Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Uwaga na fałszywe obniżki na Black Friday. Promocje powinny być kontrolowane? Ile zamierzamy wydać podczas weekendu wyprzedaży?

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Ostatnie dni listopada, jak co roku, będą pod znakiem promocji cenowych z okazji Black Friday i Cyber Monday.
Ostatnie dni listopada, jak co roku, będą pod znakiem promocji cenowych z okazji Black Friday i Cyber Monday. Aneta Zurek/ Polska Press
Nawet 6 na 10 ankietowanych spotkało się w przeszłości z obniżką na Black Friday, która potem okazała się fałszywa. Z kolei 44 proc. ankietowanych uważa, że są sklepy i marki, które podczas Black Friday lub Cyber Monday próbują przechytrzyć klientów i ich zdaniem takie promocje powinny być lepiej kontrolowane. Jednocześnie z powodu szalejącej inflacji znaczna część respondentów całkowicie rezygnuje z listopadowych promocji.

Spis treści

Ostatnie dni listopada, jak co roku, będą pod znakiem promocji cenowych z okazji Black Friday (25 listopada) i Cyber Monday (28 listopada). Ilu z nas skorzysta z atrakcyjnych rabatów oferowanych przez sklepy w tych dniach, jaki budżet przeznaczymy na takie zakupy i jak na nasze plany wpłynie inflacja?

Rabat od inflacji

Ceny w Polsce rosną, inflacja jest najwyższa od 25 lat. Czy Black Friday i Cyber Monday dają szansę na realne oszczędności, czy jest to tylko gra pozorów, która nie budzi już emocji? Jak wynika z raportu Revolut, 69 proc. zapytanych Polaków przyznało, że planuje w tym roku okazyjne zakupy na Black Friday lub Cyber Monday, choć 26 proc. zastrzega, że kupi coś, jeśli znajdzie dobrą okazję. 6 proc. przyznaje, że mają ograniczony budżet i w tym roku nie będą to duże zakupy. Część uważa, że przez inflację, na takie zakupy ich już nie stać (6 proc.). Inni, z powodu inflacji, wyczekują z zakupami na moment, gdy pojawią się okazje (6 proc.).

Czy w dobie dwucyfrowej inflacji, rabaty też powinny być dwucyfrowe?

Tylko 4 proc. badanych uznało, że wystarczy im zniżka 10-20 proc. Przy inflacji 17,9 proc. w październiku, pozostali są innego zdania. 18 proc. oczekuje rabatu na poziomie minimum 20-30 proc. Niemal co trzecia zapytana osoba (29 proc.) widzi ten próg na poziomie 30-40 proc. Co czwarty respondent w Polsce chce 40-50 proc. upustu (24 proc.). Pozostałych 25 proc. rozważy zakup produktów, o ile dadzą 50 proc. oszczędności.

Co zaoferują sklepy?

Dla połowy klientów bez 40 proc. obniżki oferta Black Friday się nie liczy. Okazuje się, że 63 proc. zapytanych Polaków zetknęło się z obniżką na Black Friday lub Cyber Monday, która potem okazała się fałszywa. 44 proc. uważa, że są sklepy i marki, które próbują przechytrzyć klientów i takie promocje powinny być lepiej kontrolowane. 19 proc. ma świadomość tego typu zjawiska, ale nie widzi w tym problemu, bo na tym ta gra polega. 37 proc. badanych nie zetknęło się z fałszywymi obniżkami i uważa, że należą one do rzadkości.

Cyberoszuści również się szykują na Black Week

Sprawę fałszywych promocji może pomóc rozwiązać unijna dyrektywa Omnibus, którą państwa członkowskie powinny egzekwować od 28 maja 2022 roku. Tymczasem ryzykiem dla kupujących w Black Friday jest też duża aktywność hakerów. 84 proc. badanych Polaków chce szukać promocji w Internecie. Argumentem jest większy wybór (49 proc.) i zaufanie do ulubionych serwisów (18 proc.).

Co może pójść nie tak? 13 proc. zapytanych obawia się, że dane karty zostaną skopiowane i ktoś ukradnie środki. 22 proc. boi się, że po zakupie znajdzie ten sam produkt w niższej cenie (warto szukać ofert z gwarancją najniższej ceny). Dla 15 proc. kłopotem jest, że nietrafiony zakup trzeba później odesłać (część sklepów umożliwia darmowe zwroty). 22 proc. nie ma obaw, lubi kupować online, o ile tylko ma pieniądze.

Na jakie przecenione produkty czekają Polacy? Dominują dwie kategorie

Po pierwsze sprzęt elektroniczny, 43 proc. wskazań na 1 miejscu. Po drugie odzież i akcesoria, 31 proc. wskazań pierwszego wyboru. Trzecie miejsce na podium to uroda i kosmetyki, 6 proc. wskazań na 1 miejscu. Dalej znalazły się meble i wystrój domu, 4 proc. wskazań pierwszego wyboru (23 proc. przy opcji wyboru 3 kategorii) i biżuteria, 4 proc. wskazań na 1. miejscu (18 proc. przy opcji wyboru 3 kategorii).

Co pomijamy w Black Friday? Raczej nie kupujemy noclegów i biletów lotniczych, aut i środków transportu, biletów na koncerty i produktów FMCG. 9 proc. zapytanych nie ma planów i o przystąpieniu do zakupów może zdecydować spontanicznie.

Za co zrobimy zakupy w Black Friday?

Większość badanych Polaków w Black Friday i Cyber Monday kupi to, na co będzie ich stać w danym momencie i użyją do tego środków z rachunku bieżącego (58 proc.). Co dziesiąta osoba (11 proc.) już w październiku odkładała środki na koncie oszczędnościowym, by mieć pewność, że nie zabraknie ich na promocyjne zakupy.

Przeszło 24 proc. zapytanych Polaków, jeśli znajdzie dobrą okazję, do zakupu użyje karty kredytowej (17 proc.), lub płatności odroczonej "kup teraz, zapłać później" (7 proc.).

6 na 10 konsumentów nie wie, czy skorzysta z promocji

Z kolei jak wynika z badania PAYBACk, w tym roku w akcjach z okazji Black Friday i Cyber Monday zamierza wziąć udział 36 proc. ankietowanych. Blisko 60 proc. respondentów nie zdecydowało jeszcze, czy w tym czasie skorzysta z promocji zakupowych.

74 proc. ankietowanych zgodziło się, że oferty z okazji Black Friday i Cyber Monday stanowią dobry sposób na znalezienie wyjątkowych okazji cenowych, szczególnie w dobie wciąż rosnących cen. Co więcej, dla blisko 30 proc. respondentów inflacja stanowi dodatkowy argument, aby wziąć w tych akcjach udział – komentuje Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w PAYBACK Polska. – Z kolei, 17 proc. osób przyznało, że obecna trudna sytuacja ekonomiczna na tyle ograniczyła ich możliwości finansowe, że z promocji w ostatnich dniach listopada nie skorzystają w ogóle – dodaje.

Budżet na promocje

Jak wynika z badania PAYBACK, 27 proc. konsumentów na zakupy z okazji Black Friday i Cyber Monday planuje wydać między 301 zł a 500 zł, a co czwarty ankietowany – pomiędzy 101 a 300 zł.

– Nasze zakupowe apetyty w tych dniach mogą być tym większe, im wyższe będą rabaty, jakie zaoferują nam sklepy. W naszym badaniu 31% respondentów przyznało, że liczą na promocje rzędu 50-70 proc., a 30 proc. ankietowanych spodziewa się obniżek przynajmniej na poziomie 30-50 proc. – dodaje Grzywaczewska.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Uwaga na fałszywe obniżki na Black Friday. Promocje powinny być kontrolowane? Ile zamierzamy wydać podczas weekendu wyprzedaży? - Strefa Biznesu

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski