Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Umowa zawarta w domu. Czy możemy od niej odstąpić?

Milena Kochanowska
Umowa zawarta w domu. Czy można od niej odstąpić?
Umowa zawarta w domu. Czy można od niej odstąpić? 123rf
Odstępując od umowy zawartej z przedsiębiorcą w naszym domu nie musimy nawet podać przyczyny, jaka miała wpływ na naszą decyzję.

Jednej z naszych czytelniczek z Gniezna akwizytor zaproponował montaż nowych drzwi zewnętrznych. Miały to być drzwi drewniane, wzmocnione, laminowane, z metalową futryną, panoramicznym wizjerem, blokadami antywłamaniowymi i zamkiem podklamkowym z wkładką Gerdy. Pani Iwona podpisała umowę i czekała na montaż.

Gdy drzwi dostarczono okazało się, że nie wyglądają tak jak czytelniczka sobie wyobrażała. W umowie nie było jednak informacji o tym, że ma ona prawo odstąpić od niej w terminie 10 dni od jej zawarcia. Napisano w niej natomiast m.in., że: "W przypadku odstąpienia przez zamawiającego od wykonania usługi przez przyjmującego zlecenie lub uniemożliwienie jej wykonania, zamawiający poniesie koszty, na które składa się całość zużytego materiału wraz z kosztami transportu tych materiałów do miejsca wykonania usługi wskazanego przez zamawiającego oraz koszty delegowania tam pracowników. (...) Przedpłata nie zostanie zwrócona". Pani Iwona zgodziła się więc na montaż drzwi, by nie tracić już wpłaconych pieniędzy i dopłaciła resztę do umówionej ceny, ale nie jest zadowolona z efektu usługi. Spytała nas czy może jeszcze wycofać się z zawartej umowy?

- Fakt dokonania montażu drzwi nie likwiduje prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa - wyjaśnia Marek Radwański, powiatowy rzecznik konsumentów. - Przedsiębiorca nie tylko musi zaakceptować decyzję konsumenta, ale jeszcze ma obowiązek zwrócić mu wpłacone pieniądze w ciągu 14 dni od daty pisemnego oświadczenia o takiej decyzji. Odstępując od umowy nie musimy podać przyczyny, jaka miała wpływ na naszą decyzję. Możemy więc zrobić to nawet wtedy, gdy towar jest zgodny z umową i nie ma żadnych wad.

Zasady te stosuje się wobec wszystkich umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa. Nie jest również istotne z czyjej inicjatywy doszło do zawarcia umowy - przedsiębiorcy czy konsumenta.

Przedsiębiorca proponujący zawarcie umowy poza lokalem swej firmy, przed jej podpisaniem musi pokazać nam dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej oraz dowód tożsamości. Powinien także poinformować nas o prawie odstąpienia od umowy w terminie 10 dni od dnia jej zawarcia. Jeżeli nie zostaliśmy poinformowani na piśmie o prawie odstąpienia od umowy, możemy zrezygnować z niej w ciągu 10 dni od uzyskania informacji o takim prawie, ale przed upływem trzech miesięcy od wykonania usługi.

Należy jednak pamiętać, że aby skutecznie odstąpić od umowy musimy wysłać informację o naszym oświadczeniu woli, przed upływem 10-dniowego terminu. Poinformujmy przedsiębiorcę o naszej decyzji listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Dzięki temu, w razie sporu, będziemy mieć dowód w postaci zwrotnego poświadczenia odbioru, świadczący o zapoznaniu się handlowca z naszym odstąpieniem od umowy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski