Projektowana trasa tramwajowa do osiedla Kopernika ma być prowadzona wzdłuż ulic Arciszewskiego, Pogodnej i Promienistej. Będzie jednocześnie wzmacniała istniejące tu połączenia autobusowe. ZTM podaje, że trasa tramwajowo-autobusowa rozpocznie się od skrzyżowania ulic Reymonta/Hetmańska, pobiegnie wzdłuż ulicy Arciszewskiego i dalej ulicami - Zamkniętą, Pogodną, Rembertowską i Promienistą. Zbudowany będzie dla niej węzeł rozjazdowy Hetmańska/Arciszewskiego i pętla tramwajowo-autobusowa "Os. Kopernika".
Trasa tramwajowa ma mieć długość całkowitą około 3,3 km. ZTM dodaje, że rozważana jest możliwość realizacji tej trasy tramwajowej wraz z dodatkowym odcinkiem nowego torowiska w ulicy Grochowskiej od skrzyżowania ulic Arciszewskiego/Hetmańska/Reymonta do ulicy Grunwaldzkiej, tj. zgodnie z przebiegiem wskazanym w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Poznania.
Czy w 2021 roku będziemy mogli podróżować bez ograniczeń? Zobacz wideo:
Przystanki będą blisko zabudowań
- Przystanki ulokowano w miejscach potencjalnie największych potoków ruchu pieszego – informuje ZTM. - Dzięki temu dostępność do tramwaju w promieniu do 500 metrów uzyska całe osiedle Kopernika, zabudowania na Raszynie czy przy ulicy Arciszewskiego, a dzięki zlokalizowaniu przystanku przy ul. Zamkniętej bezpośrednią obsługę tramwajem uzyska cmentarz Górczyński, będący znaczącym generatorem ruchu w mieście.
Zobacz wizualizacje trasy tramwajowej na os. Kopernika:
Tramwaj ma redukować liczbę samochodów w centrum
- Zależy nam, by tramwaj docierał tam, gdzie mieszka lub będzie mieszkać dużo ludzi, stąd m.in. budowa trasy na Naramowice, czy na Falistą wzdłuż ul. Unii Lubelskiej. Chcemy też ograniczyć liczbę samochodów wjeżdżających do centrum. Dlatego planujemy budowę torowiska na ul. Ratajczaka, co skróci dojazd z Dębca i Wildy do śródmieścia - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - W planach mamy kolejne trasy tramwajowe, z których najbardziej realna jest ta na osiedle Kopernika. Ułatwi ona i skróci dojazd do centrum kilkudziesięciu tysiącom mieszkańców. Będziemy się też starali o unijne dofinansowanie na kolejne odcinki trasy na Naramowice, przedłużenie tramwaju w stronę stacji Poznań Wschód oraz inne będące na etapie opracowania linie.
Zobacz też: Hulajnogi będą mogły jeździć po chodniku i drodze rowerowej, ale tylko po pewnymi warunkami
Mieszkańcy popierają budowę tramwaju na os. Kopernika
Miasto ma wyniki konsultacji społecznych prowadzonych wśród mieszkańców, głównie rejonu osiedla Grunwald Południe, na przełomie 2016 i 2017 r. Większość, bo około 73 proc. poparła budowę trasy tramwajowej na osiedle Kopernika.
Jest decyzja środowiskowa
Do tego 1 grudnia 2020 roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Poznaniu wydała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla projektu budowy trasy. Prace miałyby być prowadzone m.in. w oparciu o środki możliwe do uzyskania w ramach nowej perspektywy unijnej na lata 2021-2027, ich zakończenie mogłoby nastąpić już w 2025 roku.
Zobacz też:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?