- Ulica Kolejowa jest w bardzo złym stanie technicznym, a działania mające doprowadzić do przebudowy tej ulicy trwają zdecydowanie zbyt długo – piszą radni Rady Osiedla Św. Łazarz w Poznaniu. - Wywołuje to frustrację i zniecierpliwienie mieszkańców. Dlatego na ostatniej sesji podjęliśmy uchwałę w sprawie wniosku do Prezydenta o zabezpieczenie w budżecie Miasta środków pozwalających na rozstrzygnięcie przetargu na przebudowę tej ulicy.
- To najbardziej zdewastowana ulica na Łazarzu – wtóruje Andrzej Janowski, przewodniczący Zarządu Osiedla Św. Łazarz. - Krzywe chodniki, na których przewracają się mieszkańcy, dziury w jezdni, hałas powodowany dużym ruchem pojazdów na brukowanej jezdni, brak przejść dla pieszych - lista problemów jest długa. O konieczności jej przebudowy mówi się od dawna...
Dwa pierwsze tegoroczne przetargi rozbiły się o brak wystarczających środków i zostały nierozstrzygnięte. Trzeci właśnie zakończył się wyborem firm, które podejmą się przebudowy. To firmy PJL Sp. z o.o., PJM Nadzór i Realizacja Robót Budowlanych Paweł Mróz, Budnet Waldemar Illmann i TRAP Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Sp. z o.o. Miasto zdecydowało się na ich ofertę wartą blisko 13 milionów złotych.
Zobacz też: Poznaniacy chcą stref mikromobilności jak w Zurichu i Berlinie. Doceniają też krakowskie strefy parkowania
- Miasto dołożyło środki do wyznaczonego budżetu, mam nadzieję, że m.in. wskutek naszych głosów - mówi Andrzej Janowski.
Po przebudowie z ulicy Kolejowej zniknie charakterystyczna kostka z jezdni, przez co samochody pojadą znacznie ciszej. Oprócz nowej nawierzchni jezdni położone będą też nowe równe chodniki, i zaprojektowane mile widziane na Łazarzu pasy zieleni. Już teraz ocenia się, że oprócz krzewów i zieleni niskiej, na ulicy pojawi się 50 drzew.
- To nie będzie remont, tylko gruntowna przebudowa na odcinku od ul. Potockiej do ul. Gąsiorowskich, łącznie z podziemnymi sieciami – przyznaje Andrzej Janowski. - Ulica pozostanie dwukierunkowa, przy czym jezdnia zostanie zwężona do 5,5 m i wykonana z cichej nawierzchni bitumicznej. Kostka brukowa nie zniknie definitywnie, a zostanie przełożona na miejsca parkingowe. Na całej długości pojawią się nowe chodniki, częściowo wykorzystane będą do ich budowy historyczne płyty granitowe.
Projekt przewiduje, że miejsca parkingowe będą wyznaczone po obu stronach ulicy, po jednej prostopadle do osi jezdni, a po drugiej – równolegle. Bezpieczeństwu ma sprzyjać wyniesienie wszystkich skrzyżowań i przejść dla pieszych, co sprawi, że dojeżdżające do nich samochody będą musiały zwalniać. Ponadto nie wyklucza się zainstalowanie progów spowalniających tam, gdzie do tej pory mieszkańcy skarżyli się na zbyt szybko jadących kierowców.
Wreszcie, gdyby na ul. Kolejowej w przyszłości miała być wyznaczona linia autobusowa, to teraz w czasie przebudowy, wyznaczone będą miejsca na potencjalne przystanki.
Trzeba jeszcze podpisać umowy z wykonawcami, ale jeszcze w tym roku mogą rozpocząć się prace.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?