Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tunel pod torami kolejowymi w Mosinie. Budowa ruszy w tym roku?

Robert Domżał
Po wybudowaniu tunelu, kierowcy nie będą już tracili czasu, stojąc przed opuszczonymi zaporami. Zyskają i podróżujący dalekobieżnymi pociągami,  bo te nie będą zwalniały w Mosinie
Po wybudowaniu tunelu, kierowcy nie będą już tracili czasu, stojąc przed opuszczonymi zaporami. Zyskają i podróżujący dalekobieżnymi pociągami, bo te nie będą zwalniały w Mosinie Robert Domżał
W ramach przebudowy linii kolejowej Poznań - Wrocław w Mosinie w ciągu ulicy Śremskiej powstanie tunel pod torami.

Tunel to korzyść dla kierowców, ponieważ nie będą stali przed opuszczonymi rogatkami. Ale skorzysta też kolej, bo pociągi nie zatrzymujące się w Mosinie nie będą ograniczały prędkości.

Przygotowania do budowy mają się rozpocząć na przełomie sierpnia i września. Kierowcy nie muszą się jednak obawiać. W tym momencie ulica Śremska oraz przejazd, jaki się na niej znajduje, nie będą zamykane. Wyłączenie tej ulicy z ruchu planowane jest dopiero na przełom października i listopada. Właściwa budowa ma potrwać około 9 miesięcy.

- Będzie to pełnowymiarowy tunel, którym będą przejeżdżały samochody i przechodzili piesi. Znajdą się w nim również chodniki - mówi Zbigniew Wolny ze spółki PLK PKP SA. Obecnie wykonawca wybiera najbardziej odpowiednią, technologię wykonania obiektu.

Ponadto prace na ul. Śremskiej nie rozpoczną się, dopóki Polskie Linie Kolejowe nie wykonają w wersji docelowej wszystkich przejazdów kolejowych na odcinku od Czempinia do ul. Śremskiej w Mosinie. Ostatecznej wersji organizacji ruchu w czasie budowy jeszcze nie przygotowano.

Najbardziej prawdopodobne jest to, że objazd dla kierowców chcących dojechać do Śremu poprowadzony zostanie następująco: na rondzie w Mosinie skręt na Krosinko i dalej Dymaczewo, Będlewo potem skręt na Głuchowo i Czempiń, skąd już będzie można udać się bezpośrednio do Śremu. Do Śremu będzie też można dojechać przez Rogalinek, Mieczewo, Kórnik. Ale na tej trasie znajduje się most na Warcie. Na nim zaś obowiązuje ograniczenie do 20 ton.

Jak dotąd pod linią kolejową Wrocław - Poznań nie ma wielu tuneli. Największym jest tunel w ciągu autostradowej obwodnicy Poznania. Budowała go francuska firma. By utrudnienia na trasie kolejowej były jak najmniejsze, żelbetowa konstrukcja tunelu budowana była w pobliżu nasypu. Kiedy ta "skrzynia żelbetowa" była gotowa, została wsunięta pod rozkopany nasyp kolejowy. Operacja trwała dwie doby.

W czasie remontu linii Wrocław - Poznań wymienione są tory. Perony na trasie od Czempinia do Poznania są podwyższane do 76 cm. Modernizowane perony są dostosowywane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dlatego budowane są też pochylnie lub windy. Ułatwi to dotarcie na peron osobom na wózkach inwalidzkich i osobom z dziećmi w wózkach.

- W ramach modernizacji powstanie lub zostanie odbudowanych 7 mostów, 3 wiadukty kolejowe, 14 przepustów, 8 przejść dla pieszych. Przebudowanych zostanie 17 skrzyżowań kolejowo-drogowych. W dwunastu miejscach zmieni się organizacja ruchu. W roku 2016 podróż z Czempinia do Poznania ma trwać 26 minut - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik spółki PLK PKP SA.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski