Tri Granit kończy karierę na PKP. Kolej będzie remontować sama

Karolina Koziolek
PKP zrezygnowało z dalszej współpracy ze spółką Tri Granit oraz budowy wieżowca nad starym dworcem w Poznaniu. Nie oznacza to, że pomysł przywrócenia tego miejsca podróżnym upadł.
PKP zrezygnowało z dalszej współpracy ze spółką Tri Granit oraz budowy wieżowca nad starym dworcem w Poznaniu. Nie oznacza to, że pomysł przywrócenia tego miejsca podróżnym upadł. UMP
Udostępnij:
Rewolucyjny zwrot akcji w sprawie starego dworca PKP. Kolej zakończyła współpracę ze spółką prywatną i chce remontować go samodzielnie.

PKP zrezygnowało z dalszej współpracy ze spółką Tri Granit oraz budowy wieżowca nad starym dworcem w Poznaniu. Nie oznacza to, że pomysł przywrócenia tego miejsca podróżnym upadł. Wręcz przeciwnie, spółka zapowiada generalny remont obiektu, który ma stać się na powrót głównym budynkiem obsługującym podróżnych w Poznaniu. Nie znany jest jeszcze los „chlebaka”, czyli tzw. nowego dworca.

Nowa filozofia dworcowa
PKP właśnie opracowało tzw. plan dworcowy. Wyszczególniono w nim budynki dworcowe w całej Polsce, które do tej pory nie przeszły remontu. Są to dokładnie 464 obiekty, w tym stary dworzec w Poznaniu. Spółka chce wyremontować je do 2023 r. Stara się o pieniądze na ten cel w Komisji Europejskiej. Dotacja z KE oznacza rezygnację ze współpracy z firmami zewnętrznymi - zakłada to program unijny - oraz samodzielny remont budynków. Również w Poznaniu.

- Zmieniamy filozofię podejścia do dworców, którą zaproponował poprzedni zarząd PKP. Przestrzeń dworca nie powinna służyć przedsięwzięciom komercyjnym, ale podróżnym - zapowiada Michał Beim, członek zarządu PKP, a od dwóch tygodni także dyrektor pionu PKP Nieruchomości.

Dla podróżnych w Poznaniu oznacza to tyle, że właściwy dworzec ponownie znajdzie się w budynku starego dworca. Nie powstanie wieżowiec, który miał stanąć nad budynkiem, ani trzy kolejne, które były planowane na działce za dworcem.

Stary dworzec PKP w Poznaniu i pomysły na jego zagospodarowanie

Stary dworzec PKP w Poznaniu i pomysły na jego zagospodarowanie

Wieżowce planowała wybudować spółka Tri Granit. Ta sama, która wybudowała stojący obok nowy dworzec oraz galerię handlową. Początkowo stary dworzec miał zostać całkowicie pozbawiony funkcji dworcowych, sprzeciwiły się temu jednak nowe władze miasta. W wersji kompromisowej, budynek miał służyć podróżnym na trzech poziomach: w podziemiu, części parteru oraz na poziomie +1. Ponadto nad dworcem Tri Granit planował wybudować wieżowiec przeznaczony na biura oraz hotel. Dziś już wiadomo, że z tych planów nic nie wyjdzie.

Mimo to Tri Granit stara się wciąż o decyzje lokalizacyjną u wojewody. - Wniosek złożyliśmy pod koniec czerwca, teraz trwają uzgodnienia dotyczące szczegółów - mówi nam Krzysztof Korzeniak z Tri Granitu odpowiedzialny za projekt.

Beim tłumaczy, że o decyzje lokalizacyjną może starać się każdy, także bez praw do danego terenu. - W czerwcu wygasła umowa Tri Granitu z PKP dotycząca tego projektu i nie zamierzamy jej przedłużać - mówi Michał Beim.

PKP w dawnym miejscu
Teraz PKP planuje odbudowę dworca według projektu z czasów jego świetności tj. z XIX-wieczną fasadą, której przywrócenie postulowała od początku konserwator zabytków.

- Wnętrze ma być nowoczesne i funkcjonalne. W budynku znajdą się gównie kasy biletowe, punkty obsługi pasażera, poczekalnia. Na poziomie +1 znajdą się biura spółek kolejowych - wylicza Michał Beim.

Dodaje, że za wcześnie, by mówić o szczegółach. W projekcie prawdopodobnie zostanie zachowany pomysł budowy kładki łączącej stary i nowy dworzec. Niewykluczone, że projekt zostanie rozszerzony o rozbudowę tunelu podziemnego.

Postulują to architekci, radni oraz członkowie zespołu powołanego przez wojewodę wielkopolskiego wiosną tego roku. - Tunel powinien łączyć Dworzec Zachodni z Wolnymi Torami, a konkretnie z terenem przed galerią handlową w okolicy dzisiejszego postoju taksówek - mówi Adam Pawlik, miejski radny i członek ww. zespołu.

Uważa, że przed galerią jest także miejsce na autobusów MPK, którą powinno się przenieść z Kaponiery.

Zespół działa także na rzecz budowy siódmego peronu na dworcu, który miałby się znaleźć od strony galerii handlowej, jest na niego przewidziana rezerwa terenowa. - Peron służyłby do obsługi kolei metropolitalnej - tłumaczy Pawlik.

Do tego konieczne jest m.in. dobudowanie toru w kierunku stacji Poznań Wschód. Szczegóły tej inwestycji władze samorządowe oraz kolejarze mają ogłosić dzisiaj.

Zespół wojewody postuluje także dobudowanie toru w kierunku Jeżyc oraz budowę trzech nowych przystanków kolejowych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 22

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kamil
Niech wreszcie się z tą inwestycją coś zadzieje.
P
Piotrek
Najważniejsze, że nie planują już tam samych biurowców.
A
Andrzej
Im szybciej będziemy mogli korzystać ze starego dworca, tym lepiej, a przy projekcie z budową biurowców nie wiem, kiedy byśmy się tego doczekali.
S
Seweryn
Brzmi to nieźle. Im większa część obsługi pasażerów odbywać się będzie na starym dworcu, tym lepiej.
P
Poznaniak
Michał Beim dokonuje prawdziwych cudów w dokonywanej rewolucji,nie tylko dokonującej sie w PKP,ale również w innych dziedzinach życia Poznania,szczególnie w rozwiązaniach transportowych . Nie będzie to łatwe zadanie ,ale liczę,że znajdzie pomocników wkurzonych dotychczasową niemocą poprzednich działań ekipy Grobelnego. Dajmy jeszcze szansę nowej władzy,że włączy się w rewolucyjne zmiany umożliwiające powrót Poznania na drogę normalności!!Oczywiście radykalne zmiany to wywalenie urzędujących od ubiegłego wieku starych "pierdzieli",blokujących dostęp do stanowisk nowych,wykształconych,młodych ludzi.Pamietamy decydujących od lat 90 tych o polityce transportowej panów KiD? Do jakiego zawału doprowadzili miasto. WYSTARCZY!! UWAGA! Piąta kolumna czeka na powrót byłego szefa. .
p
podatnik
Pelagia ma jak zwykle rewelacyjne wiadomości,szczególnie co do powiązań kapitałowych róznych spółek, inwestorów,deweloperów oraz układach kolesiowskich w Poznaniu. Czasami zastanawiam się dlaczego ta osoba ,posiadająca taką wiedzę nie została jeszcze wyłowiona do pracy przez stosowne służby,które dbaja o mienie miasta i interesy mieszkańców.. Informacje,które posiada Pelagia sa porażające ,jeżeli sa prawdziwe,powinny byc natychmiast wykorzystane przez organy ścigania.
P
Pelagia
Węgierska spółka tylko jej siedziba. Wiedz, że zawsze liczy się kapitał i ludzie który ten kapitał obstawiają. To oni rozdają karty. W przypadku Tri Granit występują ciekawe powiązania, o których powyżej.
U
Uschi
Nareszcie powrót właściwego dworca we właściwym miejscu. Przestanę się wstydzić przed podróżnym ze Poznań nie ma dworca. W chlebaku zrobić muzeum pieczywa , do niczego innego się nie nadaje. Pozdrawiam
A
Alastrionna
Cudownie to słyszeć. Nie wyobrażam sobie dworca bez starego budynku i cieszę się, ze PKP wróciło do pierwotnego pomysłu. Teraz tylko trzymać kciuki i wierzyć, że uda się osiągnąć zamierzony cel, nie tak, jak w przypadku Kaponiery...
P
Pelagia
file:///C:/Users/Roman/Downloads/decyzja_dkk_nr_50_2016.pdf
P
Pelagia
Porcja wiadomości, która może rozjaśnić z jaką strukturą mamy do czynienia. Jak do tego doda się jeszcze trochę danych o RESOLUTION REAL ESTATE FUND IV-T, L.P. Company number LP015337
Adres siedziby Le Masurier House La Rue Le Masurier, St Helier, Jersey, Channel Isles, JE2 4YE
Status firmy Aktywny
Typ spółki Spółka komandytowa, zarejestrowanym w dniu 10 grudnia 2012
Nie wiem czy polskie służby potrafią rozwikłać tak skomplikowaną strukturę?
P
Pelagia
Trios Dutch Holdings oraz PKP złożyły wniosek o utworzeniu spółki, która będzie odpowiadać za realizację nowej inwestycji multifunkcyjnej na terenie dworca Poznań Główny.
PKP S.A. z partnerami sprzedali centrum handlowe Poznań City Center. Choć nie ujawniono wartości transakcji, była to jedna z największych transakcji na rynku nieruchomości w Polsce.
Kupującym są firmy Resolution Real Estate Fund IV i Prime European Shopping Centre Fund. W grupie sprzedających znalazły się Europa Capital, w imieniu Europa Fund III, wraz z jego partnerami joint-venture: spółką TriGranit Development i PKP S.A.. Wartości transakcji nie ujawniono.
P
Pelagia
Treść komentarza przerosła dziennikarkę Karolinę Koziolek. Czy tylko? Kto trzyma łapę, aby informacje nie dotarły do Czytelników?
P
Pelagia
Nowa metoda blokowania komentarzy. Gdzie? W Głosie Wielkopolskim.
Teraz dodają: Komentarz został uznany za spam.
P
Poznaniak
Węgierska spółka kt za pomocą Grobelnego i PKP zbudowała galerie pod przykrywka dworca na Euro. Galeria po oddaniu do użytkowania została sprzedana.
Więcej informacji na stronie głównej Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie