z rynku zainteresowanie realizacją tej inwestycji było większe. Wiele firm zwracało się do nas z pytaniami, dotyczącymi tej inwestycji – mówi Jaromir Weigel, wiceprezes spółki PIM.
Czytaj też: Ogłosili przetarg
Konsorcjum firm Gülermak z Ankary, Mosty Łódź i spółki Gülermak jest gotowe zrealizować inwestycję za ponad 379,9 milionów złotych. Natomiast konsorcjum, w skład którego wchodzi Torpol i PUT Intercor zaproponowało za swoje usługi 491,4 miliony złotych. – Ta ostatnia oferta jest zbliżona do oczekiwań inwestora – przyznaje prezes Weigel. – Jest ona o 15 procent wyższa niż przewidywało miasto. Z kolei propozycja konsorcjum z udziałem poznańskiej firmy znacznie odbiera od tego co prognozowaliśmy.
Jedna i druga oferta przewyższa fundusze, które na to zadanie zarezerwowało miasto. Potencjalni wykonawcy deklarują udzielenie 96-miesięcznej gwarancji na roboty i skrócenie realizacji inwestycji o trzy miesiące. – W tej chwili każdą z tych ofert należy dokładnie sprawdzić, ustalić czy zostały prawidłowo złożone – podkreśla J. Weigel. – Dopiero po weryfikacji okaże się co dokładnie zawierają.
Jeśli nie będzie protestów, odwołań jesienią powinny rozpocząć się prace przygotowawcze. Trzeba będzie wyburzyć kilka budynków, które kolidują z przebiegiem trasy. Jak zapewnia J. Weigel, miasto porozumiało się z ich właścicielami, podpisywane są z nimi ostatnie umowy. Inwestycja będzie prowadzona w formule „zaprojektuj i wybuduj”.
Zobacz: Z jaką prędkością pojedzie tramwaj
Roboty budowlane pierwszego etapu trasy tramwajowej, powinny zakończyć się w grudniu 2021 roku, a wiosną następnego roku poznaniacy będą mogli jeździć tramwajem na nowej trasie.
Trasa tramwajowa będzie przebiegać od pętli Wilczak po zachodniej stronie Naramowickiej (po stronie między innymi osiedla Kosmonautów). W ramach tego przedsięwzięcia zostanie zmodernizowana istniejąca ul. Naramowicka, na odcinku od Serbskiej do Lechickiej. Powstanie również bezkolizyjne skrzyżowanie Naramowicka/Lechicka. Nad ulicą Lechicką, która jest drogą krajową nr 92, zaplanowano trzy wiadukty – jeden tramwajowy i dwa drogowe. Nowa Naramowicka będzie miała dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Nową Naramowicką z Naramowicką połączy Nowa Stoińskiego.
Na trasie pomiędzy pętlą Wilczak a ulicą Błażeja przewidziano sześć przystanków. Pokonanie tego odcinka tramwajem zajmie pasażerom około 7-8 minut. Będzie to możliwe, ponieważ na skrzyżowaniach z trasą tramwajową sterowanych sygnalizacją pojazdy MPK będą miały priorytet.
Miasto zarezerwowało na pierwszy etap inwestycji 430 mln zł, w tym przewidziano m.in. pieniądze na wykup gruntów. Poznań pozyskał 109 mln zł dotacji unijnej na budowę trasy tramwajowej i 46,2 mln zł na przebudowę węzła Naramowicka/Lechcka.
POLECAMY:
Najlepsze zdjęcia z MPK Poznań. To nas śmieszy i dziwi!
Modowe stylizacje poznaniaków zadziwiają!
Uczniowie piszą, a nauczyciele płaczą! HITY KLASÓWEK
Sprawdź, czy jesteś bystry [QUIZ]
Wszystko o Lechu Poznań [NEWSY, TRANSFERY]
Quizy gwarowe, które pokochaliście [SPRAWDŹ SIĘ]
ZOBACZ TEŻ: Żar leje się z nieba, w komunikacji miejskiej ukrop. "Masakra, ale jechać trzeba"
Źródło: TVN24
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?