UOKiK sprawdził czy sprzedawcy prawidłowo eksponują ceny? Jak wybrać najkorzystniejszą ofertę w sklepie?

oprac. Milena Kochanowska
Każdy sprzedawca ma obowiązek uwidaczniania właściwej ceny towaru
Każdy sprzedawca ma obowiązek uwidaczniania właściwej ceny towaru Pixabay
Jednym z podstawowych naszych praw jako konsumentów jest możliwość wyboru oferty, która nam najbardziej odpowiada. Czynnikiem, który ma zasadniczy wpływ na ten wybór jest cena. Dlatego właśnie musi być ona przez sprzedawców wyraźnie eksponowana i przede wszystkim ta na półce musi się zgadzać z faktyczną ceną produktu. Czy zawsze wiemy ile zapłacimy za to, co wkładamy do koszyka?

W I połowie 2021 roku Inspekcja Handlowa sprawdziła, czy w sklepach i w różnych miejscach świadczenia usług przedsiębiorcy uwidaczniają w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie produktów ceny towarów i usług. Inspektorzy porównywali również zgodność cen na półkach i produktach z tymi zakodowanymi w kasie i w czytniku oraz z informacjami zamieszczanymi w materiałach reklamowych.

Czytaj też: Koniec z nieuczciwym handlowaniem podczas pokazów?

Co drugi sprzedawca popełnia błędy

Inspektorzy sprawdzili 1530 podmiotów i ponad 280 tysięcy partii produktów. Okazało się, że błędy popełniał aż co drugi sprzedawca, a zastrzeżenia wzbudził co siódmy (14 proc.) zweryfikowany produkt.

– Przedsiębiorcy pomimo obowiązku najczęściej nie umieszczali cen jednostkowych przy artykułach lub nie eksponowali cen wcale. Zdarzało się, że źle wyliczali ceny jednostkowe, stosowali niewłaściwe zapisy w cennikach np. nieprecyzyjne przedziały „od… do…” i nie informowali o nominalnej ilości podawanych potraw i napojów – wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Zakupy w dobie pandemii. Jak zachować bezpieczeństwo w sklepie?

W 1022 sklepach inspektorzy porównywali również zgodność cen podanych na półce z tymi zakodowanymi w kasie. Wyższe ceny na rachunku dotyczyły prawie 5 proc. skontrolowanych produktów. W 1050 punktach dokonano też zakupu kontrolnego, aby sprawdzić, czy sprzedawcy rzetelnie obsługują swoich klientów. I tu nie było wzorowo. Dla przykładu: przy zakupie ciasta na wagę sprzedawca powinien odliczyć wagę opakowania, ale w 55 miejscach pobierano w takich przypadkach wyższą należność.

Kontrole przez cały rok

– Kontrole oznakowania cen trwają przez cały rok. Suma kar za naruszenie obowiązków w zakresie uwidaczniania cen i rzetelności obliczania zapłaty za produkty przekroczyła już 350 tys. zł – dodaje Prezes UOKiK.

Zobacz koniecznie: Jest decyzja UOKiK w sprawie opłat za parkowanie przed marketami

Każdy sprzedawca ma obowiązek uwidaczniania właściwej ceny towaru. W zeszłym roku skargi na tego typu działania dały podstawę do wszczęcia postępowania przeciwko Jeronimo Martins Polska (właściciel sieci Biedronka), które zakończyło się nałożeniem 115 mln zł kary.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie