Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trasa tramwajowa na Naramowice. Wiemy, kto chce ją wybudować!

Bogna Kisiel
Bogna Kisiel
Urząd Miasta Poznania
Dwa konsorcja zgłosiły chęć wybudowania trasy tramwajowej na Naramowice. Gotowa do podjęcie tego wyzwania jest poznańska spółka Torpol wraz z Przedsiębiorstwem Usług Intercor z Zawiercia. Drugim oferentem jest firma Gülermak z Ankary, jej warszawska spółka córka Gülermak oraz Mosty Łódź.

W piątek zostały otwarte oferty w przetargu ogłoszonym przez Poznańskie Inwestycje Miejskie, który ma wyłonić wykonawcę pierwszego etapu trasy tramwajowej na Naramowice, obejmującego odcinek od pętli Wilczak do przystanku końcowego, znajdującego się w rejonie ulicy Błażeja.

– Biorąc pod uwagę sygnały z rynku zainteresowanie realizacją tej inwestycji było większe. Wiele firm zwracało się do nas z pytaniami, dotyczącymi tej inwestycji – mówi Jaromir Weigel, wiceprezes spółki PIM.

Czytaj też: Ogłosili przetarg

Konsorcjum firm Gülermak z Ankary, Mosty Łódź i spółki Gülermak jest gotowe zrealizować inwestycję za ponad 379,9 milionów złotych. Natomiast konsorcjum, w skład którego wchodzi Torpol i PUT Intercor zaproponowało za swoje usługi 491,4 miliony złotych. – Ta ostatnia oferta jest zbliżona do oczekiwań inwestora – przyznaje prezes Weigel. – Jest ona o 15 procent wyższa niż przewidywało miasto. Z kolei propozycja konsorcjum z udziałem poznańskiej firmy znacznie odbiera od tego co prognozowaliśmy.

Jedna i druga oferta przewyższa fundusze, które na to zadanie zarezerwowało miasto. Potencjalni wykonawcy deklarują udzielenie 96-miesięcznej gwarancji na roboty i skrócenie realizacji inwestycji o trzy miesiące. – W tej chwili każdą z tych ofert należy dokładnie sprawdzić, ustalić czy zostały prawidłowo złożone – podkreśla J. Weigel. – Dopiero po weryfikacji okaże się co dokładnie zawierają.

Jeśli nie będzie protestów, odwołań jesienią powinny rozpocząć się prace przygotowawcze. Trzeba będzie wyburzyć kilka budynków, które kolidują z przebiegiem trasy. Jak zapewnia J. Weigel, miasto porozumiało się z ich właścicielami, podpisywane są z nimi ostatnie umowy. Inwestycja będzie prowadzona w formule „zaprojektuj i wybuduj”.

Zobacz: Z jaką prędkością pojedzie tramwaj

Roboty budowlane pierwszego etapu trasy tramwajowej, powinny zakończyć się w grudniu 2021 roku, a wiosną następnego roku poznaniacy będą mogli jeździć tramwajem na nowej trasie.

Trasa tramwajowa będzie przebiegać od pętli Wilczak po zachodniej stronie Naramowickiej (po stronie między innymi osiedla Kosmonautów). W ramach tego przedsięwzięcia zostanie zmodernizowana istniejąca ul. Naramowicka, na odcinku od Serbskiej do Lechickiej. Powstanie również bezkolizyjne skrzyżowanie Naramowicka/Lechicka. Nad ulicą Lechicką, która jest drogą krajową nr 92, zaplanowano trzy wiadukty – jeden tramwajowy i dwa drogowe. Nowa Naramowicka będzie miała dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Nową Naramowicką z Naramowicką połączy Nowa Stoińskiego.

Na trasie pomiędzy pętlą Wilczak a ulicą Błażeja przewidziano sześć przystanków. Pokonanie tego odcinka tramwajem zajmie pasażerom około 7-8 minut. Będzie to możliwe, ponieważ na skrzyżowaniach z trasą tramwajową sterowanych sygnalizacją pojazdy MPK będą miały priorytet.

Miasto zarezerwowało na pierwszy etap inwestycji 430 mln zł, w tym przewidziano m.in. pieniądze na wykup gruntów. Poznań pozyskał 109 mln zł dotacji unijnej na budowę trasy tramwajowej i 46,2 mln zł na przebudowę węzła Naramowicka/Lechcka.

POLECAMY:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski