UAM Poznań będzie korzystał z komputerów kwantowych. Ich obsługi nauczą się także studenci

Paweł Antuchowski
Dzięki podpisanej umowie, za pośrednictwem PCSS, poznański uniwersytet będzie korzystał z komputerów kwantowych i uczył korzystania z nich studentów. Waldemar Wylegalski
Od lutego 2022 roku Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe korzysta z sieci komputerów kwantowych, działających na całym świecie. Teraz, dzięki porozumieniu z IBM, z tej ultranowoczesnej technologii będą mogli skorzystać także badacze i studenci Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, który uruchomi dodatkowo nowy kierunek studiów. Pierwszy komputer kwantowy na terenie Polski może powstać w ciągu kilkunastu miesięcy.

Spis treści

Na mocy umowy poznański uniwersytet jako pierwszy w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej będzie miał dostęp do mocy obliczeniowej komputerów kwantowych, ulokowanych na całym świecie, głównie w Stanach Zjednoczonych. Technologia ta wciąż jest jeszcze w fazie eksperymentów, jednak już teraz jest wykorzystywana do bardzo skomplikowanych obliczeń.

- Oprócz celów naukowych nowa technologia znajdzie swoje zastosowanie w rozwoju sztucznej inteligencji i cyberbezpieczeństwie. Technologią tą zainteresowane jest wojsko oraz banki, ponieważ pozwala ona na znacznie bardziej skomplikowane szyfrowanie danych, na przykład o kontach bankowych, a każda próba złamania zabezpieczenia jest odnotowywana

- opisywał prof. dr hab. Michał Banaszak, prorektor ds. cyfryzacji i współpracy z gospodarką UAM.

Zobacz też: Rząd przyspiesza ws. odblokowania energetyki wiatrowej. To jeden z wymogów KPO

Poznański uniwersytet z nowym kierunkiem studiów

Współpraca ta da również możliwość uruchomienia nowego kierunku studiów na poznańskim uniwersytecie od października 2023 roku. Będzie to informatyka kwantowa.

- To będą studia pierwszego stopnia, 3-letnie. Potencjalni studenci będą kształceni dwutorowo - z jednej strony będą oni klasycznymi informatykami, a z drugiej nauczą się jak działać na komputerach kwantowych, które wymagają znacznej wiedzy technicznej i teoretycznej. Na początku będą uczyć się na emulatorze komputera kwantowego, który nim nie jest, ale zachowuje się dokładnie tak samo

- dodał prorektor.

Obserwuj nas także na Google News

Rządowe wsparcie

Na razie komputery kwantowe nie działają na ternie naszego kraju, ale dzięki współpracy z IBM możemy z nich korzystać zdalnie. Koszt zakupu licencji wyniósł około 5 mln zł i został wsparty z państwowej kasy. - Koszt budowy komputera kwantowego to miliardy złotych. Tymczasem technologia ta rozwija się bardzo szybko i za kilka lat taki komputer mógłby być przestarzały - podkreślał Janusz Cieszyński, sekretarza stanu, pełnomocni rządu ds. cyberbezpieczeństwa.

W pierwszej kolejności należy skupić się jednak na pozyskaniu wykwalifikowanej kadry, która będzie umieć z tej technologii korzystać.

- Taki komputer na pewno w Polsce powstanie, ale powinniśmy jak najwcześniej gromadzić kompetencje, aby wziąć udział w rozwoju tej technologii, a nie być tylko biernym obserwatorem czekającym na zakupienie gotowych rozwiązań od innych

- konkludował Janusz Cieszyński.

Czytaj także: Kolejne zwolnienia pod Poznaniem? Międzynarodowa firma chce zamknąć fabrykę części samochodowych w Koninku. Co z jej pracownikami?

Czym jest komputer kwantowy? Kiedy pierwsza instalacja w Polsce?

Sam komputer kwantowy różni się od klasycznego sprzętu nie tylko budową (jego elementy działają w temperaturze - 273 st. C, stąd wygląda on niczym wielka lodówka), ale także sposobem interpretacji danych, który jest bardziej złożony niż klasyczny system zero-jedynkowy.

- Komputer kwantowy może interpretować odcienie szarości każdej informacji, nie widzi tylko czarno-biało, jak klasyczny komputer

- opisuje Krzysztof Kurowski, zastępca pełnomocnika dyrektora IChB PAN DS. PCSS.

Jak zapowiedział, jest szansa, że komputer kwantowy powstanie także w Poznaniu. - Tutaj mówimy o perspektywie kilku, kilkunastu miesięcy, więc jest to dość nieodległa perspektywa. Początkowo będą to eksperymentalne układy kwantowe, uruchamiane w Polsce - dodał Krzysztof Kurowski.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]