Tur - wymarły 400 lat temu - ożyje? Poznańscy naukowcy już...

Tur - wymarły 400 lat temu - ożyje? Poznańscy naukowcy już nad tym pracują!

Danuta Pawlicka

Głos Wielkopolski

Aktualizacja:

Głos Wielkopolski

W poznańskim laboratorium genetycznym zrodziła się idea i tutaj zaczęły się badania nad DNA "krętorogiego byka". A lada dzień naukowcy opublikują pierwsze na świecie drzewo genealogiczne tura, dzięki któremu poznamy jego najbliższych - żyjących! - kuzynów - pisza Danuta Pawlicka

W zespole prof. Ryszarda Słomskiego pracują doktorantki Magdalena Boksa i Agnieszka Nowak ©Waldemar Wylegalski

Tur, jeszcze nie fizycznie, ale duchem wyłania się z niebytu. Wiemy już, że żubr, chociaż wydaje nam się fizycznie podobny do tura, wcale nie jest jego bliskim kuzynem. Przeciwnie, drogi tych dwóch olbrzymów rozeszły się w bardzo odległej przeszłości. Tyle je łączy, co homo sapiens z kapucynką. Bliżej spokrewnieni współcześni krewni, jak się okazuje, pasą się dzisiaj na koreańskich łąkach. Tego już dowiodła dr inż. Joanna Zeyland, poznańska badaczka, która porównała DNA archiwalnych szczątków tura i jego udomowionych potomków.

To się dzieje w realu!
    Pomysł "ożywienia nieożywionej materii" już na starcie zyskał miano idee fixe, fanaberii zaprzątającej wyłącznie umysły naukowców.
    Do probówki trafiła odrobina bezkształtnej masy wyskrobanej z kości i zębów tura, która miała stać się prapoczątkiem narodzin tego potężnego zwierza! Takie rzeczy mogą się wydarzyć w wirtualnym świecie, ale nie w realu! A jednak w tych sprzed wieków "wyskrobkach", które poznańscy genetycy wybrali do badań, odkryto odrobinę możdżenia, materii znajdującej się tuż pod rogową masą. Przy bliższej analizie okazała się tym, czego szukali - przechowalnią fragmentów DNA.