Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

UOKiK sprawdził przewoźników. Każdy miał coś na sumieniu

Monika Kaczyńska
Podróżować pociągiem, samolotem czy pożyczonym autem? Wszędzie przewoźnicy zastawiają pułapki.

Przewoźnicy kolejowi, linie lotnicze, wypożyczalnie samochodów - nikt nie jest bez winy. Jak wynika z przeprowadzonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów kontroli w umowach zawieranych przez te kategorie firm znalazły się aż 183 klauzule niedozwolone - to znaczy takie, których nie można umieszczać, bo działają na szkodę konsumenta.
Klauzule niedozwolone znajdowały się nie tylko w umowach zawieranych z klientami, ale także w regulaminach, ulotkach reklamowych itp.

Spośród wielkopolskich wypożyczalni samochodów skontrolowano Car Net Polska w Kaliszu, City Rent Poznań, Flota Auto w Poznaniu.

Większość firm stosowała klauzule niedozwolone, w myśl których klient ponosił odpowiedzialność za uszkodzenie pojazdu nawet w sytuacji, kiedy powstało z winy wypożyczalni, podczas gdy zgodnie z prawem, jeżeli straty powstały z winy wynajmującego, to konsument ma prawo do odszkodowania. Równie często informowano, że jeżeli najemca nie wykupi oferowanych przez wypożyczalnię ubezpieczeń, będzie musiał pokryć wszystkie koszty związane z uszkodzeniem lub kradzieżą pojazdu.

Nie bez winy byli też kolejarze. M.in. Koleje Wielkopolskie miały w swoim regulaminie przewozów zapisy ograniczające możliwość występowania podróżnego o rekompensatę, gdy pociąg nie dotrze na czas, a pasażer poniesie stratę. UOKiK zakwestionował też zapisy dotyczące możliwości przydzielania podróżnemu innego miejsca do leżenia niż oznaczone na bilecie. Zdaniem Urzędu są one zbyt ogólne, a przewoźnik powinien wyraźnie określić sytuacje, w których może do tego dojść.

W przypadku linii lotniczych najczęściej UOKiK kwestionował klauzule, w których linie lotnicze uzależniały odpowiedzialność za uszkodzenie bagażu np. od zgłoszenia tego faktu obsłudze na pokładzie samolotu lub natychmiastowego wypełnienia na lotnisku specjalnego formularza. Urząd kwestionuje także postanowienia, na podstawie których mogą np. sprzedać lub zniszczyć nieodebrany bagaż.

UOKiK nakazał firmom usunięcie niedozwolonych klauzul, wszczął też kilkadziesiąt postępowań w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski