Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trudy kolei w Poznaniu. Czwarta awaria sytemu sterowania ruchem w ciągu dwóch lat! Dlaczego do nich dochodzi?

Paweł Antuchowski
Paweł Antuchowski
Pociągi nie kursowały przez blisko dwie godziny. Kolejny raz system sterowania ruchem pociągów spowodował potężne opóźnienia i uziemił pasażerów.
Pociągi nie kursowały przez blisko dwie godziny. Kolejny raz system sterowania ruchem pociągów spowodował potężne opóźnienia i uziemił pasażerów. Łukasz Gdak
Awaria jaka miała miejsce 13 lutego, która sparaliżowała poznański dworzec na blisko dwie godziny, jest czwartą od 2021 roku. Największa, w grudniu 2016 roku, utrudniała życie pasażerów aż przez dwa dni. Dlaczego do nich dochodzi i jak można im zaradzić?

Spis treści

Bez zmian po wielkiej awarii

Awarie nękają poznański węzeł kolejowy od 2016 roku. Wtedy to utrudnienia dla pasażerów trwały przez dwa dni – 12 i 13 grudnia. Pierwszego dnia pociągi były opóźnione, 10 kursów w ogóle się nie odbyło. Następnego dnia po południu system całkowicie stanął na ponad 5 godzin, powodując gigantyczne opóźnienia i odwołanie 50 pociągów.

Jak tłumaczono wtedy, przyczyną opóźnień, a następnie całkowitego wstrzymania ruchu była najpierw problemowa aktualizacja oprogramowania, związana z remontami, a później usterka przełącznika elektronicznego.

Tym razem awarię spowodował brak prądu

Ostatnia awaria była związana z brakiem zasilania.

- Pierwotną przyczyną porannej usterki był brak zasilania tych urządzeń, leżący po stronie operatora energetycznego. Nie zadziałało również rezerwowe źródło zasilania, co jest obecnie wyjaśniane przez powołaną do tego celu komisję

- informuje Radosław Śledziński z PKP PLK.

Jak podkreśla, urządzenia mają regularne przeglądy i testy systemu, a oprogramowanie jest na bieżąco aktualizowane.

- Dla zapewnienia sprawnego działania systemu wprowadzony został całodobowy, zaostrzony nadzór nad pracami systemu i szybkie reagowanie na niestabilność pracy komputerów

- dodaje Radosław Śledziński.

Od 2021 roku, gdy miała miejsce kolejna po 2016 roku awaria, doszło do 4 awarii wpływających na zmiany w rozkładzie.

- W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości podejmowane są natychmiastowe działania, dla zapewnienia możliwie jak najmniejszych zmian w rozkładzie – np. wzywany jest serwis techniczny, powoływane są zespoły złożone z przedstawicieli zarządcy infrastruktury i przewoźników, które koordynują występujące zmiany w kursowaniu pociągów

- opisuje procedury rzecznik PKP PLK.

Jak zapobiec kolejnym awariom?

- Warto zainwestować w lepszy system lub lepszy sprzęt komputerowy, kosztują bowiem znacznie mniej niż pojazdy czy tory - tłumaczy dr inż. Jeremi Rychlewski z Politechniki Poznańskiej.

- Jednocześnie warto mieć plan B na wypadek wystąpienia takich awarii, czyli system alternatywny możliwy do zastosowania w takiej sytuacji przez pracowników, ale z zachowaniem norm bezpieczeństwa. Ważne jest także, aby w razie zatrzymania pociągów na dłuższy czas, pasażerowie mieli możliwość opuszczenia zatrzymanego pociągu

– dodaje.

- Zapasowe rozwiązania są kluczowe także na wypadek ataku hackerskiego, który może być elementem działań w ramach wojny hybrydowej. Być może warto byłoby opracować polski system sterowania ruchem, będący bardziej odporny na ataki oraz szybszy w naprawie, gdyby doszło do awarii - podkreśla ekspert.

System miał być zdublowany

Po awarii w 2016 roku także powołano komisję, która zbadała jej przyczyny. Jednym z zaleceń była budowa zapasowego stanowiska dublującego urządzenia sterowania ruchem, jednak nie doszła ona do skutku. Istnieją stanowiska do miejscowego sterowania ruchem, wykorzystywane podczas remontów linii kolejowych.

Obserwuj nas także na Google News

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Na co dzień nikt nie ma tu wstępu. Rzeźnia Miejska w Poznaniu funkcjonowała równo sto lat. Od 2000 roku jej budynki stoją puste i powoli popadają w ruinę. Zanim odzyskają dawny blask, udało się wejść do środka.Zobaczcie zdjęcia z niedostępnych na co dzień wnętrz Starej Rzeźni --->

Tajemniczy obiekt w centrum Poznania. Kiedyś działała tam rz...

Kolekcja czy cmentarzysko lokomotyw i wagonów? Stacja na Franowie w Poznaniu jest największą stacją towarową w Wielkopolsce i to właśnie tam miłośnicy kolei i nie tylko mogliby poczuć się jak w raju. Stoją na niej stare lokomotywy i wagony. Część tego taboru jest w kiepskim stanie technicznym i wygląda na to, że oczekuje na złomowanie. Te ET22 lata świetności mają za sobą.Zobacz, co stoi na torach na największej stacji towarowej w Wielkopolsce --->Zobacz też: Opuszczona stacja pod Poznaniem. Tu w studni woda zmienia się w szampana!

Tak wygląda cmentarzysko lokomotyw i wagonów w Poznaniu. Co ...

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski