Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trzeba odkorkować Naramowice. Jak? Pomysłów nie brakuje

Bogna Kisiel
Trzeba odkorkować Naramowice. Jak? Pomysłów nie brakuje
Trzeba odkorkować Naramowice. Jak? Pomysłów nie brakuje
Cel jest jeden - znaleźć rozwiązanie dla zakorkowanych Naramowic. Ale w taki sposób, by trasa komunikacji publicznej prowadziła do Garbar i Królowej Jadwigi, łącząc się z czterema przeprawami przez Wartę co pozwoli w krótszym czasie dotrzeć do centrum miasta i jego wschodniej części.

Istotne są również koszty projektu oraz możliwość pozyskania dofinansowania unijnego. - A w kolejnym rozdaniu unijnym mówi się nie o transporcie publicznym, ale o transporcie o niskiej emisyjności - podkreśla Piotr Wiśniewski, dyrektor Biura Koordynacji Projektów. - Musimy się zastanowić, jak za 20 lat powinna wyglądać komunikacja w Poznaniu.

Zobacz również:

Poznań z lotu ptaka jest zielony [GALERIA]

W Wieloletniej Prognozie Finansowej do 2022 r. prezydent zaproponował kilka opcji rozwiązań komunikacyjnych. Program minimum obejmuje budowę węzła Naramowice, Nową Naramowicką i Nową Bożydara, Szelągowską, Garbary aż do Kazimierza Wielkiego. Dodatkowo można poszerzyć projekt aż do Dębiny.

- Proponujemy też doprowadzenie trasy szybkiego autobusu do pestki na Sobieskiego, budowę kładki dla pieszych nad torami kolejowymi w kierunku PST - mówi Bogdan Frąckowiak, dyrektor Wydziału Rozwoju Miasta. - A także rozbudowę ul. Nowa Stoińskiego i Czarnucha.

Gdyby zrealizować wszystkie z tych elementów (nowe rozwiązania przebiegałyby od Naramowic, przez Szelągowską, Garbary aż na Dębinę), to powstałoby 7,7 km nowych dróg, 10 km buspasów, 9,4 km ścieżek rowerowych i 25 stacji rowerów miejskich.

O ile obszar objęty programem nie wywołuje sporów, to już decyzja czy z Naramowic pojedziemy tramwajem czy szybkim autobusem (lub trolejbusem) tak. W studium przewidziano trasę tramwajową z Wilczaka na Rubież czyli obecnie w pole, bo na razie jest to teren niezamieszkały, choć w przyszłości przewidziany pod budownictwo.

Czytaj także:
Tramwaj za drogi? To manipulacja

Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania, My Poznaniacy i Prawo do Miasta opowiadają się za tramwajem wzdłuż Nowej Naramowickiej, Szelągowską i dalej Garbarami. - Jeżeli zdecydowalibyśmy się na tramwaj, to warto zbudować go wzdłuż tej ulicy - przyznaje P. Wiśniewski.

Urzędnicy wskazują, że to kosztowne rozwiązanie (szacowany koszt ok. 900 mln). Pierwszym problemem jest Szelągowska, którą należałoby wzmocnić, bo skarpa się osuwa.

- Niestabilna jest na wysokości wieżowców, w rejonie ul. Winogrady - mówi Jacek Szukała, dyrektor ZDM. I dodaje: - Bez poszerzenia tej ulicy nie da rady wprowadzić tramwajów.

Kolejna bariera to wiadukt na Garbarach, który ma 3,7 m wysokości. Tramwaj się pod nim nie zmieści. Wymagana wysokość to 5,25-5,50 m, a wyjątkowych przypadkach przepisy dopuszczają 4,2 m. Podniesienie wiaduktu nie wchodzi w grę, bo oznacza przebudowę mostu kolejowego na Warcie, układu torowego i dworca Garbary. Z kolei obniżenie poziomu ulicy w tym miejscu też wiąże się z kosztami, ponieważ znajdują się tutaj główne kolektory ściekowe.

Dlatego urzędnicy zaproponowali (do rozważenia) transportu "elektryczny" - autobus lub trolejbus. Buspasy i tak się przewiduje, budowa trakcji dla trolejbusów nie jest kosztowna, a ich zaletą jest fakt, że w przypadku wystąpienia barier (np. wiadukt ) mogą przejechać kilka kilometrów na bateriach.

- Nie preferujemy autobusu czy trolejbusu - zaznacza P. Wiśniewski. - Pokazujemy tylko możliwości. Prezydentowi zależy na wywołaniu dyskusji, wysłuchaniu mieszkańców.

Trzeba jednak będzie zdecydować na co stawiamy: na szybkie połączenia autobusowe czy tramwaj. - Rozstrzygnięcie jest istotne z uwagi na przebudowę skrzyżowania Lechickiej i Naramowickiej, bo jeśli wybierzemy tramwaj, to jest potrzebny większy wiadukt - tłumaczy B. Frąckowiak.

A dyrektor Wiśniewski przypomina, że w drugiej połowie roku rozpoczną się nabory na kluczowe projekty unijne.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski