Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trzecie pasy na A2 w Poznaniu już gotowe! Kierowcy mogą nimi jeździć w obu kierunkach [ZDJĘCIA]

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Trzecie pasy na poznańskiej obwodnicy - na autostradzie A2 już są dostępne dla kierowców. Uroczystego otwarcia dokonali przedstawiciele władz Poznania, Lubonia, Komornik, Autostrady Wielkopolskiej i Autostrady Eksploatacji S.A.
Trzecie pasy na poznańskiej obwodnicy - na autostradzie A2 już są dostępne dla kierowców. Uroczystego otwarcia dokonali przedstawiciele władz Poznania, Lubonia, Komornik, Autostrady Wielkopolskiej i Autostrady Eksploatacji S.A. Grzegorz Okoński
Kierowcy korzystający z autostradowej bezpłatnej obwodnicy Poznania już mogą jeździć trzema pasami w obu kierunkach. Od piątku, 20 grudnia zwiększyła się przepustowość obwodnicy o 33 procent, a ruch w mieście powinien automatycznie się zmniejszyć, gdy kierowcy wybiorą tę drogę. Trzeci pas na autostradowej obwodnicy Poznania – mamy go! - zapewnił triumfalnie Sebastian Joachimiak, dyrektor generalny i członek zarządu Autostrada Wielkopolska SA.

Trzecie pasy objęły 16-kilometrowy odcinek między węzłami Poznań Zachód a Poznań Krzesiny. Zbudowano je wciągu 277 dni, o pół roku krócej niż pierwotnie planowano. Autostrada Wielkopolska z wykonawcą – A2 Route Sp. z o.o. przeprowadziły prace w wyjątkowy sposób, jaki w Polsce zastosowano po raz pierwszy, czyli zachowując ruch na dwóch pasach w każdą stronę. Ponadto wzmocniono całą drogę, również te dotychczasowe pasy, z których ruch zdejmowano na poszczególnych odcinkach, wciąż zachowując przejezdność: położono m.in. 150 tys. ton masy bitumicznej, postawiono 85 kilometrów barier ochronnych, zamontowano 1300 opraw ledowych sterujących oświetleniem. Ponad dwieście osób pracowało codziennie, na trzy zmiany. Zapewnienie przejezdności nie oznacza jeszcze końca prac: w przyszłym roku, do czerwca będą zakładane jeszcze ekrany akustyczne i montowany na istniejących już bramownicach system sterowania ruchem na autostradzie.

- Do takiej organizacji ruchu przygotowywaliśmy się od dwóch lat, nie wiedząc jeszcze wówczas, że będziemy pracować na tym odcinku obwodnicy; gdy rozstrzygnięto przetarg, mogliśmy skorzystać z rozwiązań już opracowanych i podjąć się pracy w trudnych warunkach pod ciągłym ruchem pojazdów – mówi Grzegorz Florczyk, dyrektor kontraktu z A2 Route.

Sprawdź: Kierowcy na autostradzie muszą przestrzegać pięciu ważnych zasad

- Przez ten czas, gdy prowadzono prace, przejechało tędy w sumie 18 milionów pojazdów, czyli szacunkowo około 70 tysięcy w ciągu doby – dodaje Sebastian Joachimiak. - Koszt zamknie się w czerwcu przyszłego roku w kwocie 202 milionów złotych, w całości sfinansowany przez Autostradę. Dziękuję kierowcom za cierpliwość i wyrozumiałość – cieszymy się, że zdążyliśmy na nadchodzące święta z tym wyjątkowym i potrzebnym miastu, i regionowi prezentem.

Zobacz: Autostrada A2: Na trzypasmowej obwodnicy Poznania ma być bezpieczniej

- Bardzo się cieszę, że Poznań ma już gotową trzypasmową obwodnicę, na głównym ciągu komunikacyjnym, jakim jest A2 łącząca wschodnią i zachodnią Polskę – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Prace nad jej modernizacją i rozbudową przekładały się na zwiększenie ruchu w mieście, ale teraz, wraz ze wzrostem przepustowości, ruch w Poznaniu powinien się zmniejszać. Kierowcy na pewno docenią trzy pasy. Trzeba pamiętać również, że tak istotna poprawa warunków komunikacyjnych przekłada się na atrakcyjność inwestycyjną miasta, czyli na nowe inwestycje i dobre miejsca pracy dla mieszkańców.

Teraz będą prowadzone badania przepustowości poszczególnych segmentów Autostrady Wielkopolskiej. Spółka zakłada, że kolejne trzecie pasy mogą być budowane na odcinku od Krzesin do węzła Poznań Wschód, jednak nie będzie to proste zadanie z uwagi na konieczność zachowania walorów przyrodniczych Doliny Michałówki. Konieczna jest ocena oddziaływania drogi o planowanych nowych parametrach na środowisko, a dopiero po niej, i po zgodzie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, będzie można podjąć prace projektowe i organizacyjne.

Sebastian Joachimiak dodaje, że badania natężenia ruchu na autostradzie Konin – Nowy Tomyśl – Świecko na razie nie uzasadniają konieczności rozbudowania kolejnych odcinków o trzecie pasy.

Obecnie Autostrada apeluje do kierowców o rozsądną jazdę – nie przekraczanie prędkości 120 km/godz., zachowanie odstępów i sygnalizowaną zmianę pasów. Nie ma na razie zakazu wyprzedzania ciężarówek przez inne ciężarówki. Na obwodnicy obowiązują też zasady jazdy na suwak i korytarza życia. Prawdopodobnie w maju lub w czerwcu będzie już działać system kierowania ruchem na autostradzie i tablice informacyjne dla kierowców.

Sprawdź też:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski