Tunel połączy dworzec PKP z centrum Poznania. Dzięki niemu po wyjściu z pociągu w pięć minut dostaniemy się na ul. Święty Marcin

Marta Danielewicz
Marta Danielewicz
Trwa rozbudowa Dworca Głównego PKP o kolejny peron 3a i dłuższe przejście podziemne, które połączy dworzec z centrum miasta. Zobacz zdjęcia z budowy ---->
Trwa rozbudowa Dworca Głównego PKP o kolejny peron 3a i dłuższe przejście podziemne, które połączy dworzec z centrum miasta. Zobacz zdjęcia z budowy ---->Waldemar Wylegalski
Na półmetku są prace związane z rozbudową dworca PKP w Poznaniu. Powstaje tunel, który połączy dworzec kolejowy z resztą miasta. Jak mówią przedstawiciele spółki PKP PLK odpowiedzialnej za tę inwestycję, po zakończeniu prac z pociągu w zaledwie kilka minut będzie można się dostać do centrum miasta, na ul. Święty Marcin. Poprawi się też komunikacja z dworcem autobusowym, a pasażerowie zyskają dodatkowy peron - 3a.

Łatwe połączenie z dworcem autobusowym i z centrum miasta, bez konieczności przechodzenia przez galerię handlową - na tym najbardziej zależało podróżnym przyjeżdżającym i wyjeżdżającym z Poznania. Poznański dworzec jest drugi po Warszawie pod względem liczby pasażerów i jego infrastruktura jest za mało wydajna. Niestety, do tej pory o takich udogodnieniach tylko debatowano. W końcu realne staje się usprawnienie komunikacji w obrębie dworca kolejowego.

Czytaj: Poznań Główny: Ruszy budowa peronu 3a i rozbudowa przejścia podziemnego na dworcu PKP

Na półmetku są już prace związane z jego rozbudową o peron 3a, którego powstanie nawet z punktu widzenia samych kolejarzy jest koniecznością, i wydłużeniem przejścia podziemnego, które poprowadzi pasażerów kolejowych do centrum miasta i w okolice dworca autobusowego.

Zobacz wideo:

Tunel z dworca PKP poprowadzi pasażerów do centrum miasta

Rozbudowa istniejącego już przejścia podziemnego o 250 metrów pod torami poznańskiej stacji ma ułatwić dojście podróżnym do pociągów, ale także poprawi komunikację ze znajdującym się w galerii handlowej dworcem autobusowym.

- Stare przejście podziemne z nowym łączy tzw. sala kolumnowa, o ok. 20 metrach długości, 9 metrach szerokości. Tunel zakręca, a jego wyjścia będzie znajdowało się przy ul. Składowej. W październiku przystąpimy już do wykonania okładzin na ścianach tunelu i montażu wszystkich instalacji

- mówi Dawid Kapuściński, reprezentujący wykonawcę inwestycji, Colas Rail.

Sprawdź też:

Wyjście z tunelu nie będzie prowadzić bezpośrednio do dworca autobusowego.

- Wyjścia na teren PKS Poznań nie będzie, bo nie zgodziły się na to władze miasta. Jednak to rozwiązanie, które zaproponowaliśmy sprawi, że pasażerowie z dworca autobusowego będą mogli tym ciągiem komunikacyjnym przejść na dworzec PKP, a z kolei podróżujący koleją będą mogli tunelem w pięć minut dostać się do centrum, na ul. Św. Marcin

- mówi Arnold Bresch, członek zarządu PLK.

Polecamy: W Poznaniu rozpoczęła się produkcja najbardziej kultowych w Polsce kosmetyków. Produkowano tu krem Nivea, oliwkę Bambino i Przemysławkę

Na końcu tunelu będą znajdowały się windy łączące z lewej strony dworzec z mostem Dworcowym, a z prawej z budynkiem dworcowym i galerią handlową. W przejściu podziemnym nie będzie miejsca do prowadzania działalności handlowych i usługowych.

- Będzie można także wyjść na cały węzeł komunikacyjny Wierzbięcice - dodaje Henryk Poznański dyrektor projektu z PKP PLK.

Zobacz zdjęcia z budowy tunelu:

Trwa rozbudowa Dworca Głównego PKP o kolejny peron 3a i dłuższe przejście podziemne, które połączy dworzec z centrum miasta. Zobacz zdjęcia z budowy ---->

Tunel połączy dworzec PKP z centrum Poznania. Dzięki niemu p...

Przejście na dworzec PKP z pominięciem galerii handlowej. Nowy peron 3a

W przejściu wykonano już blisko 70 proc. prac konstrukcyjno-budowlanych. Także roboty trwają przy budowie nowego dwukrawędziowego peronu 3a. Z sali kolumnowej będą prowadziły na niego schody i winda. Całość będzie dostosowana do korzystania dla osób z niepełnosprawnościami.

Sprawdź też:

- To forma komunikacji, którą zapewnimy sprawi, że jeżeli podróżni nie będą chcieli przechodzić przez teren galerii handlowej, będą mogli ją ominąć. Wszystkie funkcje do obsługi podróżnych będą na terenie kolejowym, będzie też łatwiejsze dojście do peronów i przystanku tramwajowego na Dworcu Zachodnim

- mówi Arnold Bresch.

Dalsza rozbudowa tunelu, jak mówią władze PKP PLK, nie jest już uzależniona od działań tej spółki.

Czytaj: Poznań: Nowy dworzec PKP Poznań Główny ma powstać do maja 2022 roku

- Nie możemy inwestować w nie swój element infrastruktury. Myślę, że docelowo warto byłoby zapewnić jednak dojście na dworzec z każdej strony - tłumaczy Bresch.

Na poprawę funkcjonalności dworca PKP spółka PKP PLK przeznaczyła 108 mln złotych. Budowa ma zakończyć się w połowie 2022 roku.

- Dworzec w Poznaniu jest niezwykle ważnym i istotnym punktem na kolejowej mapie Polski. To tutaj krzyżują się drogi do Berlina, Szczecina, Warszawy, czy też Wrocławia. Cieszę się, że to właśnie w Wielkopolsce inwestowane są bardzo duże środki budżetowe, które przyczynią się do sprawniejszego korzystania zarówno z dworca kolejowego, jak i autobusowego

- mówi wojewoda wielkopolski, Łukasz Mikołajczyk.

Zobacz też:

Z opóźnieniem, ale rozpoczęła się budowa najwyższego budynku w Poznaniu. Prace budowlane ruszyły pełną parą. Między hotelami Novotel a Andersią, naprzeciwko Starego Browaru, w miejscu parkingu stanie biurowiec Silver, zaprojektowany przez Pracownię Sipińskich. Przejdź do kolejnego zdjęcia --->

Rozpoczęła się budowa najwyższego budynku w Poznaniu. Silver...

Chociaż oddany do użytku w maju 2012 r. nowy budynek dworca PKP w Poznaniu jest w ogniu krytyki - za niefunkcjonalność i wygląd, warto przypomnieć, jak wyglądał Poznań Główny, gdy pasażerowie mieli tutaj do dyspozycji tylko stary budynek. Zobacz zdjęcia starego dworca PKP sprzed kilku lat ----->

Tak jeszcze kilka lat temu wyglądał dworzec Poznań Główny. Z...

Sprawdź też:

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

B
Buczkowski Radosław

Miliony na tunele, a na dworcu autobusowym kółka z walizek wyrywa. Czy nie można położyć tam zwykłych, najtańszych płytek chodnikowych? (tylko nie chrzanionego poz-bruczka).

Dodaj ogłoszenie