Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tunel na Dębcu opóźniony. Kolej zmienia wykonawcę

Robert Domżał
Tunel na Dębcu opóźniony. Kolej zmienia wykonawcę
Tunel na Dębcu opóźniony. Kolej zmienia wykonawcę Paweł Miecznik
Termin zakończenia budowy tunelu pod linią kolejową Poznań - Wrocław na Dębcu i wiaduktu drogowego w Łęczycy jest zagrożony.

Polskie Linie Kolejowe PKP rozwiązały umowę z FCC Construcción - hiszpańskim wykonawcą modernizacji linii kolejowej Poznań - Czempiń.

Przyczyną jest opóźnienie prac. - Mimo wielu wezwań do podjęcia działań naprawczych i wsparcia udzielanego przez zamawiającego hiszpańska firma nie realizowała kontraktu zgodnie z harmonogramem - twierdzi Zbigniew Wolny, rzecznik PLK PKP. Umowa zawarta w styczniu 2013 r. zakładała zakończenie prac w czerwcu tego roku.

Hiszpanie bronią się i wskazują liczne uchybienia inwestora. Ich zdaniem wiadukt kolejowy na poznańskim Dębcu trzeba przeprojektować, bo nie wytrzyma obciążeń przenoszonych przez pociągi jadące z dużą prędkością. Powołują się przy tym na specjalistów z Politechniki Warszawskiej. Wiadukt w ciągu drogi wojewódzkiej w Łęczycy musi być zaś przystosowany do ruchu samochodów ciężarowych.

Kolejarze nie potwierdzają ani nie zaprzeczają temu. Mówią, że odbyło się wiele spotkań z wykonawcą, w trakcie których możliwe było znalezienie rozwiązania problemów. Zdaniem wykonawcy dostarczona przez PKP PLK dokumentacja miała poważne błędy.

- W celu ich wyjaśnienia złożyliśmy 350 pytań. Na niektóre z nich nie otrzymaliśmy odpowiedzi od ponad 500 dni, co wstrzymuje nasze prace - twierdzą przedstawiciele FCC Construcción.

Zwracają też uwagę na to, że muszą wykonywać więcej prac, niż to jest w umowie. Przykładem jest wycinka drzew. Zamiast 3000 drzew musieli usunąć 41000. Pozwolenie na ich wycinkę w okolicach Mosiny otrzymali dwa lata po podpisaniu umowy. A uzyskanie pozwoleń spoczywa na PKP PLK. Hiszpanie utrzymują też, że inwestor nie dostarczył w terminie pozwoleń na budowę. W dniu podpisania umowy kolej nie dysponowała żadnym z 22 pozwoleń na budowę koniecznych do rozpoczęcia robót. Ostatnie zostało wydane prawie rok po podpisaniu umowy. Hiszpanie wypominają też PLK PKP 20-miesięczną zwłokę Urzędu Miasta Poznania z usunięciem kolizji w ciągu ulicy Czechosłowackiej i oczekiwanie na uzyskanie pozwoleń tymczasowych od spółki ENEA. W oświadczeniu wydanym po wypowiedzeniu umowy Hiszpanie napisali, że jest ono nieskuteczne, a PKP PLK zrobiły to, gdy oni zażądali gwarancji zapłaty.

A co będzie z tunelem w Czechosłowackiej, gdzie hiszpańskie konsorcjum miało wykonać część pod torami kolejowymi?
- Na przełomie I i II kwartału ogłosimy trzy przetargi. Trzech wykonawców będzie równolegle wykonywać brakujące roboty. A są to prace przy wiaduktach kolejowych na Dębcu, w Mosinie i drogowym w Łęczycy. Ponadto do ukończenia został odcinek torowy między Luboniem a Mosiną. Do końca roku ma być wykonany maksymalny zakres prac - mówi Zbigniew Wolny z Zespołu Prasowego PKP PLK. Kolejarze przypominają, że hiszpańskie konsorcjum nie było firmą, która pierwotnie wygrała przetarg. Stało się tak po odwołaniu się do KIO.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski